DTU skærer igennem: Stop mælkehysteriet
DTU skærer nu igennem i diskussionen om, hvorvidt mælk er sundt eller ej. Ifølge ny rapport mindsker vi risikoen for en række sygdomme, hvis vi får magre mælkeprodukter hver dag.
Der er ikke nogen grund til at formene mælken adgang til køleskabet, konkluderer DTU-rapport. Men alting med måde.
Læs også
-
Topforsker advarer: Tre glas mælk om dagen øger risikoen for kræft
Læs mere om
Størsteparten af fødevarer er ikke kun sunde eller usunde. Det gælder også mælkeprodukter, selvom der i flere år har været diskussioner om, hvorvidt mælk er sundt.
DTU Fødevareinstituttet har i en ny rapport gennemgået det videnskabelige grundlag for de nuværende mælkeanbefalinger.
»For langt de fleste sygdomme ser vi, at det er gavnligt, hvis man indtager en moderat mængde mælk eller andre mælkeprodukter. Vi ved ikke, hvilke stoffer der er de gavnlige i mælk, og netop derfor kan vi ikke pege på alternativer,« siger forsker Camilla Hoppe fra DTU Fødevareinstituttet.
Gennemgangen viser, at der er en nedsat risiko for en lang række sygdomme som for eksempel udvikling af type 2 diabetes, slagtilfælde samt tyk- og endetarmskræft ved et højt indtag af mejeriprodukter. Men de ser også tegn på, at der er en øget risiko for prostatakræft.
Der er ingen klare konklusioner i forhold til mejeriprodukters indflydelse på børn og unges sygdomsrisiko, fordi de fleste af undersøgelserne primært er udført på voksne.
Fedtfattig mælk holder dig slank men måske ikke rask
Mennesker har fysiologisk set ikke behov for en bestemt fødevare, men for de næringsstoffer, som vores mad indeholder. De fleste fødevarer indeholder en række forskellige næringsstoffer som proteiner, kulhydrater, fedtstoffer, vitaminer og mineraler.
Mælkeprodukter er fattige på jern og indeholder en del mættet fedt og transfedtsyrer - alt sammen noget, der er med til at sætte grænsen for, hvor meget mælk der er plads til i en kost, der lever op til næringsstofanbefalinger og de officielle kostråd. Derfor har forskerne også udført beregninger af forskellige kostsammensætninger.
»Ud fra vores beregninger vurderer vi, at alle raske danskere over to år dagligt bør indtage i størrelsesordenen 1/4 til 1/2 liter mælk eller mælkeprodukter i en kost, der lever op til næringsstofanbefalinger og officielle kostråd,« siger seniorforsker Anne Marie Beck fra DTU Fødevareinstituttet.
Baseret på beregninger af kostsammensætninger vurderer forskerne, at danskerne bør fortsætte med at vælge de fedtfattige mælkeprodukter for at leve op til næringsstofanbefalingerne om at begrænse mættet fedt.
Hvad angår sygdomsrisiko, viser de fleste sygdomsstudier, der indgår i rapporten, ingen klare tendenser i forhold til, om det er fedtrig eller fedtfattig mælk.






