/elektronik

Antenne-professor: Iphone er markedets værste telefon

Apple kan ikke have talt med nogen eksperter i antenner, inden den fjerde udgave af Iphone blev sendt på gaden, for så ville det katastrofale antenne-design være afsløret, vurderer antenne-professor Gert Frølund Pedersen fra Aalborg.

Af Magnus Bredsdorff, mandag 28. jun 2010 kl. 13:40

Gert Frølund Pedersen, professor med særlige opgaver fra Aalborg Universitet og ekspert i design af antenner til mobiltelefoner, behøver ikke meget betænkningstid til Ingeniørens spørgsmål, om Iphones antenne er den dårligste på mobilmarkedet i dag.

»Det er jeg overbevist om,« siger han.

»Apple kan ikke have spurgt nogen af de etablerede firmaer til råds,« tilføjer antenne-professoren.

Det er nemlig langt fra en hemmelighed, at det influerer på antennens egenskaber, hvordan den bliver holdt i hånden. Ifølge Gert Frølund Pedersen kan der være helt op til faktor ti i styrke til forskel, afhængig af hvor og hvordan brugeren holder sin mobiltelefon.

LÆS: DERFOR GÅR DER KLUDDER I IPHONEANTENNEN

I Apples tilfælde har det ført til klager fra brugerne af Iphone 4, der kom på markedet i denne måned. Særligt de venstrehåndede oplever, at mobilsignalet falder ud eller formindskes kraftigt, når de holder den i hånden.

Det skyldes den særlige konstruktion, hvor telefonens metalramme fungerer som antenne. Den virkning kommer brugerne til at dæmpe, når de holder telefonen og det betyder store forskelle.

»Der er op til faktor ti i forskel på, hvordan man holder på telefonen. Det er virkeligt store tal,« pointerer Gert Frølund Pedersen.

Han vurderer, at det nu er for sent for Apple at rette afgørende op på Iphone 4.

»Selvfølgelig kan problemerne lappes. Når antennen er så ringe, så skal der ikke meget til for at gøre det lidt bedre. Men det løser ikke problemerne at flytte lidt rundt på telefonens komponenter. Det kræver en ændring af designet, og det er ikke en enkelt sag,« forklarer antenne-professoren.

Faktisk er antennen i høj grad selve mobiltelefonen, ikke bare i Iphone men også i andre mobiltelefoner. Det, der normalt betegnes som antennen, kobler radiochippen sammen med de dele af telefonen, der i virkeligheden fungerer som antenne.

»Derfor er antennen altid designet ud fra produktet,« fremhæver Gert Frølund Pedersen.

Det er også almindelige viden i branchen, at telefonens bruger påvirker antennens egenskaber. Gert Frølund Pedersen og hans kolleger har derfor udarbejdet de tekniske specifikationer til en test af telefonens antenneegenskaber. Den simulerer, at telefonen bliver holdt op til hovedet - begge sider vel at mærke, fordi der kan være stor forskel på effekten fra den ene side til den anden.

Derimod er det endnu ikke en del af den standardiserede test at undersøge, hvordan hånden påvirker signalet, men det arbejder blandt andre Gert Frølund Pedersen på. Så sent som i denne måned var han formand for en konference om standardisering af test af mobiltelefoner med 150 deltagere i Aalborg. Målet var blandt andet at få håndens påvirkning med i testen.

Han er dog overbevist om, at alle, som har erfaring med at producere mobiltelefoner, kunne have fortalt Apple, at det er essentielt med målinger af håndens indvirkning på antennen, også selv om det endnu ikke udgør en del af den standardiserede test.

På den anden side anerkender Gert Frølund Pedersen, at Apple er fantastisk til at designe sine produkter anderledes end konkurrenterne.

»Men det virker altså grotesk, at du nu for 30 dollars kan købe en holder, som sørger for, at du får afstand til antennerne. Vi forskere griner, men Apple tjener pengene,« konstaterer han.

Apple har endnu ikke ringet til Gert Frølund Pedersen, selv om han nu er nævnt på en række af verdens største teknikmedier, fordi han forudså antenneproblemerne, allerede da Apple-boss Steve Jobs viste telefonen første gang.

»Havde han ringet, ville jeg da helt sikkert gerne have talt med ham. Vi har hjulpet med at lave antenner for over 100 firmaer i verden,« siger Aalborg-professoren.



28. jun 2010 kl 13:54

avatar

Ole Wolf

Skolelærdom

Måske er jeg farvet af at have haft forelæsninger ved Gert Frølund Pedersen, men da jeg hørte om Apples antenne første gang, fik jeg samme tanke som ham: Det vil da give et alvorligt forringet antennesignal, hvis brugeren rører ved antennen.


28. jun 2010 kl 14:06

martin nielsen

Køb

en mobil til 500kr så har man ikke det problem.


28. jun 2010 kl 14:28

Henrik Sørensen

Ligegyldigt for målgruppen

For overbeviste Apple-fetichister er den slags teknikaliteter i praksis ligegyldigt - det overskygges af design og coolness:

http://www.fastcompany.com/165...orks


28. jun 2010 kl 15:08

Brian Petersen

Journalistik på højt plan.. eller...

Som så ofte før på Ing.dk, ser vi en noget lemfældig omgang med sandheden på. Manden bliver spurgt om antennen er den dårligste på mobilmarkedet og vupti bliver det i overskriften til, at han udtaler at telefonen er den dårligste på markedet. Sørgelig standard for journalistik....


28. jun 2010 kl 15:23

Erik P. Olsen

Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Du læser aabenbart ikke, hvad han svarer til Spørgsmaalet.


28. jun 2010 kl 15:28

Casper Jensen

Re: Re: Journalistik på højt plan.. elle

Enig med Brian P.

Overskriften giver læseren indtrykket at der tales om hele telefonen, og ikke kun antennen, som præciseres når man læser videre i artiklen.


28. jun 2010 kl 15:30

John Strand

Steve Jobs har forklaret det

Jeg kan kun anbefale at man læser denne blog http://www.fakesteve.net/2010/...html


28. jun 2010 kl 15:41

Brian Petersen

Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Du læser aabenbart ikke, hvad han svarer til Spørgsmaalet.

Jeg undskylder gerne til journalisten hvis du gider påpege hvor jeg kan læse at manden udtaler sig om telefonen og ikke antenen. Jeg kan nemlig kun finde Q&A om antenen.


28. jun 2010 kl 15:50

Mads Pedersen

Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Nu er en telefon vel et apparat der kan ringe til andre, og hvis en telefon er udstyret med markedets ringeste antenne, så er det jo pr definition markedets ringeste telefon, i og med antennen er alt-afgørende for telefon-funktionaliteten?

Om den så samtidig er en glimrende MID, medie-enhed og spillemaskine, er uinteressant.


28. jun 2010 kl 15:50

Nicholas Colding

Software fejl

Antenne problemet skyldes en softwarefejl, ifølge flere kilder på nettet og en opdatering, der rettet problemet, forventes at være ude om få timer.

VH
Nicholas


28. jun 2010 kl 16:11

Erik P. Olsen


28. jun 2010 kl 16:15

Casper Jensen

Interessant.

Efter at have læst denne artikel, har jeg lige eksperimenteret med min egen Iphone 3gs. Når telefonen ligger på bordet, eller når jeg holder den i hånden uden at røre metalrammen, har jeg fuld signal dvs. 5 streger i signal-indikatoren.

Hvis jeg rører metalrammen, med alle fingrerne, sænkes signalet efter ca 5 sek. Signalet sænkes helt ned til 0 streger.

Derefter ligger jeg telefonen på bordet, eller holder den på for og bagside uden at røre metalrammen. Så stiger signalet med det samme til 5 streger igen.

Jeg har dog aldrig haft signalproblemer mens jeg har snakket i den.


28. jun 2010 kl 16:24

Torkild Johansen

Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Nu er en telefon vel et apparat der kan ringe til andre, og hvis en telefon er udstyret med markedets ringeste antenne, så er det jo pr definition markedets ringeste telefon, i og med antennen er alt-afgørende for telefon-funktionaliteten?

Om den så samtidig er en glimrende MID, medie-enhed og spillemaskine, er uinteressant.

tro på det, tro på det, tro på det.....

Telefonen er tydeligvis ikke designet optimalt efter at den faktisk også skal kunne virke som telefon.

Der gået for meget B&O i den, med denne telefon.
Den skal bare se godt, så skide være med at den fungere dårligt som telefon. - Den kan jo alt muligt andet, det må være nok.


28. jun 2010 kl 16:31

Sebastian Vibe-Petersen

Præcis, software fejl

Som Nicholas skriver er der en opdatering på vej som skulle rette problemet.

Flere 3GS telefoner der har opdateret til iOS 4.0 har også rapporteret problemer.

Lad os nu se om Gert Frølund og andre skeptikere får ret - de virker i hvertfald ekstremt "bagkloge".

Jeg har min tvivl om, at Apple ville sende noget på gaden med sådan en voldsom hardware fejl.
Det er de altså for dygtige til.


28. jun 2010 kl 16:40

avatar

Ole Wolf

Re: Software fejl

Hvis softwaren som beskrevet ændrer frekvensbånd, når der detekteres dårligt SNR, så er det i min bog et workaround på det egentlige problem, som så stadig er antennen.


28. jun 2010 kl 18:18

avatar

Ruben Hansen

Venstre eller højrehåndet

Særligt de venstrehåndede oplever, at mobilsignalet falder ud eller formindskes kraftigt, når de holder den i hånden.

Hvor det dog irriterer mig at de blive ved at bruge denne formulering. Jeg vil tro at de fleste højrehåndede holder telefonen i venstre hånd, ellers ville de ikke være i stand til at skrive en besked eller et telefonnummer ned, eller bare gestikulere.


28. jun 2010 kl 20:21

Michael Møllegaard

Re: Venstre eller højrehåndet

Særligt de venstrehåndede oplever, at mobilsignalet falder ud eller formindskes kraftigt, når de holder den i hånden.

Hvor det dog irriterer mig at de blive ved at bruge denne formulering. Jeg vil tro at de fleste højrehåndede holder telefonen i venstre hånd, ellers ville de ikke være i stand til at skrive en besked eller et telefonnummer ned, eller bare gestikulere.

Præcis. Det vidner om at folk ikke sætter sig ind i det matriale de korrektur skriver... eller hvad de gør.....


28. jun 2010 kl 21:20

Jens Lund

Apple kopierer igen Nokia

Det må forventes, at endnu et sagsanlæg er på vej fra Nokia?

Nokia E71
http://www.youtube.com/watch?v...VQuk

Nokia 2320
http://funsizebytes.com/post/7...n-to


28. jun 2010 kl 21:40

Brian Petersen

Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Nu er en telefon vel et apparat der kan ringe til andre, og hvis en telefon er udstyret med markedets ringeste antenne, så er det jo pr definition markedets ringeste telefon, i og med antennen er alt-afgørende for telefon-funktionaliteten?

Om den så samtidig er en glimrende MID, medie-enhed og spillemaskine, er uinteressant.

Du lever da vist i fortiden, hvis du tror en telefon blot kan bruges til at ringe med. Men selv hvis du vælger at fokusere kun på den klassiske telefon funktion, så er den jo en del mere end blot antennen. Så blot fordi den evt. har den dårligste antenne giver den ikke nødvendigvis den dårligst klassiske telefonfunktion.

Det er decideret dårlig journalistik at overtolke folks udtalelser og endda stille det op som om det faktisk er hvad de siger ikke blot hvad journalisten tror de mener.


28. jun 2010 kl 22:17

Leif Petersen

Re: Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Lige et spørgsmål lidt udenfor emnet. Jeg har spekuleret på, om de, der ikke bruger ordene lægge og lægger, heller ikke bruger bøjningsformer deraf. Kan nogen give mig et svar?


28. jun 2010 kl 22:53

Henrik Wahlberg

Re: Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Det er decideret dårlig journalistik at overtolke folks udtalelser og endda stille det op som om det faktisk er hvad de siger ikke blot hvad journalisten tror de mener.

Nu har der i de seneste dage ikke har været skrevet ret meget IPhone relateret undtagen antenne problemer (reelle eller ej), så man er vel lidt sporet ind på hvad det drejer sig om.

Skulle man ikke være helt med, så starter overskriften med "Antenne Professor:", (men det måske kun mig der kan se det)

Det i betragtning, er der da vel 100% dækning for overskriften i det der står i artiklen.

Hvor svært skal det gøres...?

mvh Henrik


29. jun 2010 kl 00:47

Mads Pedersen

Re: Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...


Du lever da vist i fortiden, hvis du tror en telefon blot kan bruges til at ringe med. Men selv hvis du vælger at fokusere kun på den klassiske telefon funktion, så er den jo en del mere end blot antennen. Så blot fordi den evt. har den dårligste antenne giver den ikke nødvendigvis den dårligst klassiske telefonfunktion.

Funktioner som telefonbog, headset og tastatur kan til nøds tillægges den klassiske telefonfunktionalitet, men du kan da ikke komme uden om at intet er vigtigere end at du faktisk kan snakke med ham i den anden ende??? Det må være en telefon i sin reneste form. Og for de fleste mennesker er det også den absolut vigtigste funktionalitet i deres mobiltelefon.

Og nej, jeg lever såmænd ikke har fortiden. Jeg har en Android-fon. Den har godt nok ikke en fancy metalramme-antenne, men den HAR signal, uanset hvordan jeg lægger mine store lapper omkring den.


29. jun 2010 kl 00:55

Martin Jensen

Re: Re: Re: Re:

Jeg synes at overskriften er vildledende, for som jeg kan forstå på flere her (inkl. mig selv), forstås den indledningsvis som om at iPhone 4 er markedets værste gadget og mobile enhed.
Overskriften siger at det er markedets værste telefon (tele: på afstand af noget, fon = phone: stemme => en stemme på afstand) i denne henseende, altså som mobilt telefoneringsredskab.
Men vores opfattelse er en anden grundet vores daglige terminologi... Som journalister bør tage højde for. Derfor en vildledende overskrift (lige til eb.dk)


29. jun 2010 kl 01:53

martin nielsen

Apple er en ren pengemaskine

fordi folk køber i blinde, flot design ja, men retfærdiggøre designet prisen? man kan få samme ydelse/kvalitet til 40% af prisen og det gælder både pc og mobiltelefoner.


29. jun 2010 kl 09:09

Børge Truelsen

Re: Præcis, software fejl

hvordan kan det være at være bagklog hvis han allerede havde sagt for først gang de fremviste den ? Han kunne jo ikke sige noget før da ... da han jo ikke var med til at designe den..men altså tror dog ikke han har meget grundlag for at sige at det er den dårligest mobil antenne overhoved , for det ville kræve at han faktisk havde undersøgt dem alle , og det tror jeg sku næppe er tilfælles


29. jun 2010 kl 09:24

Brian Petersen

Re: Apple er en ren pengemaskine

fordi folk køber i blinde, flot design ja, men retfærdiggøre designet prisen? man kan få samme ydelse/kvalitet til 40% af prisen og det gælder både pc og mobiltelefoner.

Folk køber jo netop ikke i blinde hvis de går op i designet ;-).

Det sagt, så tror jeg nogen gange vi ingeniører har svært ved at forstå hvor ligeglade mange mennesker er med tekniske specifikationer når blot de funktioner de ønsker at bruge virker godt nok (her kan en dårlig antenne godt blive et problem). Så interesser mange sig meget mere om synsindtrykket.


29. jun 2010 kl 09:29

Brian Petersen

Re: Re: Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Funktioner som telefonbog, headset og tastatur kan til nøds tillægges den klassiske telefonfunktionalitet, men du kan da ikke komme uden om at intet er vigtigere end at du faktisk kan snakke med ham i den anden ende??? Det må være en telefon i sin reneste form. Og for de fleste mennesker er det også den absolut vigtigste funktionalitet i deres mobiltelefon.

Jeg ville nu personligt have fokuseret mere på højtaler og microfon som en del af den klassiske telefonkunktionalitet. Hvis en telefon har den bedste antenne på markedet men en elendig højtaler, så er den vel ikke den bedste telefon på markedet blot fordi den har den bedste antenne? Der er ikke belæg for overskriften på noget niveau udfra artiklen. Overskriften skulle selvfølgelig have været noget i retningen af "Proffesor: Iphone har markedets værste antenne". Men det lyder nok mere sexet at sige værste telefon end værste antenne.


29. jun 2010 kl 09:45

avatar

Flemming Rasmussen

Re: Re: Re: Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...

Holf nu op med det flueknepperi om, hvad der gør en telefon til den værste ;o)

En telefons primære opgave er at formidle lyd i 2 retninger. For en mobiltelefon kræver dette (forduen mikrofon, højttaler og forstækerkredsløb) en velfungerende HF del med dertil hørende antenne. Uanset hvilket af disse led, der fejler ender man op med et ubrugeligt produkt - og da antennen her tilsynelandende fejler 100% i specielle tilfælde medfører dette, at telefonen ikke virker OVERHOVEDET - kan det blive værre end det ? - ergo har den da som minimum tangeret "værste telefon" ;o)

mvh Flemming


29. jun 2010 kl 10:11

Casper Leeberg

Re: Re: Re: Re: Journalistik på højt plan.. eller...


Og nej, jeg lever såmænd ikke har fortiden. Jeg har en Android-fon. Den har godt nok ikke en fancy metalramme-antenne, men den HAR signal, uanset hvordan jeg lægger mine store lapper omkring den.

Efter at have læst om Iphones problem har jeg prøvet at provokere min Desire til det samme! Resultat: Hvis jeg holder den i begge hænder som et baseball bat og peger håndryggen mod den mast jeg har forbindelse med, mister den én streg i signal ... men det er næppe en måde man ville holde en telefon på. Så hvis Iphone4 helt mister signalet hvis man holder den på den "rigtige" måde - må det være et totalt fejldesign ligemeget om man er Apple Fanboy eller ej!


29. jun 2010 kl 11:27

martin nielsen

Re: Re: Apple er en ren pengemaskine

fordi folk køber i blinde, flot design ja, men retfærdiggøre designet prisen? man kan få samme ydelse/kvalitet til 40% af prisen og det gælder både pc og mobiltelefoner.

Folk køber jo netop ikke i blinde hvis de går op i designet ;-).

Det sagt, så tror jeg nogen gange vi ingeniører har svært ved at forstå hvor ligeglade mange mennesker er med tekniske specifikationer når blot de funktioner de ønsker at bruge virker godt nok (her kan en dårlig antenne godt blive et problem). Så interesser mange sig meget mere om synsindtrykket.

:) Jeg mente de ikke så på hardware delen men det kan man jo altid komme at sige bagefter he he.


29. jun 2010 kl 11:29

Nicholas Colding

Apple ER en pengemaskine

Ja! selvfølgelig er Apple en pengemaskine.
Der er Netto og Politikens Forlag da også... Og naturligvis betaler folk for design og brugervenlighed, det kommer vel næppe bag på nogen?

VH
Nicholas


29. jun 2010 kl 12:36

Morten Kvist

Kan det ikke fikses med noget tape ?

Apple siger at man skal købe sådan et cover til sin iPhone, så man ikke kan "kortslutte" de to antenner med sin hånd, det skulle det løse problemet.
Jeg tænker så om man ikke bare kan putte noget tape på antenne, eller give det noget lak af en art, som gør at man ikke kan forbinde de to antenner med hånden?
Tape/lak på antenne burde da have samme effekt som et cover?

Eller er det helt forkert, hvad siger Gert Frølund Pedersen eller en anden antenne ekspert?


29. jun 2010 kl 13:12

Lars Jensen

Bommert

Den svider nok hos Apple's testpanel som måske ikke lige tænkte på at holde den i den anden hånd. Det virker dog en anelse bagklogt af Gert Frølund at påpege dette, hvis Gert Frølund ikke engang tester for håndens indflydelse på signalet. Når stormen har lagt sig så indtager den sikkert pladsen som den mest eftertragtede telefon med fanboys der jubler og John Strand + ligesindede der nedgør den. Alt den argumenteren pro og kontra virker ligegyldigt, hvis markedet (bestående af mennesker med frie viljer) siger at den er god trods alt.


29. jun 2010 kl 14:05

avatar

Flemming Rasmussen

Re: Bommert

Stop nu med at Gert Frølund BAGklog - han FORudså jo netop problemet !


29. jun 2010 kl 14:44

martin nielsen

Re: Apple ER en pengemaskine

En pris på ca. 6500kr for en enhed, så det jo en ren pengemaskine, og iøvrigt uden sammenligning med netto da du der får hvad du betaler for.


29. jun 2010 kl 14:51

avatar

Flemming Rasmussen

Re: Re: Apple ER en pengemaskine

En pris på ca. 6500kr for en enhed, så det jo en ren pengemaskine, og iøvrigt uden sammenligning med netto da du der får hvad du betaler for.

Sludder - enhver forretning sælger sin vare lige nøjagtigt så dyrt, som de kan for at maksimere deres profit - det gælder både Netto og Apple - og hos Apple får "du" vel også hvad du betaler for, ellers ville "du" vel ikke købe ??


29. jun 2010 kl 14:57

martin nielsen

Re: Re: Re: Apple ER en pengemaskine

Kunne aldrig drømme om at smide penge ud af mit vindue he he :) og prøv nu at forstå at Apple tjerner mange mange flere penge pr. enhed end Netto. desuden kan Netto vidst ikke måle sig med Apple.


29. jun 2010 kl 17:48

Jesper Poulsen

Re: Bommert

hvis Gert Frølund ikke engang tester for håndens indflydelse på signalet.

Det er ikke nødvendigt at teste. Lidt viden omkring antenner er rigeligt.

Men andre har testet det:
http://vimeo.com/12864890


30. jun 2010 kl 16:29

martin nielsen

Antenne

Kan Antenne problemet skyldes at de 2 Antenner får kontakt med hinanden via hånden og det gør så at skidtet ikke virker, og det gør så skidtet til noget virkeligt lort :)


01. jul 2010 kl 09:17

Svend Ferdinandsen

Re: Antenne

Det viser nogle basiske problemer ved mere tekniske apparater.
Kunderne, selv ikke nogle med teknisk indsigt, vil kunne se om apparatet er i orden, før man begynder at bruge det.
Den eneste vej er, at få sat nogle mindstekrav op til typegodkendelsen, som kan sikre en vis minimum funktionalitet.
Enhver der køber en mobil foventer at den fungerer som telefon og tager det som en selvfølge. Derfor vælger kunderne efter alt muligt andet, da telefondelen forventes at virke.
Desto større er skuffelsen derfor, når det basiske halter, for det kan man ikke forudse på nogen måde.


02. jul 2010 kl 12:37

Glenn Møller-Holst

Bedste smartphone?

Lidt til nuancering:

2. juli 2010 , Apple iPhone 4.
Test: Apple har genopfundet iPhone:
http://www.pcworld.dk/art/1000...0047
http://www.pcworld.dk/art/1000...ge=4
Citat: "...
Sagt på en anden måde, så er det her en drøm af en mobiltelefon og muligvis den bedste smartphone på markedet i øjeblikket.
..."


05. jul 2010 kl 16:47

Erik Christensen


07. jul 2010 kl 13:04

martin nielsen

Re: Re: Re: Re: Apple ER en pengemaskine

Kunne aldrig drømme om at smide penge ud af mit vindue he he :) og prøv nu at forstå at Apple tjerner mange mange flere penge pr. enhed end Netto. desuden kan Netto vidst ikke måle sig med Apple.

Det koster 1100kr pr. iPhone 4 for apple.

http://elektronik.guide.dk/Mob...9147


09. jul 2010 kl 19:56

Thomas Grønborg

IPhone = repeater?

Jeg har hørt at George Carlo skulle have været med i en test af Iphone 3G, hvor de fandt ud af at telefonerne nogle gange sender i en længere periode uden de bliver benyttet af brugeren.
Deres konklusion var at Iphones virker som repeatere for andre Iphones i området, der har svagt signal. Hvis historien er sand bliver man som IPhone-bruger således ufrivillgt bestrålet og Iphones har en temmelig høj SAR-værdi.


09. jul 2010 kl 20:46

martin nielsen

Re: IPhone = repeater?

Ja det er rigtigt, men jeg kan ikke huske hvor jeg har den info fra :) men de fleste folk er jo ligeglade og stoler blindt på hvad industriens kloge åger siger, med dens slags info, det først når de bliver syge og så det med et alle andres skyld end ens egen man er blevet syg, man har været klar over at pulserende micro bølger er skadeligt i mange mange år, desuden kan de slå kræftceller i stykker, det kun et spårgsmål om frekvens om det er godt eller skidt for kroppen, men sådan er der så mange ting der er, se dette link http://www.el-allergi.dk/rf_fa....pdf

og lidt video til de dovne :) http://www.youtube.com/watch?v...VBSg
se den hele det vil kunne hjælpe de fleste med at forstå hvorfor skidtet er farligt.


10. jul 2010 kl 09:55

Thomas Grønborg

Re: Re: IPhone = repeater?

Mht. mobilstråler og dokumentation af sundhedsskadelige effekter kan jeg anbefale sitet:
http://powerwatch.org.uk/


11. jul 2010 kl 10:46

Kasper Nedergaard Sørensen

DK anmeldelse af iPhone 4 signalforhold

Citat fra PC Worlds anmeldelse af iPhone 4: I vores test af iPhone 4 har vi dog ikke været i stand til at genskabe problemet, og vores testeksemplar af iPhone 4 har haft en konsekvent god forbindelse til mobilnettet uden et eneste afbrudt opkald.


12. jul 2010 kl 17:58

Morten Madsen

Re: Venstre eller højrehåndet

Særligt de venstrehåndede oplever, at mobilsignalet falder ud eller formindskes kraftigt, når de holder den i hånden.

Hvor det dog irriterer mig at de blive ved at bruge denne formulering. Jeg vil tro at de fleste højrehåndede holder telefonen i venstre hånd, ellers ville de ikke være i stand til at skrive en besked eller et telefonnummer ned, eller bare gestikulere.

Jeg ved ikke hvilken om det bare er mig der er underlig, men jeg holder nu altså min telefon i højre hånd når jeg snakker i telefon og jeg er højrehåndet. Den ryger kun over i venstre hånd hvis det bliver en længere samtale og jeg skal slappe af i armen :p


01. dec 2011 kl 22:17

Patrich Holm Pedersen

hmm

Ja på trods af artiklen og alle de velbevandrede herres kommentarer er undertegnede stadig ikke blevet klogere på hvordan problemet løses, som forbruger. I ved så meget, så hvis i vil, må i meget gerne fortælle hvordan man skal holde den for at forringe signalet mindst muligt....


28. jan 2012 kl 18:25

Christian Ahrenkiel

status / sensation : 1,5 år gammel nyhed

til slut vil jeg blot bemærke at
Jeg undrer mig blot over at denne historie stadig ligger forsiden af ing.dk/elektronik.

Billedet der illustrerer historien er fint, omend sakset fra nettet, og viser hvor radikal anderledes antennen er ifht. andre telefoner, men det er der ikke blevt talt så meget om efterfølgende. Det pynter på forsiden, men burde været lidt støvet efterhånden. Særligt elektronikkens tempo taget i betragtning.

De heldige ejere af netop denne telefon har nu haft lejlighed til at tale i den i op til 1,5 år og undersøgelser viser rekord høj tilfredshed, så antennen virker tilsyneladende fint, selvom det modsatte iflg. artiklen skulle være tilfældet.

Disse to betragtninger ville jeg blot sætte som en lille prik ( eller 2 ) her til slut, med en åben opfording til at følge op på historien hvis nogen på ing læser dette. Gerne med lidt mere teknisk indsigt end her i første omgang.

/mens vi venter på 5'eren


28. jan 2012 kl 23:42

Jesper Poulsen

Re: status / sensation : 1,5 år gammel nyhed

til slut vil jeg blot bemærke at
De heldige ejere af netop denne telefon har nu haft lejlighed til at tale i den i op til 1,5 år og undersøgelser viser rekord høj tilfredshed, så antennen virker tilsyneladende fint, selvom det modsatte iflg. artiklen skulle være tilfældet.

Har du lagt mærke til hvor mange iPhone 4 der er forsynet med en gummiramme?
De eneste iPhone 4 kanter jeg ser er dem i udstillingsvinduerne. Brugerne pakker dem ind i gummi.


28. jan 2012 kl 23:45

Jesper Poulsen

Re: hmm

Ja på trods af artiklen og alle de velbevandrede herres kommentarer er undertegnede stadig ikke blevet klogere på hvordan problemet løses, som forbruger. I ved så meget, så hvis i vil, må i meget gerne fortælle hvordan man skal holde den for at forringe signalet mindst muligt....

Problemet løses ved at montere en gummiramme omkring apparatet. På den måde skaber man ikke elektrisk forbindelse mellem antennerne og ødelægger dermed ikke standbølgeforholdene.


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.