DTU-rapport skyder vidunderhistorierne om D-vitamin ned
I en ny rapport afviser DTU samtlige af de positive historier fra pressen: Det er ikke bevist, at vi ved at spise høje doser D-vitamin kan forebygge så meget som en eneste sygdom ud over knogleskørhed.
Læs også
Læs mere om
Hvis du er begyndt at indtage høje doser D-vitamin, efter at have læst den ene artikel efter den anden om, hvor mange sygdomme det forhindrer dig i at få, så er det tid til at stoppe op og tænke sig om.
En ny rapport fra en arbejdsgruppe af førende forskere fra en række universiteter og forskningsorganisation har gennemgået den videnskabelige litteratur om D-vitamin. Konklusionen er nedslående for alle, der havde håbet, at en pille med et ordentligt skud D-vitamin kunne sikre dem et sundt og langt liv.
Ikke en eneste sygdom er der bevis for, at høje doser af D-vitamin forebygger, ud over at det i kombination med kalk kan holde knogleskørhed nede hos folk over 65 år.
»Det er lidt tidligt at udnævne D-vitamin til et vidundermiddel,« siger formanden for arbejdsgruppen, seniorforsker Lone Banke Rasmussen, DTU Fødevareinstituttet.
Hendes forbehold skyldes, at forskerne udelukkende forholdt sig til undersøgelser, hvor deltagerne har fået kontrollerede doser af D-vitamin og en kontrolgruppe har fået placebo. Dem er der udført ganske få af.
»Og dem, som er lavet, har ikke været så overbevisende, for at sige det mildt,« siger Lone Banke Rasmussen.
Hun understreger, at D-vitamin er essentielt for en række funktioner i kroppen. Mangel på D-vitamin kan derfor føre til en række sygdomme.
»Men spørgsmålet er, hvor meget vi skal have,« påpeger Lone Banke Rasmussen.
Her er forskernes entydige konklusion, at der ikke er skyggen af dokumentation for, at det hjælper at spise mere D-vitamin end de 7,5 mikrogram dagligt, som myndighederne anbefaler til den almindelige befolkning mellem 2 og 60 år.
Ifølge DTU-rapporten viser en række undersøgelser, at D-vitamin kan nedsætte risikoen for blandt andet hjerte-kar-sygdomme og sklerose. Men de bygger alle sammen på, at deltagerne med spørgeskema har oplyst, om deres indtag D-vitamin eller på målinger af D-vitamin i blodet, og dem har arbejdsgruppen valgt at se bort fra i sine konklusioner.
»Den slags studier kan give en idé om, hvad der videre skal undersøges, men der kan være mange forklaringer på resultatet. Det har tidligere vist sig, at sammenhængen ikke var, som man troede, når det blev undersøgt nærmere,« siger Lone Banke Rasmussen.
DTU's arbejdsgruppe har blandt andet haft deltagelse af Sundhedsstyrelsen, som for nylig opdaterede sine anbefalinger af, hvor meget D-vitamin vi har brug for. Styrelsen har også opfordret de danske læger til at skære kraftigt ned på antallet af analyser af D-vitamin i danskernes blod. Det er eksploderet, men der er ifølge styrelsen er der ingen grund til at lede efter D-vitamin i blodet, når der kun er følger af egentlig mangel på vitaminet.
Ifølge den nye rapport er det muligt, at for meget D-vitamin kan øge risikoen for nogle kræftformer, blandt andet brystkræft samt tyk- og endetarmskraft. Derfor skal man være forsigtig med høje doser.
Der skal dog en del mere til end myndighedernes anbefalinger, inden der er nogen som helst risiko for skadeeffekter. Forskerne betragter en dosis på 100 mikrogram som sikker, men dividerer for en ekstra sikkerheds skyld med to. Men selv det syv gange højere end anbefalingen fra myndighederne.






