Industrien: D-vitamin gør danskernes brød dyrere
Det bliver dyrere at købe brød og mælk, hvis politikerne følger forskernes anbefaling af obligatorisk tilsætning af D-vitamin. Forbrugerne bør selv kunne vælge de berigede fødevarer og betale prisen for dem, mener Dansk Industri.
Læs også
Læs mere om
Danskerne skal betale mere for mælken og brødet. Det bliver konsekvensen af at følge forskernes anbefaling om at tilsætte D-vitamin til alt brød og mælk herhjemme.
Sådan lyder advarslen fra Fødevareindustrien under Dansk Industri, efter DTU Fødevareinstituttet i dag udgav en rapport, der anbefaler at berige netop mælk og brød med D-vitamin for at forebygge mangel hos danskerne.
»Det er en rigtig dårlig idé, men det vil være rigtigt godt med frivillig berigelse,« siger chefkonsulent Astrid Bork Andersen, DI Fødevarer.
Hun henviser til, at det bliver rigtigt svært at importere brød og mel fra udlandet, som ikke har krav om at tilsætte D-vitamin.
»Hvis der bliver krav om berigelse, taler vi jo om det hele: Både brødet fra Italien og melet fra Tyskland. Det har en betydning for, hvilke varer vi kan få på et lille marked som det danske, og dermed betyder det også noget for forbrugerpriserne,« siger Astrid Bork Andersen.
Forbrugerne bør have et valg
Dansk Industri har ikke noget bud på, hvor meget dyrere en pakke rugbrød bliver. Ifølge Astrid Bork Andersen kan berigelsen godt lade sig gøre, men der vil være omkostningerne forbundet med det, blandt andet til at analyse, om D-vitamin-indholdet er korrekt.
»Danskerne bør selv have valget, om de vil købe berigede fødevarer, eller om de vil spise kosttilskud eller gå en ekstra tur ud i solen,« siger chefkonsulenten med henvisning til andre måder at få tilstrækkeligt D-vitamin.
Forskerne fra DTU's arbejdsgruppe argumenterer med, at kun den obligatoriske berigelse kan sikre tilstrækkeligt D-vitamin til alle de, der i dag lider under mangel på vitaminet. Det gælder blandt andet grupper med anden etnisk herkomst end dansk.
»Hvis nogle grupper er særligt udsat, bør vi i stedet lave oplysning rettet til dem. Det er ikke rimeligt, at alle danskere i stedet skal betale for berigede fødevarer,« mener Astrid Bork Andersen.
Mange berigede produkter på vej
Hun fremhæver, at sandsynligvis inden udgangen af året vil fastsætte grænserne for, hvor meget fødevarer må beriges med vitaminer og mineraler. Derefter bliver det meget enklere for industrien at markedsføre berigede produkter.
»Derfor vil vi se langt flere berigede produkter og fødevarer med D-vitamin, som har været så omtalt, skal der nok være efterspørgsel efter,« forudser chefkonsulenten.
Hun tilføjer, at viser det sig efter nogle år, at den frivillige berigelse ikke har gjort manglen på D-vitamin i befolkningen mindre, så kan man igen overveje at tvinge vitaminerne i brødet og mælken.
Allerede sidste år tegnede der sig et politisk flertal for at tvinge D-vitamin i mælk og brød, og Astrid Bork Andersen understreger, at Dansk Industri endnu en gang vil forsøge at forklare politikerne om konsekvenserne af en sådan beslutning.






