blogs kategori-billede

Søges: Markante natur-videnskabsfolk

Af Klaus Seiersen,  mandag 21. jun 2010 kl. 07:28

For 4. år i træk vil biolog og blogger Rasmus Pedersen fra Ursuppen.dk lave en opgørelse over de mest markante naturvidenskabsfolk i det danske mediebillede. Da Ursuppen holder pause på ubestemt tid, har Rasmus tilbudt, at listen i stedet bliver offentliggjort lige her på Seiersen Science! Og det siger vi da mange tak for.

Listen blev til som en reaktion på Weekendavisens generelle listevirksomhed med henblik på "offentlige intellektuelle", hvor naturvidenskaben som regel glimrer ved sit fravær. Rasmus' liste viser hvilke naturvidenskabsfolk, der oftest optræder i medierne, idet metoden er baseret på InfoMedia-søgninger gennem de sidste 2 år.

Kandidaterne skal opfylde tre kriterier for at komme i betragtning:

  1. Personerne skal være nulevende (i det mindste i en del af det forgangne år). Dette udelukker topscorere som Niels Bohr eller Jens Martin Knudsen.
  2. Kandidaterne skal være naturvidenskabeligt uddannede i bredeste forstand. Dermed inkluderes forskere med jordbrugs- eller sundhedsvidenskabelig baggrund, men ikke samfundsvidenskabelig – ingen Bjørn Lomborg.
  3. Naturvidenskabeligheden skal være en del af den offentlige identitet. Derfor udelukkes en forsker som den konservative Peter Norsk, der i den offentlige debat kun markerer sig som partimedlem.


I øjeblikket vil nedenstående personer indgå i Infomedia-søgningen. Har du forslag til flere kandidater, så kan du gennem den næste uge komme med forslag her i kommentarsporet. Den endelige liste udkommer næste mandag.

Albert Gjedde (hjerneforsker og professor i neurobiologi)
Andreas Mogensen (civilingeniør og dansk medlem af ESAs astronautkorps)
Anja Boisen (nanoforsker ved DTU)
Anja C. Andersen (stjerneforsker)
Anja Philip (projektchef i Kræftens Bekæmpelse og tidligere studievært på Viden Om)
Ann Marker (geolog og tidligere studievært på DRs Viden Om)
Arne Astrup (fedmeforsker)
Arne Schiøtz (zoolog og tidligere direktør for Danmarks Akvarium)
Bengt Holst (videnskabelig direktør ved Københavns Zoo)
Benny Lautrup (fysiker og debattør)
Bent Lindow (palæontolog ved Statens Naturhistoriske Museum)
Bente Klarlund Pedersen (professor, overlæge og medlem af Forebyggelseskommissionen)
Bente Pakkenberg (hjerneforsker)
Birgitte Kiær Ahring (professor i bæredygtig bioteknologi ved Aalborg Universitet)
Bjørn Quistorff (professor i stofskiftet ved Panum Instituttet)
Bo Normander (forsker ved Danmarks Miljøundersøgelser og formand for Det Økologiske Råd)
Bo Skaarup (havbiolog, TV-vært, foredragsholder og leder af natur- og friluftscenter i Mols Bjerge)
Carsten Rahbek (professor i biologi ved KU)
Christian Friis Bach (agronom fra Landbohøjskolen samt økonomi, journalist og politiker)
Christian S. Jensen (nyudnævnt professor i datalogi ved Aarhus Universitet)
Claus Emmeche (biolog, naturfilosof og aktiv debattør om universitetspolitik)
Claus Hviid Christensen (brintpille-kemiker og vice president for Haldor Topsøes R&D afdeling)
Claus Yding Andersen (stamcelleforsker)
Dorthe Dahl-Jensen (polardronning)
Eigil Kaas (klimaforsker og professor ved Niels Bohr Institutet)
Ella Maria Bisschop-Larsen (biolog og præsident for Danmarks Naturfredningsforening)
Erik Meineche Schmidt (datalog og dekan ved Aarhus Universitet)
Eske Willerslev (forsker i forhistorisk DNA)
Finn Bro-Rasmussen (økolog)
Flemming Besenbacher (mr. Nano)
Hanne Strager (biolog og forfatter, formidlingschef på Statens Naturhistoriske Museum)
Helge Kragh (videnskabshistoriker)
Henrik Hautop Lund (robotprofessor ved DTU)
Henrik Svensmark (klimaforsker)
Holger Bech Nielsen (kändis-fysiker og strengteoretiker)
Jens Christian Skou (nobelprismodtager i kemi)
Jens Morten Hansen (geolog, tidligere direktør i Forskningsstyrelsen og adjungeret professor i naturfilosofi ved KU)
Jens Olaf Pepke Pedersen (seniorforsker ved DTU Space)
Jens Zimmer Rasmussen (professor, dr. med. og leder af Dansk Center for Stamcelleforskning)
Jes Søe Pedersen (biolog på Københavns Universitet)
Jesper Hoffmeyer (biokemiker ved Københavns Universitet)
Jesper Milàn (palæontolog, Geomuseum Faxe)
Jesper Stagegaard (zoolog og direktør for Ree Park)
Johan Olsen (molekylærbiolog og forsanger i Magtens Korridorer)
Jørgen E. Olesen (klimaforsker og medlem af IPCC)
Jørgen Peder Steffensen (iskerneforsker)
Jørn Madsen (biolog og nyoversætter af Darwin)
Kaj Sand-Jensen (ferskvandsøkolog)
Karsten Arnbjerg-Nielsen (lekor ved DTU Miljø))
Katherine Richardson (marinbiolog, klimaforsker og prodekan på KU)
Kåre Press-Kristensen (civilingeniør og medlem af Det Økologiske Råd)
Lene Hau (fysiker, sænkede lysets hastighed)
Lene Lange (professor og prodekan ved Aalborg Universitet samt blogger på ing.dk)
Line Friis Møller (biolog og vært på DRs Viden Om)
Lone Frank (videnskabsjournalist og forfatter)
Mette Elstrup Steeman (palæontolog, blogger på ”Darwins hjørne” på videnskab.dk)
Michael Linden-Vørnle (astrofysiker ved Tycho Brahe Planetarium)
Michael Norup (lektor ved Institut for Folkesundhedsvidenskab, KU)
Michael Stoltze (biolog og miljødebattør)
Milena Penkowa (professor og hjerneforsker)
Minik Rosing (professor i geologi)
Mogens Henze (direktør for Institut for Vand og Miljøteknologi på DTU)
Morten Bo Madsen (Marsforsker ved Niels Bohr Institutet)
Morten D.D. Hansen (naturvejleder)
Morten Kringelbach (hjerneforsker)
Morten Meldgaard (zoolog, direktør for Statens Naturhistoriske Museum)
Niels Harrit (konspirationskemiker)
Niels Skakkebæk (sædforsker)
Nils O. Andersen (atomfysiker og dekan ved Københavns Universitet)
Ole Hartling (overlæge og tidligere formand for Etisk Råd)
Ove Poulsen (rektor for Ingeniørhøjskolen i Århus)
Peder Agger (økolog, formand for Etisk Råd)
Per Pinstrup-Andersen (fødevareforsker)
Peter Bøggild (nanoforsker ved DTU og blogger på ing.dk)
Peter K.A. Jensen (læge og populærvidenskabelig forfatter)
Peter Lund Madsen (hjerneforsker)
Peter Qvortrup Geisling (TV-læge)
Peter Øhrstrøm (matematiker og medlem af Etisk Råd)
Philippe Grandjean (miljømediciner)
Richard Østerballe (biolog og direktør for Givskud Zoo)
Simon Bressendorff (biolog og TV-vært)
Tom Fenchel (marinbiolog)
Tor Nørretranders (forfatter)
Trine Bilde (adfærdsbiolog, blogger på ”Darwins hjørne” på videnskab.dk)
Troels W. Kjær (overlæge i neurofysiologi ved Rigshospitalet)

Tilføjelser:

Frede Blaabjerg (professor i energiteknologi og dekan ved Aalborg Universitet)
Nina Jansen (astrofysiker, softwareudvikler, blogger og X-Factor deltager)
Ole Humlum (professor i fysisk geografi og klimadebattør)
Dan Belusa (kampagnemedarbejder hos Greenpeace)
Thomas Bjørnholm (professor i materialekemi og leder af Nano-Science Center ved KU)

Tidligere års versioner af listen kan beskues her:

2009: http://ursuppen.dk/?p=305

2008: http://ursuppen.dk/?p=233

2007: http://ursuppen.dk/?p=88



21. jun 2010 kl 16:40

Claus Madsen

Et par farisærer

Mig bekendt har Dan Belusa en samfundsvidenskablig baggrund.

Tor Nørretrandes og Helge Kragh er vel strengt taget også humanister som beskæftiger sig med naturvidenskab udfra den vinkel...

Rent bortset fra, godt initiativ og flot liste. Pøj pøj.


21. jun 2010 kl 16:55

avatar

Peter Ole Kvint

flere?

Professor Ole Humlum

Henrik Svensmark er civilingeniør, lic.tech., ph.d. og er ikke klimaforsker. Da denne luftlige tittel er forbeholdt folk med de rette varme meninger


21. jun 2010 kl 17:07

avatar

Lars Helbro

Og ???

Hvad skal vi bruge sådan en liste til ?

Den rummer jo både dem som er blevet omtalt for noget godt, dem som er omtalt for noget skidt, og ikke mindst dem hvis fornemste egenskab er at komme i medierne !

Dr´s programoversigt er mere interessant.


21. jun 2010 kl 19:34

avatar

Klaus Seiersen

Re: Og ???

Hvad skal vi bruge sådan en liste til?

Vi kan f.eks. bruge listen til at skabe meget tiltrængt fokus på, at naturvidenskabsfolk også er en væsentlig del af den offentlige debat, og at vigtige diskussioner måske skal vendes med fageksperter i stedet for paneler bestående af teologer, skuespillere, forfattere, kunstnere, filosoffer, modedesignere samt diverse kendisser, hvis eneste bedrifter er at have deltaget halvnøgne i TV-transmitterede reality shows.


22. jun 2010 kl 21:03

avatar

Klaus Seiersen

Tilføjelser

Vi har tilføjet Frede Blaabjerg, Ole Humlum samt Nina Jansen. Sidstnævnte er måske mest kendt som deltager i X-Factor, men her må man sige, at den naturvidenskabelige identitet trådte tydeligt frem. Desuden er Dan Belusa taget af listen. Tor Nørretranders og Helge Kragh får lov at blive.


23. jun 2010 kl 00:36

avatar

Peder Wirstad

Glimrende initiativ - men

Det er jo århundredets paradoks at den moderne teknologis helt uforudselige succes på medieområdet faktisk er sket samtidigt med, at moderne teknologi snart ikke fylder mere i mediebilledet - i hvert fald ikke med en positiv vinkling.
Derfor er dette initiativt vældigt positivt.

Der er dog et men:
Danmark har siden slutningen af 1800-tallet ligget helt i spidsen - og til tider forrest - i verdens økonomiske og teknologiske udvikling.
- Første gang, da landbruget lykkedes at omstille sig på rekordtid fra en underskudsgivende kornproduktion til animalsk produktion med verdens mest avancerede videreforædling, markedsføring og eksport.
Anden gang da Europas bedste håndværkstradition udviklede sig til en utrolig alsidig industri, der kunne sælge dyrt på nyskabning og kvalitet fremfor på de store industrilandes kvantitet.

Hverken bøndernes eller håndværkernes banebrydende fremgang og uddannelse var dog skabt af et statsligt uddannelsessystem.
Det skyldtes bøndernes egne fri- landbrugs- og folkehøjskoler samt de mesterdrevne tekniske skoler - der jo også var det første trin til de fleste ingeniøruddannelser.

Næsten alle disse fremragende teknologiske produkter, som dansk industri har kunnet sælge dyrt det sidste århundrede er lavet af folk, der med fuld ret kunne kaldes "naturvidenskabsmænd", men som ikke bliver det, fordi de arbejder i virksomhedernes udviklingsafdelinger - ja ofte startede de hjemme på køkkenbordet og udviklede de første produkter.

- Hvordan får man nogle flere af disse "helte" med?
Det er meget vigtigt, at dagens unge får rollemodeller blandt disse, så der stadigt bliver entusiaster at rekruttere til disse vigtige pladser.

Mvh Peder Wirstad


23. jun 2010 kl 12:57

avatar

Tine Andersen

Polardronning?

Er det en titel..?! :-D

Tor Nørretrandrs startede vist som videnskabsjournalist.

Iøvrigt mangler både Voldborg, Bent Jensen og Lars Thomas...


Mvh
Tine- kattedronning


23. jun 2010 kl 17:02

Bjarke Mønnike

Selektiv liste

Lomborg mangler :0)


23. jun 2010 kl 21:03

avatar

Klaus Seiersen

Re: Polardronning?

Titlen har nu ikke noget med resultatet at gøre :-)

Og Lomborg mangler ikke, han står i kriterium nr. 2.

Vi tilføjer desuden Thomas Bjørnholm.


24. jun 2010 kl 22:30

avatar

Rolf Ask Clausen

Re: Glimrende initiativ - men

Det er jo århundredets paradoks at den moderne teknologis helt uforudselige succes på medieområdet faktisk er sket samtidigt med, at moderne teknologi snart ikke fylder mere i mediebilledet - i hvert fald ikke med en positiv vinkling.

Peder: Hvorpå bygger du, at 1) teknologi ikke dækkes og 2) ikke med en positiv vinkling?


25. jun 2010 kl 02:07

avatar

Peder Wirstad

Re: Re: Glimrende initiativ - men

Det er jo århundredets paradoks at den moderne teknologis helt uforudselige succes på medieområdet faktisk er sket samtidigt med, at moderne teknologi snart ikke fylder mere i mediebilledet - i hvert fald ikke med en positiv vinkling.

Peder: Hvorpå bygger du, at 1) teknologi ikke dækkes og 2) ikke med en positiv vinkling?

Jeg håber da ikke, at Rolf Ask Clausen mener, at INGENIØREN er mediebilledet - hverken internationalt eller i Danmark?

Det, jeg skriver, er jo netop det samme, som denne blok handler om: Nemlig at naturvidenskabsfolk næsten ingenting fylder i medierne af "offentlige intellektuelle". - Så hvorfor protesterede du ikke på det?

Man ser svært ofte i massemedierne i dag, at teknologi bliver set på med stor skepsis - og på samme måde at dem, der føler sig "ramt af teknologien" får stor sympati - også selv om det er rent overtro.
Se f.eks. stråling fra elapparater, angst for genmodificerede organismer, kernekraft, videnskabens medicin mod naturmedicin, overdreven frygt for kemikalier, partikler osv. - ja selv selve den teknologiske udviklings skyld i, at der er fattige, og at biodiversiteten er i fare.

Det er efterhånden meget længe imellem, at man ser teknologibegejstring.
Uforbeholden begejstring for, at den teknologiske udvikling faktisk har gjort det muligt at det største antal mennesker nogensinde på jorden lever længere end nogensinde og med bedre livsforhold end nogensinde. - Ja selv denne mulighed som teknologien har givet os, bliver som oftest fremstillet som noget negativt, fordi vi da bliver for mange. (Hvilket jo tilmed også er fejl, da den tryghed, moderne teknologi giver os, også får os til at få så få børn, at befolkningstallet daler i teknologiskt højtstående lande)

Selv om INGENIØREN - af gode grunde - ikke går foran i denne udvikling, så er tendensen også tilstede her - ikke mindst for nogen tid siden mht. landbrugets teknologiske udvikling - hvilket dog er ændret radikalt.
At du pludselig viser aggressivitet mod mig - der altså siger det samme som din blogger her - kan måske være, fordi jeg gik så hårdt i rette med redaktionen, da den i flere artikler påstod at landbruget var "nogle svin, der lægger landet øde" osv.?

Har du vanskeligt for at tage mod kritik?

Mvh Peder Wirstad


25. jun 2010 kl 07:17

avatar

Klaus Seiersen

Re: Re: Re: Glimrende initiativ - men

Det er efterhånden meget længe imellem, at man ser teknologibegejstring.
Uforbeholden begejstring for ...

Bare kig på Apple-tilhængere...


25. jun 2010 kl 08:49

avatar

Rolf Ask Clausen

Re: Re: Re: Glimrende initiativ - men


Peder: Hvorpå bygger du, at 1) teknologi ikke dækkes og 2) ikke med en positiv vinkling?

Jeg håber da ikke, at Rolf Ask Clausen mener, at INGENIØREN er mediebilledet - hverken internationalt eller i Danmark?

Kære Peder Wirstad,

Du skriver ganske ofte meget velovervejet og med grundig argumentation. Jeg stillede dig et par åbne spørgsmål om grundlaget for din argumentation denne gang, og du svarer så (udenom) ved at snakke om Ingeniøren og min mulige angst for kritik. Det hører som jeg ser det ikke til blandt dine stærkeste indlæg.

Og faktisk er jeg på ingen måde overbevist om, at du har ret. Nærmere herunder.

Man ser svært ofte i massemedierne i dag, at teknologi bliver set på med stor skepsis - og på samme måde at dem, der føler sig "ramt af teknologien" får stor sympati - også selv om det er rent overtro.
Se f.eks. stråling fra elapparater, angst for genmodificerede organismer, kernekraft, videnskabens medicin mod naturmedicin, overdreven frygt for kemikalier, partikler osv. - ja selv selve den teknologiske udviklings skyld i, at der er fattige, og at biodiversiteten er i fare.

Jeg er enig i, at man ofte ser denne vinkling i "massemedierne". Ændringen til negativitet skete synkront med Rachel Carsons ”Silent Spring” i 1962. Op gennem 1970’erne voksede teknologikritikken enormt og i 1980’erne fik vi Teknologinævnet og teknologivurdering. Men det er ikke det fulde billede. For pendulet begyndt at svinge tilbage for noget i retning af femten år siden, hvilket kan symboliseres med ændringen fra Teknologinævnet til Teknologirådet. I 2010 har vi en langt mere åben og positiv debat om teknologi, end vi havde for en halv generation siden.

Det er efterhånden meget længe imellem, at man ser teknologibegejstring.

Men du ignorerer her, at enormt mange massemedier har dedikerede teknologisider. Eksemplerne er legio: Berlingske, CNN, BBC osv osv. Det er ikke korrekt, at teknologi ikke dækkes. At ”massemedierne” så ofte reducerer teknologi til at være it, er en moderne skævhed.

At du pludselig viser aggressivitet mod mig ... kan måske være, fordi jeg gik så hårdt i rette med redaktionen, da den...

Sorry. Vil du gerne tages alvorligt?

Har du vanskeligt for at tage mod kritik?


25. jun 2010 kl 08:51

avatar

Rolf Ask Clausen

Re: Re: Re: Glimrende initiativ - men


Peder: Hvorpå bygger du, at 1) teknologi ikke dækkes og 2) ikke med en positiv vinkling?

Jeg håber da ikke, at Rolf Ask Clausen mener, at INGENIØREN er mediebilledet - hverken internationalt eller i Danmark?

Kære Peder Wirstad,

Du skriver ganske ofte meget velovervejet og med grundig argumentation. Jeg stillede dig et par åbne spørgsmål om grundlaget for din argumentation denne gang, og du svarer så (udenom) ved at snakke om Ingeniøren og min mulige angst for kritik. Det hører som jeg ser det ikke til blandt dine stærkeste indlæg.

Og faktisk er jeg på ingen måde overbevist om, at du har ret. Nærmere herunder.

Man ser svært ofte i massemedierne i dag, at teknologi bliver set på med stor skepsis - og på samme måde at dem, der føler sig "ramt af teknologien" får stor sympati - også selv om det er rent overtro.
Se f.eks. stråling fra elapparater, angst for genmodificerede organismer, kernekraft, videnskabens medicin mod naturmedicin, overdreven frygt for kemikalier, partikler osv. - ja selv selve den teknologiske udviklings skyld i, at der er fattige, og at biodiversiteten er i fare.

Jeg er enig i, at man ofte ser denne vinkling i "massemedierne". Ændringen til negativitet skete synkront med Rachel Carsons ”Silent Spring” i 1962. Op gennem 1970’erne voksede teknologikritikken enormt og i 1980’erne fik vi Teknologinævnet og teknologivurdering.

Men det er ikke det fulde billede. For pendulet begyndt at svinge tilbage for noget i retning af femten år siden, hvilket kan symboliseres med ændringen fra Teknologinævnet til Teknologirådet. I 2010 har vi en langt mere åben og positiv debat om teknologi, end vi havde for en halv generation siden.

Det er efterhånden meget længe imellem, at man ser teknologibegejstring.

Men du ignorerer her, at enormt mange massemedier har dedikerede teknologisider. Eksemplerne er legio: Berlingske, CNN, BBC osv osv. Det er ikke korrekt, at teknologi ikke dækkes. At ”massemedierne” så ofte reducerer teknologi til at være it, er en moderne skævhed.

At du pludselig viser aggressivitet mod mig ... kan måske være, fordi jeg gik så hårdt i rette med redaktionen, da den...

Sorry men hvad er det for noget spekulativt sludder... Vil du gerne tages alvorligt?


25. jun 2010 kl 09:17

avatar

Peder Wirstad

Svar til Rolf

Der har altid været teknologisider i populære medier altid, hvis du med "teknologisider" mener bilsider og it-sider, som du nævner.
- At de nye konservative regeringer - der også indbefatter de nykonservative socialdemokrater som Tony Blairs - har opdaget teknologiens nødvendighed er også rigtigt - selv om jeg klart synes at fornemme, at der er en underliggende holdning, der siger, at man er afhængige af teknologien - og den deraf følgende vækst i økonomien - men at det i bund og grund er noget negativt.

- At denne teknologifrykt er stigende, kan du jo bare læse jeres egen "overingeniøren" fra i går, og de verserende tråde om pilekviste og konspirationer for at få bekræftet.

Det er muligt, jeg overfortolker dine spørgsmål i negativ retning.
Det undrer mig dog, at du reagerer på et indlæg, der udtrykker jeres initiativ til fremhævelse af "teknologiens helte" som et "glimrende initiativ", med inkvisitoriske udformede spørgsmål.

Hvad mener du om min vinkel til at få de mange danske fremragende "videnskabsmænd" i praksis frem i lyset?
Vi ved jo alle, hvad de har betydet for landet - fra Brygger Jakobsen, over Mads Klausen og møllebygger Riisager til Halldor Topsøe. (Og sikkert mange nye, som jeg ikke har kendskab til her fra Norge)

Mvh Peder Wirstad


25. jun 2010 kl 09:44

avatar

Peder Wirstad

Re: Re: Re: Re: Glimrende initiativ -..

Det er efterhånden meget længe imellem, at man ser teknologibegejstring.
Uforbeholden begejstring for ...

Bare kig på Apple-tilhængere...

Jeg mener selvfølgeligt i medierne - og i de fremmeste mediedannende. - Var det ikke dig selv, de startede med at skrive: "med henblik på "offentlige intellektuelle", hvor naturvidenskaben som regel glimrer ved sit fravær." som begrundelse for at hæve kendskabet - og vel også respekten for? - naturvidenskaben og dens udøvere.
- Medierne fylder jo også folks behov for andre ting i det omfang, der er afsætning for det - f.eks. porno, der er internettets største produkt - uden at det nødvendigvis siger noget om udøvernes status hverken i medierne eller i opinionen.

Hvad mener du for øvrigt om mit forslag til også at få de "private" videnskabsmænd frem i lyset?

Mvh Peder Wirstad


25. jun 2010 kl 09:53

avatar

Klaus Seiersen

Re: Re: Re: Re: Re: Glimrende initiativ -..

Det er efterhånden meget længe imellem, at man ser teknologibegejstring.
Uforbeholden begejstring for ...

Bare kig på Apple-tilhængere...

Jeg mener selvfølgeligt i medierne - og i de fremmeste mediedannende.

Det ved jeg godt. Jeg skrev det for sjov :-)

Hvad mener du for øvrigt om mit forslag til også at få de "private" videnskabsmænd frem i lyset

Jeg er lidt i tvivl om, hvem du mener? Private videnskabsmænd som f.eks. Copenhagen Suborbitals får jo masser af mediedækning, men jeg er ikke sikker på, man skal fremhæve hver eneste person i et udviklingsteam i en stor industrivirksomhed. Det synes jeg ikke rigtigt har noget formål.


25. jun 2010 kl 10:33

avatar

Peder Wirstad

Postmodernismens skisma

Diskussionen mellem mig og Rolf og Klaus afslører det største paradoks i Vestens postmoderne samfund:
Den voksende afstand mellem, hvad "vi" - altså som som kollektiv - tror på, og hvad vi tror på og gør som enkeltmennesker.

Hvem tør offentligt give udtryk for sin begejstring over, at vores teknologiske fremskidt har gjort det muligt at rejse hvor man vil, når man vil?
- Nej for det ødelægger vort klima. - Alligevel rejser vi som aldrig før.

Hvem tør offentligt indrømme, at man er begejstret for informationsteknologien fordi, den giver en helt ny mulighed for at nyde pornografi?
- Nej fordi pornografi er diskriminerende for kvinder. - Alligevel er pornografi det desideret største enkeltprodukt, internettet bruges til at nedlaste.

Hvem tør sige at de er begejstret for de nye teknologiske våben, fordi de har reduceret tabet af soldater i krige til under 1 % - og faktisk også de civile tab. - Desuden sikkert også mængden af krige?
- Nej for det er jo de gamle imperialistiske lande, der har udviklet disse våben og bruger dem, og desuden er det jo tabu at forsvare våben.

Hvorfor er det for øvrigt blevet tabu at forsvare krig? - Jo fordi moderne informationsteknologi har gjort det muligt at vise, krigshandlinger - og ikke mindst at få folk til at mener, at det er moderne teknologiske våben, der slår folk ihjel.
- Dette også i modstrid med virkeligheden, idet de fleste drab i krig i dag sker med machetter og enkle håndvåben.

Hvem tør i dag offentligt indrømme, at de elsker at kunne spise uendelige mængder af mad til en nærmest forsvindende pris?
- Nej, for den lave pris er udtryk for, at landbrugsteknologien bruger gift, og ødelægger vort miljø, vor helse og selve fødevarerne, der er "næringsfattige industriprodukter". - Desuden er vort overforbrug skyld i at flere og flere sulter. - Dette til trods for, at færre og færre sulter - især i pro cent - at vi aldrig har haft færre mangelsygdomme og lever længere end nogensinde før - og for øvrigt spiser netop de billige fødevarer, vi offentligt foragter.

Hvem tør offentligt indrømme, at deres største ønske er at blive rig, og at deres største begejstring for moderne teknologi er håbet om, at det kan bruges til at give dem denne rigdom?
- Nej, for det fremmer jo vækst, der er mord på vor klode. - Alligevel er jaget efter rigdom hæftigere end nogensinde.

Sådan kunne jeg fortsætte.

Der er ingen tvil om, at vi i øgende grad tynges af "The white mans burden".

- Og så før jeg får kritik:
Min generelisering er selvfølgeligt retorisk. - Der findes mange, der tør sige mange af disse ting offentligt - bl.a. mig.
Det er dog ikke politiskt korrekt, og vi må "betale" for det.

Mvh Peder Wirstad


25. jun 2010 kl 10:49

avatar

Peder Wirstad

Re: Re: Re: Re: Glimrende initiativ -

klaus:


Jeg er lidt i tvivl om, hvem du mener? Private videnskabsmænd som f.eks. Copenhagen Suborbitals får jo masser af mediedækning, men jeg er ikke sikker på, man skal fremhæve hver eneste person i et udviklingsteam i en stor industrivirksomhed. Det synes jeg ikke rigtigt har noget formål.

Der findes i industrien fremragende "naturvidenskabsmænd" - sådan som de fremragende i de offentlige forskningsmiljøer, du vil have frem i lyset.
- Se i mit svar til Rolf, hvor jeg nævner en del.

Ja, jeg synes det er helt fantastisk, hvad Peter Madsen gør.
Han er det bedste, der er sket for at løsrive teknologien fra et image af at være "just for the profit", men også er en kulturaktivitet - en balsam for sjælen der - ligesom "rigtig kunst" kan bruges til at udtrykke begejstring for menneskets skaberkraft.

Må Peter Madsen komme mere frem i lyset også andre steder end i dette medie.
- Alligevel tror jeg, det vil tage tid før Peter Madsen "kommer på finansloven" og får kunstnerløn - Tror du ikke også det?

Mvh Peder Wirstad


25. jun 2010 kl 16:48

avatar

Rolf Ask Clausen

Re: Svar til Rolf

Kære Peder

Det undrer mig dog, at du reagerer på et indlæg, der udtrykker jeres initiativ til fremhævelse af "teknologiens helte" som et "glimrende initiativ", med inkvisitoriske udformede spørgsmål.

Der er ingen underliggende dagsorden bag mine spørgsmål til dig. De er ikke en gang inkvisitoriske. Jeg er simpelthen ikke enig med dig i din tolkning af, at mediebilledet er teknologifjendsk. Havde du spurgt mig for 15 år siden, ville jeg - som redegjort for ovenfor - have været mere tilbøjelig til at give dig ret.

En reel vurdering af mediebilledet på f.eks. dette punkt kræver et ganske omfattende stykke arbejde. Der er 1) blevet mange flere artikler på de sidste 15 år, og 2) artiklerne er blevet skarpere vinklet, med tydeligere afsendere af det enkelte budskab. En reel vurdering skal 3) også se på, hvor tit teknologi er højt prioriteret og om det er med negativt eller positivt fortegn.

Mit billede er det modsatte af dit. Men ingen af os har den optælling, der kan afgøre sagen.


Hvad mener du om min vinkel til at få de mange danske fremragende "videnskabsmænd" i praksis frem i lyset?
Vi ved jo alle, hvad de har betydet for landet - fra Brygger Jakobsen, over Mads Klausen og møllebygger Riisager til Halldor Topsøe. (Og sikkert mange nye, som jeg ikke har kendskab til her fra Norge)

Det kan aldrig være skidt at bringe dygtige mennesker frem i lyset. Men hvis det højere formål er, at gøre teknologi interessant som arbejdsfelt for kommende generationer, så er det snarere de fremtidige udfordringer end de gamle helte, som trækker.

Bedste hilsner
Rolf


25. jun 2010 kl 16:53

avatar

Rolf Ask Clausen

Re: Postmodernismens skisma

Hvem tør offentligt give udtryk for sin begejstring over, at vores teknologiske fremskidt har gjort det muligt at ...

Jeg har ikke noget problem med at stå frem som teknologibegejstret. Hermed gjort.

Min betingelse er, at vi ikke skal være teknologi-naive. Der er både forside og bagside på enhver medalje, og forsiden skal være entydigt bedre end bagsiden, hvilket den ofte - men ikke altid - er med en given teknologi.


25. jun 2010 kl 17:11

avatar

Peder Wirstad

Re: Re: Svar til Rolf


Der er ingen underliggende dagsorden bag mine spørgsmål til dig. De er ikke en gang inkvisitoriske. Jeg er simpelthen ikke enig med dig i din tolkning af, at mediebilledet er teknologifjendsk. Havde du spurgt mig for 15 år siden, ville jeg - som redegjort for ovenfor - have været mere tilbøjelig til at give dig ret.

Bedste hilsner
Rolf

Først - det glæder mig, at jeg tog fejl af "stemningen" i dine spørgsmål.

Dernæst
Vi bor og færdes fortrinsvis i to forskellige lande, og ikke mindst i meget forskellige daglige miljøer.

Selv om vi begge skulle have været professionelle nok til at udskille det generelle mediebillede fra det øvrige miljø, kan det godt være at vi begge har ret.

Det er min helt klare erfaring, at danskerne ligger meget langt fremme i forhold til Norge i de "stemningsbølger", om samfundet, der dybest set er internationale. - I snit vil jeg netop sige de 15 år, du nævner.
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at man her oplever en fremtidsfrykt, der er enorm - hvilket også er bekræftet af flere af de undersøgelser, der måler folks opfattelse af verdens status (sult, sygdom, osv.) sammenlignet med de faktiske tal. - Her er nordmænd altid mest pessimistiske.

Hvorom alting er, så kan vi vel ikke være uenige om, at selv i Danmark er der "flere der kender sit stjernetegn end sin blodtype".

For min del er jeg ikke tilfreds, før det fremkalder almindelig latter, når nogen i alvor snakker om astrologi - biodynamisk landbrugs fordel fremfor det moderne teknologiske - homøopatis fordele for den traditionelle medicin - osv.

Jeg er tilbøjelig til at være enig med Richard Dawkins, når han siger, at det moderne samfunds fundament af rationalitet aldrig har været mere truet af irrationalitet end nu. - Svært mange mennesker er virkeligt rædde for teknologieksperter i bred betydning. - Og rædde mennesker har ofte meget mere magt i forhold til deres antal, end glade entusiastiske mennesker har.
- Så længe leve Peter Madsen.

Mvh Peder Wirstad


25. jun 2010 kl 17:25

avatar

Peder Wirstad

Re: Re: Postmodernismens skisma

Hvem tør offentligt give udtryk for sin begejstring over, at vores teknologiske fremskidt har gjort det muligt at ...

Jeg har ikke noget problem med at stå frem som teknologibegejstret. Hermed gjort.

Min betingelse er, at vi ikke skal være teknologi-naive. Der er både forside og bagside på enhver medalje, og forsiden skal være entydigt bedre end bagsiden, hvilket den ofte - men ikke altid - er med en given teknologi.

Jeg skriver jo netop, at min generellisering er retorisk.

"Teknologinaivitet" er et interessant aspekt.
Det er faktisk min helt klare erfaring som først gammel kommunist og siden miljøforkæmper - ved siden af, at jeg altid har været glødende interesseret i teknologi og praktisk arbejde og - som salige Marius Petersen fra Ferritslev - så har jeg selv svejset de fleste af mine specialmaskiner - at det er mine idealistiske/ideologiske engagementer, der har gjort mig mest teknologinaiv.

Min tro på VE-teknologiers, kollektiv transports, kildesorterings- og genvindingssystemers osv. mulighed for hurtig implementering og umiddelbar anvendelse infrastrukturen var naiv.
Min tro på, hvor hurtigt jeg kan få en ny maskine til at virke, har været langt mere realistisk - selv om vi alle nok brænder os lidt der :-)

Mvh Peder Wirstad


25. jun 2010 kl 17:39

Bjarke Mønnike

Re: Re: Postmodernismens skisma

Der er mange former for teknologibegejstring og jeg er enig med Peder Wirstad i at hvis man har en sådan skal man nøje overveje hvem man er istand til at dele den med.

For dig Rolf vil navnet Citroën givet få dig til at spidse ører
For Peder vi en udtalelse om landbrug have samme virkning.

Jeg oplever blandt mine venner, ingeniører af alle slags ,der med stor omhyggelighed læser debatten og kommenterer mine indlæg når vi mødes, men omvendt må jeg konstatere, at de velkvalificerede ikke skriver her, på trods af at deres specialer bestemt er inden for emneområder der diskuteres her.
Nogle har været her, men har fundet niveauet for lavt til at fortsætte, jeg kan sagtens nævne navne men for fredens skyld vil jeg lade være.

Jeg skal ikke kloge mig på journalistisk virksomhed, men håber på at du har et arkiv med Ingeniøren fra før anden verdenskrig.

Jeg kan anbefale Ingeniøren fra Lørdag den 11 maj 1935. Hoved temaet er bygningen af Lillebæltsbroen, hvor Banechef Holger Flensborg omhyggeligt redegør for projektet.
Der flere gode artikler om Jebanedrift iøvrigt og et inteveiw med Anker Engelund.

Her kan man tale om en jordnær teknologibegejstring uden de Steampunk tilbøjeligheder derbliver kolporteret som fremtidens teknologi i medieverdenen af idag.





25. jun 2010 kl 23:02

avatar

Peder Wirstad

Re: Re: Re: Postmodernismens skisma

Bjarke:

Der er mange former for teknologibegejstring og jeg er enig med Peder Wirstad i at hvis man har en sådan skal man nøje overveje hvem man er istand til at dele den med.
- - -
For dig Rolf vil navnet Citroën givet få dig til at spidse ører
For Peder vi en udtalelse om landbrug have samme virkning.
- - -
Nogle har været her, men har fundet niveauet for lavt til at fortsætte,

Tre emner, der hverfor sig kunne fylde flere sider.
Hvad er f.eks. en vinelsker:

En der elsker at dyrke god vin, men som godt kan
være afholdende?
En der elsker vin, fordi det giver penge og liv til samfundet, han er en del af.
En der drikker vin, fordi det er sundt?
En der elsker at være vinkender, og som heller ikke behøves at drikke vin?
En som er vinsamler - drikker vin eller ikke?
En som elsker at drikke god vin til en god anledning?
En som elsker en god vinfest med beruselse?
En som hader vin, men er en alkoholiker, der hele tiden sprækker?

Mht. allegorien til teknologi er jeg entydigt for de tre øverste.
Mht. vin er jeg ikke noget - min nydelse i livet er næsten entydigt det at lære, skabe og glæde andre.
Derfor kan jeg leve for under 20.000 om året udenom boudgifter.

Mht. at deltage i debatten, så er det fristende at deltage i en eksklussiv kreds, hvor det faglige niveau er højt og sagligheden ligeså.
Problemet opstår, hvis man da ikke når ud til almenheden, så der bliver et kraftigt skille mellem en arrogant elite og en mistroisk underklasse.

Jeg har kun et par gange været inde på mit ekspertområde - "jordbundens mikrobiologi med fokus på at anvende det i praktisk biologisk affaldsbehandling med genvinding".
Det går desværre over hovedet på de fleste, men desto vigtigere er det vel at debattere de emner, der ligger op til, så man kan skabe interesse.

Mvh Peder Wirstad


26. jun 2010 kl 18:56

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Re: Postmodernismens skisma

Den ting som du udtrykker således Peder:

<<<<Problemet opstår, hvis man da ikke når ud til almenheden, så der bliver et kraftigt skille mellem en arrogant elite og en mistroisk underklasse>>>>

Er jo benzinen enhver politisk udtalelse.

Der er sået mistro til GMO afgrøder.
Der er sået mistro til A kraft
Der er sået mistro til dieselbliler
Der er sået mistro til kommunekemi.
Der er sået mistro til Israel
Der er sået mistro til den katolske kirke

Hvad er formålet? Politisk gevinst?

Problemet for politikere der sår mistro, er at de glemmer boomerangeffekten.

Sverige har forladt "Nej til a-kraft", men der er ingen der tør nævne det i Danmark, så hellere vælge at basere det hele på en særdeles kostbar vindenergifrembringelse.

De har bare glemt, at fremtidens energipriser bestemmes af a-kraftværkerne, selv om de ikke ligger i Danmark.

Set i det lys er vindenergi lidt af en molbo historie. Og det samme gør sig jo gældende i Tyskland der selv kan fremstille de bedste værker, men ikke kan genneføre det, på grund af mistro( hvilket jo er historisk forståeligt)

Jeg skal ikke trætte med at genemgå alle de andre punkter, men rigtige begavelser har det hårdt, når de ikke magter at argumentere med argumenter som er alment forståelige.....det er svært at anvende metaforer som lyden af en sporvogn der drejer, når og hvis modtagerne af denne beskrivelse aldrig har set en sporvogn dreje.


03. jul 2010 kl 19:34

avatar

Lars Helbro

Re: Re: Og ???

Vi kan f.eks. bruge listen til at skabe meget tiltrængt fokus på, at naturvidenskabsfolk også er en væsentlig del af den offentlige debat, og at vigtige diskussioner måske skal vendes med fageksperter i stedet for paneler bestående af teologer, skuespillere, forfattere, kunstnere, filosoffer, modedesignere samt diverse kendisser, hvis eneste bedrifter er at have deltaget halvnøgne i TV-transmitterede reality shows.

Undskyld Klaus, at jeg har været lidt længe om at svare, men jeg har i al ubemærkethed været beskæftiget med videnskab en uges tid ;-)

Jeg er enig med dig i ovenstående. Der er for meget fokus på folk der ikke kan et eller andet. Danse, synge, gøre rent, ordne egen have o.s.v.
"Listen" som dette drejer sig om, er dog for mig at se ikke stort bedre, da kriterierne for at optræde på den, ikke rummer noget om kvalitet eller troværdighed.
Kun at man er nulevende og har gennemført en uddannelse, hvilket i sig selv jo ikke er særlig fantastisk, da temmelig mange kan leve op til det.
"Konkurrencen" handler derfor om at komme i medierne med ovenstående kvalifikationer.

For mig at se rummer listen fremragende personligheder såvel som useriøse insisterende vrøvlehoveder, og i totalt tilfældig rækkefølge.

Ligesom det er tilfældet med musikere, fremhæver man blot dem der allerede er i søgelyset, hvorved det synlige udvalg af kvalitet bliver endnu mindre.

Denne liste er derfor efter min mening ikke bare overflødig. Den er direkte skadelig.
Men den kan sikkert i popularitet udkonkurrere Nobel-prisen.


06. jul 2010 kl 09:49

avatar

Klaus Seiersen

Re: Re: Re: Og ???

Denne liste er derfor efter min mening ikke bare overflødig. Den er direkte skadelig.

Det synes jeg er noget vrøvl. Der er tale om en opgørelse baseret på veldefinerede kriterier, ikke nogen konkurrence. Listen er interessant inden for de rammer, der er opstillet i kriterierne, hverken mere eller mindre.

Du har helt ret i, at der sidder dygtige naturvidenskabsfolk i de fjerneste kroge af store virksomheders udviklingsafdelinger, og at disse folk fortjener ros og opmærksomhed. Men det har ikke noget med denne liste at gøre.

---Klaus


11. jul 2010 kl 01:00

avatar

Lars Helbro

Re: Re: Re: Re: Og ???

Du har helt ret i, at der sidder dygtige naturvidenskabsfolk i de fjerneste kroge af store virksomheders udviklingsafdelinger, og at disse folk fortjener ros og opmærksomhed. Men det har ikke noget med denne liste at gøre.

Bortset fra, at der også sidder dygtige naturvidenskabsfolk i små og mellemstore virksomheder, så giver jeg dig ret - kvalitet har ikke noget med denne liste at gøre.
Derfor er den på linje med Billedbladet og X-faktor.


19. jul 2010 kl 21:38

avatar

Lars Kristensen

Markante naturvidenskabsfolk

Man er ikke nødvendigvis en god naturvidenskabsmand/-kvinde og ej heller markant, blot fordi man er uddannet udi en naturvidenskabelig uddannelse.

Man kunne lige så godt lave en liste over fagidioter og have tonsvis af naturvidenskabsfolk indrulleret i en sådan liste.

En liste over markante naturvidenskabsfolk, skal ikke have et uddannelseskriterium, men derimod et kriterium for, hvad vedkommende har gjort af naturvidenskabelige opdagelser og andre markante frembringelser af teknologi og lign.

På den måde vil selv - ikke lærte - folk kunne blive en del af en sådan liste og så vil den blive langt mere spændende at bevæge sig rundt i.

Hvis der pludselig kom en ikke faguddannet person og viste at det er muligt at gøre bly til guld, at det er muligt at flytte sig fra Danmark til USA på et splitsekund eller har lavet et fartøj der kan sende et menneske til Mars - ikke over flere måneder - men på et par dage, skal vedkommende så ikke også kunne stå på en sådan liste over markante naturvidenskabsfolk?

Med venlig hilsen
Lars Kristensen


03. aug 2010 kl 09:03

Martin Hvidberg

Ole Hertel

Ole Hertel (Seniorforsker Dr.Scient ved Aarhus Univ.) er ekspert i luftforurening og var meget i medierne ifm. den islandske vulkan.


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.