/fødevarer

Topforskere skyder påstand om sukker og diabetes ned

Der er ikke bevist nogen som helst sammenhæng mellem indtaget af letoptagelige kulhydrater og type 1-diabetes hos børn, fastslår en række af Danmarks førende eksperter stik imod historier i flere medier.

Af Magnus Bredsdorff, torsdag 10. jun 2010 kl. 13:14

Der kan være mange gode grunde til ikke at give dit barn for meget slik og sodavand, men risikoen for, at barnet udvikler type 1-diabetes er ikke mellem dem.

Det er konklusionen fra en række af Danmarks førende diabetes-forskere, som Ingeniøren har talt med. De går i rette med genforskeren Knud Josefsen fra Bartholin Instituttet under Rigshospitalet. Han siger i dag i en artikel i Børsen, som er refereret i en lang række andre medier, at raffinerede kulhydrater kan give type 1-sukkersyge, som særligt rammer børn og unge.

Men det passer ikke, siger forskningschef Peter Rossing fra Steno Diabetes Center, som behandler diabetikere og forsker i sygdommen.

»Det er en teori, men jeg har ikke hørt andre fremføre den. Det er lidt som at sige, at fordi der kommer flere storke, så stiger fødselstallet,« siger han.

Peter Rossing henviser til Knud Josefsens argument om, at børn indtager stadig mere sukker, og at det stresser de insulinproducerende celler i bugspytkirtlen. De bliver angrebet og ødelagt af immunforsvaret ved type 1-sukkersyge.

Også antallet af type 1-diabetikere stiger voldsomt
Der sker i regulær eksplosion i antallet af danskere med type 2-diabetes, tidligere kaldet gammelmandssukkersyge, både herhjemme og i de fleste andre lande. I de fleste tilfælde kan type 2-diabetes kædes sammen med livsstil, blandt andet fedme. Antallet af børn med type 1-diabetes er på ti år steget med 57 procent, oplyser Diabetesforeningen.

»Arvelighed betyder noget, men forekomsten af type 1-diabetes stiger hurtigere, end arveanlæggene kan forklare. Derfor må der være noget i miljøet, som udløser stigningen. Med type 1-diabetes er det et mysterium, hvad der gør udslaget. Men der er ingen studier, der viser, at børn, der spiser mere sukker, får mere type 1-diabetes,« siger Peter Rossing.

Han henviser til, at Knud Josefsen arbejder på en vaccine mod diabetes, og at han i den forbindelse har set, at celler, som bliver dyrket i et reagensglas og fodret med sukker, tager skade.

»Det, du udsætter en celle for i et reagensglas, er meget langt fra, hvad der sker i din krop,« understreger Peter Rossing.

Det danske sukkerforbrug falder
Den seneste undersøgelse af danskerne kost, som DTU Fødevareinstituttet har udført, viser, at danskerne indtag af sukker, særligt fra sodavand, rent faktisk er faldet en smule gennem de seneste år.

»Så forbruget af sukker kan ikke forklare stigningen i type 1-diabetes,« siger overlæge Birgitte Hertz, formand for Den Danske Studiegruppe for Diabetes hos børn og unge.

Hun hæfter sig ved, det er at forsøg på mus, der ligger til grund for Knud Josefsens konklusion om, at sukker giver børn diabetes.

»Man skal være påpasselig med ikke at overføre eksperimenter på dyr til at tro, at det gælder hele befolkningen, som dermed kan blive bekymret over den levevis, de har. Det kan medføre både dårlig samvittighed og angst for, at ens barn får symptomer, og det skal gerne hvile på et så sikkert grundlag som muligt,« siger hun.

Birgitte Hertz henviser til, at ingen forsøg på eller studier af mennesker viser sammenhæng mellem type 1-diabetes og indtaget af sukker.

Diabetes-professor: Vi er på herrens mark
Også Allan Flyvbjerg, Formand for Diabetesforening og diabetesprofessor ved Aarhus Universitetshospital, forholder sig skeptisk til påstanden om sukker og type 1-diabetes.

»Jeg vil meget nødigt slå alarm på grund af det her,« siger han.

Allan Flyvbjerg påpeger, at tidligere diabetes-studier udført på rotter og mus har vist sig ikke at holde i forsøg på mennesker.

»Vi er på herrens mark, når det drejer sig om årsagen til stigningen i type 1-diabetes, men det har ikke umiddelbart noget med livsstil at gøre,« fastslår han.

Mellem de teorier, som mange forskere har undersøgt, er mangel på D-vitamin, indtagelse af komælk i en tidlig alder og opvækst i sterile omgivelser, men heller ingen af dem er bevist.



10. jun 2010 kl 14:29

Rolf Hansen

En grund kunne være...

»Arvelighed betyder noget, men forekomsten af type 1-diabetes stiger hurtigere, end arveanlæggene kan forklare. Derfor må der være noget i miljøet, som udløser stigningen. Med type 1-diabetes er det et mysterium, hvad der gør udslaget. Men der er ingen studier, der viser, at børn, der spiser mere sukker, får mere type 1-diabetes,« siger Peter Rossing.

Tja nu har man jo fundet ud af at D-vitamin har meget at sige i sammenhæng med vores immunforsvar og navnligt inden for autoimmune sygdomme som diabetes 1. Desuden har jeg vist også set gamle stattestikker der viste at børn fra feks. Frøerne vor man spiser rigtigt meget fisk og dermed får meget D-vitamin i kosten, har meget stor sansynlighed for at udvikle diabetes 1 hvis de i en tidlig alder flytter til Danmark hvor kosten er anderledes og vi får mindre mængde fisk.

Nu er det så jeg tænker kunne der måske være en sammenhæng?

Specielt nu hvor vi tænker på at D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin som derfor findes i kosten sammen med fedtstoffer, og vi er blevet hylet ørerne fulde i de sidste mange år med hvor farligt fedt er og vi næsten for en hver pris skal undgå dette.

Ja jeg drikker iværtfald ikke det kalkvand arla kalder minimælk, men mange forældre giver kun deres børn dette i en god tro!


11. jun 2010 kl 11:24

Thomas Kratz

Re: En grund kunne være...

Ja, minimælk, eller skummetmælk for den sags skyld burde forbydes! Det smager ikke godt i hvert fald :-)

Det er en spændende diskussion den om fedtindhold i mælk og optaget af D-vitamin samt kalk for den sags skyld, for det hænger jo sammen.

Jeg diskuterede det med nogle kolleger for noget tid siden, da dit argument netop også giver mening i mit hoved. Det lykkedes mig dog ikke at finde nogle klare beviser for denne sammenhæng.
Mælk er efter min mening det forkerte sted at spare på fedtet, og vores søn får da også enten let eller sødmælk (uden at være overvægtig af den grund).

Men for at vende tilbage til diabetes type 1 tror jeg mest teorien om sterile omgivelser.
Der er efterhånden mere og mere der tyder på, at allergiske reaktioner kan skyldes for sterile omgivelser. Immunforsvaret har simpelthen for lidt at lave, og begynder at fokusere på ting der ellers ikke ville være mulighed for. Også en autoimmun sygdom som diabetes type 1 skyldes en overreaktion fra immunsystemet og kunne godt have samme årsag.


11. jun 2010 kl 12:40

Rolf Hansen

Re: Re: En grund kunne være...

Men for at vende tilbage til diabetes type 1 tror jeg mest teorien om sterile omgivelser.
Der er efterhånden mere og mere der tyder på, at allergiske reaktioner kan skyldes for sterile omgivelser. Immunforsvaret har simpelthen for lidt at lave, og begynder at fokusere på ting der ellers ikke ville være mulighed for. Også en autoimmun sygdom som diabetes type 1 skyldes en overreaktion fra immunsystemet og kunne godt have samme årsag.

Det kunne muligvis være en kombination, feks. er det at vi vokser op i sterile miljøer med til at svække vores immunforsvars evne til at skelne imellem ven og fjende, mens den udløsende faktor kan være mangel på D-vitamin.


10. sep 2010 kl 13:20

Adam Piotrowski

Re: En grund kunne være...

mangel på D-vitamin????

Hvad så med det berømte slogan " 6 om dagen". Frugt det er fruktose dvs sukker og 90 % vand, grønsager det er kulhudratter dvs sukker og 90% vand.

Hvis der er så godt så hvorfor er der så slemt?

Antallet af børn med type 1-diabetes er på ti år steget med 57 procent, oplyser Diabetesforeningen men man anbefaler at spise 6 om dagen.

D-vitamin....den var god.


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.