blogs kategori-billede

Da bibliotekarer kvalte dansk forsknings-formidling

Af gæsteblogger Jørgen Burchardt,  mandag 07. jun 2010 kl. 10:00

Hvis forskerne havde bestemt over forskningsformidlingen, ville Danmark have været et af verdens mest innovative lande inden for området. Vi ville have haft forlag og internet-firmaer af internationalt format med en betydelig eksport, og befolkningen og erhvervslivet ville have gavn af en let adgang til forsknings-resultater via nettet. Vel at mærke, hvis det havde været forskere og ikke bibliotekarer, som havde formuleret politikken og rådet over udviklingsmidlerne.

I dag udformes politikken vedrørende dansk forskningsformidling ikke af Videnskabsministeriet, men af Styrelsen for Bibliotek og Medier, som hører under Kulturministeriet.

Bibliotekssektoren har således i mere end 13 år været den aktør, som har fået lov at bruge hovedparten af de offentlige midler til udvikling af forskningsformidling. Det er sket i bibliotekarstyrede projekter via styrelsens de facto underafdeling Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek, DEFF, som i alt har fået 330 millioner oven i styrelsens faste bevilling.

Videnskabsministeriet står svagt
Den mærkværdige konstruktion, at Videnskabsministeriets politik angående forskningsformidling styres fra et helt andet ministeriums styrelse, er resultat af et historisk forløb, idet Videnskabsministeriet ikke har satset på at have eksperter inden for videnskabsformidling.

I stedet har bibliotekarerne presset på for at få ansvaret for dette område, selvom de hverken har forskning eller produktion af tidsskrifter og bøger som deres primære kompetenceområde. Til eksempel har styrelsen lige udgivet et forslag til Open Access, som det vil have Videnskabsministeriet til at gennemføre.

Man kan måske undre sig over, at universitetsverdenen ikke har søgt at få indflydelse over forhold og midler, som primært har med forskernes arbejde at gøre. Publicering er netop det endelige mål for forskeres arbejde, og forskere er desuden dybt involveret i dette gennem den kollegiale kvalitetssikrings- og redaktionsproces.

Universiteterne vil promovere sig selv
Forklaringen er strukturel. Universiteterne konkurrerer om både midler, studenter, politisk opmærksomhed osv. Man vil hellere have en informationsafdeling til at promovere det lokale universitets forskere end at støtte tværinstitutionelle aktiviteter som videnskabelige tidsskrift. Samtidig ønsker universiteterne at være autonome. Forsknings- og Innovationsstyrelsen har i det daglige en stor afstand til universiteterne, mens bibliotekernes styrelse i det daglige arbejder fuldt integreret på alle universiteter.

Publicering har traditionelt været overladt til det private initiativ – kommercielt som non-profit - , hvilket har sikret en fornuftig institutionsmæssig neutralitet, men også institutioner langt fra den politiske magt.

Dette svage område er derfor blevet udkonkurreret af bibliotekerne, hvis styrelse igennem det sidste 10-år er kommet til at stå helt anderledes stærkt på universiteterne med koordinering af fælles IT-systemer og samarbejdende universitetsbiblioteker. Desuden har man etableret stærke internationale samarbejdsorganisationer og organiseret et stærkt lobby arbejde, hvilket har gjort bibliotekerne til ”stater i staten”, hvor meget få kan gennemskue deres argumenter.

Tankeeksperiment: Hvis forskerne selv bestemte
Men hvad ville der have været sket, hvis Videnskabsministeriet for 10 år siden havde sat forskere til at styre udviklingen af forskningsformidling? Lad os lave et tankeeksperiment, som jo af naturlige grunde har et vist usikkerhedsmoment, men som måske kan være lærerigt.

Hvis forskerne havde haft indflydelse, havde Danmark 150 flere videnskabelige tidsskrifter.

Portostøttens bortfald i 2004 betød med et slag, at danske tidsskrifter – inkl. 'Ingeniøren' – mistede store beløb - mange langt mere end 20 % af deres midler. Ordningen havde siden 1723 sikret, at information blev leveret billigt med postvæsenet, men det stoppede brat. Det har betydet kvalitetsforringelser, og endnu værre: det har tippet mange tidsskrifters økonomi, så de måtte nedlægges.

Anslået er 150 videnskabsformidlende tidsskrifter ophørt foranlediget af portostøttens bortfald.

Hvis forskerne havde haft indflydelse, ville Videnskabsministeriet have indført en tilsvarende ordning som den Kulturministeriet gav de ”almenkulturelle” tidsskrifter (for religion, sport og kultur). Men i stedet mistede det danske samfund store muligheder for at drage nytte af videnskabelige resultater.

Altså: Dansk Golf Union får årligt 745.000 kr. og Inges Kattehjem 240.000 kr. i kompensation fra Kulturministeriet. Mens Nationaløkonomisk tidsskrift, Skalk, Aktuel Naturvidenskab og alle de andre videnskabsformidlende tidsskrifter ikke får en øre fra Videnskabsministeriet.

Hvis forskerne havde haft indflydelse, og havde styret de 330 mio. udviklingskroner, kunne en innovative internetbranche for en del af midlerne have udviklet nye formidlingsformer. Danmark kunne have været ledende inden for non-profit publicering, og mens vi i dag ikke har bare et enkelt stort dansk internationalt forlag, ville disse nye formidlingsformer have givet basis for adskillige store forlag inden for forskellige discipliner.

Bibliotekarernes mange dødssejlere
Desværre blev pengene brugt på projekter, der byggede på forældede tanker. Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek, DEFF, har i stor udstrækning været ledet af folk, som igennem mange år har haft deres styrke i at håndtere main-frame IT. De har haft succes med at gøre bibliotekernes kartotekskort elektroniske og der er mange aldeles fremragende biblioteksløsninger. Bibliotek.dk er en af disse succeser.

Men når bibliotekarerne er gået uden for deres kompetenceområde, herunder fra main frame tankegang til det decentrale internet, er det gået galt. De fleste udviklingsprojekter omkring internettet er i dag gået i glemmebogen. DEFF’s ledelse troede i mange år, at linkportaler var fremtiden, og der er postet millioner af spildte kroner og arbejdskraft i Energiportalen, KlinInfo, Materialeportalen, PPP Pædagogisk psykologisk fagportal, Teologiportalen og Transportalen for at nævne nogle af dødssejlerne.

Så store ressourcer er blevet spildt, fordi DEFF aldrig er blevet evalueret af neutrale eksperter. Ministerierne har nærmest ukritisk fyldt penge i DEFF på baggrund af udtalelser fra udenlandske biblioteksfolk, som DEFF har fået til at udtale sig positivt om sine danske kollegers aktiviteter. Kun Forskningsdatabasen er delvist blevet evalueret, og selvom kritikken var massiv, fik det ingen konsekvenser. Det er de samme ledere, som også i dag træffer beslutningerne.

Fri og gratis adgang til forskningsresultater
Hvis forskerne havde haft indflydelse, havde befolkning og erhvervsliv haft fri og gratis adgang til offentlig finansieret forskning. 90 % af alle danske tidsskrifter ville være gratis tilgængelige på nettet, og befolkningens kundskabsniveau ville høre til verdens bedste. Samtidig ville erhvervslivet stå enestående stærkt i den internationale konkurrence, idet man ville kunne få viden om teknologiske nyskabelser selvom danske virksomheder normalt er så små, at de har svært ved at erhverve den nyeste specialviden.

Tidsskrifterne ville nemlig generelt have stået og gennem eksperimenter med nye forretningsmodeller, ville der have været en sund økonomi til at finansiere det redaktionelle arbejde. Alle tidsskrifter er jo naturligt interesseret i at få så stor en læserkreds som mulig, og specielt de dansksprogede tidsskrifter fik hermed mulighed for at komme ud til hele befolkningen, hvis deres artikler var gratis på nettet.

Der skulle tilføres ekstra midler til at kompensere for tabte salgsindtægter, men det kunne man sagtens klare for et beløb svarende til, hvad bibliotekerne i dag ønsker til uproduktive arkivdatabaser og de millioner man i dag bruger til lobby for bibliotekernes Open Access politik hos Knowledge Exchange, Kubis, Nordbib og DEFF.

Forskere og forlagsfolk har desværre været systematisk udelukket fra indflydelse på forskningsformidlingsområdet det sidste 10-år, idet bibliotekarerne har brugt Open Access til at promovere sig selv. Det er paradoksalt, for det var de etablerede forlag, der var pionerer for Open Access – herhjemme var det landets største akademiske forlag, Munksgaard, der i 1996 oprettede First Monday, og siden er en række udgivere fulgt efter.

Videnskabsministeren må gribe ind nu
Hvis målet var at udradere danske udgivelser, havde man ikke kunnet finde en bedre politik end den biblioteksfolkene i det skjulte har lavet lobby for. Det lykkedes dem således at overtale Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation at tvinge dets støttede tidsskrifter til at lægge deres artikler gratis på nettet. Det blev besluttet uden at undersøge konsekvenserne endsige at inddrage de berørte tidsskrifter.

Resultatet er blevet en kraftig forringet økonomi med efterfølgende ringere kvalitet. Af omkring 10 historiske tidsskrifter er de seks ophørte og to undlader at søge støtte fra FKK for at overleve. Hvis bibliotekernes forslag gennemføres, vil alle fagområder blive ramt på tilsvarende måde.

Vi har fået en ny videnskabsminister, og herved er der mulighed for at fremtidens videnskabsformidling vil blive udført på forskernes præmisser. Det vil vise sig, når Videnskabsministeriet til efteråret skal tage stilling til, om det stadig skal være biblioteksfolk, der udvikler landets politik.
..........

NOTE: Jørgen Burchardt forsker i innovation og erhvervsudvikling og har skrevet en række bøger om danske virksomheders teknologiudvikling, ledelsesformer og arbejdsforhold (senest ”Stålets mænd. Det Danske Stålvalseværk 1940-1962”). Han har desuden som redaktør af en række videnskabelige tidsskrifter arbejdet med innovative formidlingsformer. Blandt andet var han i 2001 ankermand til at lægge Tidsskrift for Arbejdsliv i Open Access som landets første dansksprogede peer-review bedømte tidsskrift. Har også skrevet bogen ”Fra universitet til samfund. Forskningsformidlingens infrastruktur”.



07. jun 2010 kl 23:41

Anders Norgaard

Rimelig bagstræberisk indlæg.

Hvis man sier Jørgens surhed over bibliotekerne fra, hvad er der så tilbage i det her indlæg? Jeg kan se:

1) Han savner virkelig portostøtten.

2) Han synes at der er for få tilskud til Skalk mfl. taget i betragtning at fx. Dansk Golf Union får tilskud.

3) Tomme postulater a la "90 % af alle danske tidsskrifter ville være gratis tilgængelige på nettet," og "Alle tidsskrifter er jo naturligt interesseret i at få så stor en læserkreds som mulig, og specielt de dansksprogede tidsskrifter fik hermed mulighed for at komme ud til hele befolkningen, hvis deres artikler var gratis på nettet." (med tilskud).


Jørgen er også meget sur over at bibliotekerne skal bruge penge på at arkivere artikler. Jeg spurgte ham i en relateret debat om han havde nogen bedre forslag til hvordan vi som skatteborgere sikrer en god og omkostningseffektiv open access arkivering.

http://ing.dk/artikel/108735-u...0297

Han valgte ikke at svare på det spørgsmål.

Venlig hilsen
Anders


08. jun 2010 kl 08:46

Jørgen Burchardt

Re: Rimelig bagstræberisk indlæg.

Kære Anders Nørgaard

Jeg vil meget gerne have mig frabedt at blive kaldt bagstræberisk. Meget kan du kalde mig, men bagstræberisk, nej. Faktisk har jeg siden 1980'erne agiteret for brugen af IT i videnskabsformidling. Jeg kan fortælle dig, at det i mange år ikke var rart eller let at være pioner. I al beskedenhed var jeg den første til at lægge et dansk videnskabeligt tidsskrift i Open Access i 2001. Men da jeg ikke kunne få støtte til det af offentlige midler - DEFF sad også dengang tungt på midlerne - har jeg måttet gøre det i min fritid, mens min familie har måtte lide under min passion for at internettet kunne bruges til forskningsformidling.

Du må undskylde, at jeg ikke har formuleret budskabet i mit indlæg klart nok. Det er:

Det er de forkerte - biblioteksfolk - som igennem mere end 10 år har styret politikken for forskningsformidling.

I argumentationen har jeg givet eksempler på nogle af de håbløse projekter, som beslutningstagerne bag DEFF har spildt mange millioner kroner på. Hvis du ikke er overbevist over deres manglende dømmekraft på området, kan jeg levere mange flere eksempler. Bemærk, at det er skatteyderkroner, dine og mine, jeg fortæller om.

Samtidig fortæller jeg, at de videnskabelige udgivere har været foregangsmænd for Open Access, men at de i de seneste 10 år systematisk er blevet holdt uden for indflydelse - endda på deres eget område. Det gælder alle redaktører - ikke kun mig. Hvad kunne vi ikke have nået, hvis vi bare havde fået lidt af DEFFs midler?

Pointen er, at det skal være folk med indsigt i videnskab og publicering, som bør træffe beslutningerne. Så vil skatteborgerne få udbytte af deres skattekroner.

mange hilsener
Jørgen Burchardt


08. jun 2010 kl 11:25

Henrik Eismark

Veje frem

>Anslået er 150 videnskabsformidlende tidsskrifter ophørt foranlediget af portostøttens bortfald.

Det er meget skræmmende, at forskere ikke vil betale den fulde omkostning for abonnementerne. Og tankevækkende at ikke-forskerne heller ikke vil. Er det bare et princip om, at hvis der ikke er tilskud, er det ikke et røverkøb.

Men sagen er jo også, at vi føler os så overbeskattede, at der ikke kan holdes mange tidsskrifter. En del af skatten går ironisk nok til forskningen, som vi så ikke kan læse resultatet af.

Udsigt til særligt skattefradrag for disse vigtige tidsskriftabonnementer er nok ikke særlig god, men ville da være velkommen. Altså udover lønmodtagerfradraget. Fradrag ville være mere 'markedsorienteret' og demokratisk end tilskud til centralt udvalgte favoritter.

Men egentlig forstår jeg slet ikke, at forskningstidsskrifter absolut skal udkomme i dyrt tryk fremfor billige onlineudgaver. I stedet for surt at nedlægge hele tidsskriftet efter portostøttens fald, burde de jo blot tilbydes online i abonnement. Måske har analyser vist, at det ikke kan sælges, men det ændrer sig jo, hvis det har været tilfældet.





08. jun 2010 kl 23:26

Jørgen Burchardt

Re: Veje frem

Kære Henrik

Tak for dine konstruktive forslag og overvejelser. Det er sådanne ting, der skal diskuteres på en systematisk måde, når den fremtidige politik skal lægges.

Men vi mangler et forskningscenter til at samle viden om forskningspublicering, således at alle kan få det nødvendige grundlag at træffe beslutning ud fra.

Et sådan center ville også kunne vise, hvor dyrt det er at udgive videnskab i et lille land. Grundomkostningerne er jo de samme i et stort eller lille sprogområde, men de store emneområder kan fordele udgifterne på mange flere hoveder - især i STM. Dette er især tilfældet i digital publicering, hvor stykprisen - i modsætning til den omdelte bogtrykte - er næsten gratis, når det første eksemplar er betalt.

Du foreslår, at når de bogtrykte tidsskrifter ikke løber rundt, så skulle de blot gå online.

Det lyder umiddelbart meget fornuftigt, men virkeligheden er undertiden anderledes end man skulle tro. Økonomien for tidsskrifter er desværre ofte skruet sammen således, at det er salget af den bogtrykte udgave, som betaler størstedelen de redaktionelle udgifter. Selvom trykning og porto trækkes fra, er der alligevel et overskud fra salget. Dette forhold er beskrevet i en artikel i DF Revy http://rauli.cbs.dk/index.php/...2231

Nogle tidsskrifter har lykkedes med at gå digitalt, men det kikser for mange. Det er ret omkostningsfuldt, hvis man skal have en digital løsning med betaling via Dankort eller kontrol af abonnenter via IP nummer.

I Foreningen af Danske Videnskabsredaktører forsøger vi at skaffe midler til at udvikle et Open Source IT-program, som passer til danske tidsskrifter. Der findes desværre ingen tilgængelige programmer af kvalitet eller med alle nødvendige faciliteter. Programmet skal så gratis leveres til alle potentielle udgivere. Det vil også kunne benyttes til ren Open Access publicering, hvis man vil det.

mange hilsener
Jørgen


10. jun 2010 kl 09:20

Anders Norgaard

Re: Re: Veje frem

Hej Jørgen,

Samtidig fortæller jeg, at de videnskabelige udgivere har været foregangsmænd for Open Access

"de videnskabelige udgivere" er en blandet størrelse, men en del af de større kommercielle udgivere har været meget aktive med lobbyisme, løgn og FUD mod open access. Se fx. http://www.cs.toronto.edu/~hin...reed . Og jeg kan ikke helt finde ud af hvor du står.

Derfor vil jeg hellere stole på 33 nobelpristageres varme anbefaling af open access ( https://mx2.arl.org/Lists/SPAR...html ) end jeg vil stole på dig og "Foreningen af Danske Videnskabsredaktører" eller hvem det nu er du påstår er "folk med indsigt i videnskab og publicering".

Jeg har især svært ved at stole på dig, så længe du ikke vil svare på det simple spørgsmål: Accepterer du grundvilkåret, at borgerne har ret til stille vilkår for uddelingen af forskningsmidler - herunder at kræve den forskning som de har betalt for er frit tilgængelig?


Det kunne også være interessant at vide hvilke af open access udvalgets 14 overordnede punkter støtter du? (og hvilke synes du bør ændres?)


-Anders

PS Den platform som PLoS - http://www.plos.org/ - bruger til digital publikation er open source og tilgængelig her - http://www.ambraproject.org/ . Den er netop udkommet i version 1.0


10. jun 2010 kl 09:59

Jørgen Burchardt

Ikke diskussion af Open Access

Kære Anders

Prøv at læse indlægget igen. Dette er ikke en diskussion af Open Access eller ej.

Det er en påpegning af, at det er folk uden primære kompetencer i forskningskvalitet og publicering, som hidtil har lagt den aktuelle politik for forskningsformidling. Samfundet vil have gavn af at det bliver ændret, så det er folk med forstand på området, som inddrages, er min påstand.

Hvis du vil diskutere Open Access, så gå tilbage til den diskussion i Ingeniøren, hvor det har været emnet.

mange hilsener
Jørgen


10. jun 2010 kl 18:41

Anders Norgaard

Re: Ikke diskussion af Open Access

Jørgen, du fremhæver selv i dit indlæg: "Til eksempel har styrelsen lige udgivet et forslag til Open Access, som det vil have Videnskabsministeriet til at gennemføre."

Hvis du ikke kan eller vil forklare hvad der er galt med de punkter der står i forslaget - hvorfor skal vi så tro på dine påstande om at "bibliotekarer kvalte dansk forsknings-formidling"? Eller på dine påstande om at der bør ændres i hvem der inddrages hvor meget (der er jo masser af forlagsinteresser på høringslisten).

-Anders


10. jun 2010 kl 19:15

Jørgen Burchardt

Re: Re: Ikke diskussion af Open Access

Kære Anders

Hvis du virkelig vil diskutere Open Access, så find et andet sted.

Det er beslutningstagningen om forskningsformidling, jeg har sat til diskussion - prøv at læs mit indlæg igen. Det indbefatter bibliotekarernes dårlige dømmekraft, når de bevæger sig ind på områder, de ikke har forstand på.

Hvis du vil have flere eksempler, så slå en smut forbi www.hprints.org og se hvorledes bibliotekarer kan spilde skattekroner på en ualmindelig effektiv måde. De har etableret et arkiv for humaniora og samfundsvidenskab i Norden. Siden projektet startede i 2007 er der blevet arkiveret siger og skriver 76 manuskripter.

Hvis man ser bort fra bibliotekarernes egne bidrag, er der ca. 5 bidrag fra hvert af de nordiske lande - om året.

Bibliotekarerne har altså fået lejlighed til at lave et arkiv, som de ville have. Det er blevet til endnu en fiasko. Det skal der tages konsekvens af - er min mening. Beslutningstagerne skal ganske enkelt fjernes fra pengekassen. Midlerne skal gives til folk, der er bedre til at give resultater.

Eller Anders. Du synes måske, at bibliotekarer bare skal fortsætte med deres urealistiske luftkasteller?

mange hilsener
Jørgen


10. jun 2010 kl 20:06

Anders Norgaard

Re: Re: Re: Ikke diskussion af Open Access

Jørgen. Hvis du vil beklage dig over hvem der tager beslutninger om forskningsformidling - og du giver open access rapporten som eksempel - men du ikke kan eller vil forklare, hvad du synes der er galt med anbefalingerne i rapporten, så har din brok jo ingen troværdighed!

Og hprints.org ligner da et fint arkiv. Nu skal vi bare have en open access politik der gør det til en del af betingelserne for at modtage offentlige forskningspenge, at forskerne lægger deres manuskripter i arkivet. Det lyder ganske realistisk. Det er præcis det open access rapporten anbefaler. Og det er præcis det de 33 amerikanske nobelpristagere varmt anbefalede for deres fagområde.

-Anders


10. jun 2010 kl 21:41

Jørgen Burchardt

Re: Re: Re: Re: Ikke diskussion af Open Access

Kære Anders

Du er tydelig ikke forsker, for så havde du været berørt af, at Danmark havde mistet 150 videnskabelige tidsskrifter. Du kan heller ikke være interesseret i at få kvalificeret videnskab på dansk.

Du har heller ikke været videnskabelig redaktør, for så ville du have forstået, at bibliotekarerne havde spildt så mange midler, som kunne have været brugt til at indføre en bæredygtig Open Access.

Jeg tvivler på, at amerikanske nobelpristagere kender til vilkårene for at udgive videnskab i Danmark. Vi har et lille sprog og kulturområde, hvorfor en dansk løsning er anderledes, end når det drejer sig om engelsksproget medicin, hvor redaktionelle udgifter kan fordeles på hele verden.

Fri os fra dilletanter til at lægge politik på et område, som er så vigtigt for landet. Det kan få alvorlige konsekvenser for vidensadelingen og dermed for vores velfærd.


10. jun 2010 kl 22:41

Anders Norgaard

Re: Re: Re: Re: Re: Ikke diskussion af Open Access

Det er da utroligt at du bliver ved med at snakke uden om. Har du nogensinde tænkt dig at underbygge dine tidligere påstande, ved at forklare hvilke punkter i open access udvalgets rapport du er uenig i?

1) Jeg har lige spurgt en forsker om hun var berørt af at (eller bare kunne nævne nogle) videnskabelige tidsskrifter der var afhængige af portostøtten er forsvundet. Svaret var nej.

2) Kan du begrunde hvorfor jeg ikke skulle være interesseret i at få kvalificeret videnskab på dansk? Er det fordi jeg støtter open access udvalgets anbefalinge? (hvilke anbefalinger synes du er problematiske?)

2) Du har overhovedet ikke underbygget din påstand om om at bibliotekerne har spildt penge. hprints.org ser ikke dyrt ud, og som sagt kan det sagtens bruges. Jeg har også spurgt dig tidligere om du havde forslag til billigere/bedre arkivering. Du har ikke svaret endnu.

3) Sveriges forskningsråd ser ud til at have en fornuftig open access politik som minder om den amerikanske for NIH - så måske skal du komme med lidt mere konkrete argumenter for hvorfor en "dansk løsning er anderledes". http://www.vr.se/franvetenskap...html


12. jun 2010 kl 09:18

Jørgen Burchardt

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ikke diskussion af Open Access

1) Mere end 150 videnskabelige tidsskrifter er forsvundet de sidste år. Det berører videnskabsfolk i de respektive fag, at de har mistet en publiceringkanal af kvalitet - de får færre muligheder for at publicere deres forskning, og der bliver færre muligheder for at læse andres forskningsresultater.

Et par eksempler: Aktuel Arkæologi, Arkiv, COM
Filosofi og Videnskabsteori, Finans & Samfund, FOLK, Forsikring, GRUS, Journal of Danish Archaeology, Kraka, Lov og Ret, Miljøforskning, Nordic Archaeological Abstract, Nyere Tid, Ny Viden, Periskop, Piranesi, (Pré)publications, Psykiatri NYT, Scandinavian Journal of Sexology, Sprint, Studies in Central and East Asian Religions, Den jyske historiker, Nyt fra historien, Folk og Kultur, Fortid og Nutid, 1066, Tidsskriftet Historie.

2) Hvis man ikke er berørt af, at mere end 150 danske tidsskrifter er forsvundet, kan man ikke have den store interesse i kvalificeret videnskab på dansk.

3) Bibliotekerne har spildt millionerer af kr på dødsejlere som Energiportalen, KlinInfo, Materialeportalen, PPP Pædagogisk psykologisk fagportal, Teologiportalen og Transportalen

4) Svenske tidsskrifter har bedre økonomiske vilkår, hvorfor de også er bedre rustet til at miste abonnementindtægter, som konsekvensen af Open Access er. Momsen på tidsskrifter er kun 6 %, og den direkte statsstøtte er meget højere. F.eks. får det svenske historiske tidsskrift 350.000 kr. om året (så vidt jeg husker), mens det tilsvarende danske kun får 40.000 kr.

Mit oprindelige indlæg handlede ikke om Open Access, men om manglende kompetencer bag politiske beslutninger. Hvis nogen er interesseret i at kende mine synspunkter om OA, kan de læses på www.videnssamfundet.dk


16. jun 2010 kl 09:41

Anders Norgaard

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ikke diskussion af Open Access

1) Ah - så jeg havde bare fundet en forsker som ikke var i et af "de respektive fag"...ok. Det er jo forresten ikke sandt at forskere får færre muligheder for at publicere og læse - med mindre at du synes det skal være et strengt krav at publicering og læsning skal ske på papir og i portostøtteafhængige kanaler. De fleste forskere har jo hørt om internettet - og kunne nok overveje at bruge det. Især hvis vi får en fornuftig open access politik.


2) Jo, det kan man godt - man kan fx. bare være mere interesseret i at den forskning som man støtter via sine skattekroner er frit tilgængelige på internettet - og hverken bundet til papir eller til bagstræberiske forlags forældede forretningsmodeller.


3) Også i dette tilfælde er jeg interesseret i at høre - har du nogle bedre forslag til hvordan videnskabelige artikler skal organiseres på internettet så der er fri og gratis adgang til dem og de er nemme at søge I (google scholar?)? Kom du med de forslag i 2003, da portalerne blev lavet?


4) Så hvis du skulle komme med et kritikpunkt af open access rapporten - så kunne det være at der er lagt op til for få tilskud til eksisterende tidsskrifter? Har du andre kritikpunkter/forslag?


Dit oprindelige indlæg synes jeg selv jeg opsumerede meget godt i første kommentar. Det er meget bagstræberisk, og totalt utroværdigt. Du påstår at bibliotekarer mangler kompetencer indenfor forskningsformidling - som eksempel fremdrager du open access rapporten. Når jeg så spørger til hvad præcist der er galt med rapporten - så kan eller vil du ikke svare. Det gør at jeg kun kan konkludere at dine påstande om bibliotekarerne et ubegrundede og uden hold i virkeligheden.


16. jun 2010 kl 10:19

Jørgen Burchardt

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ikke diskussion af Open Access

Kære Anders

Mit synspunkt - som du kan læse ovenfor - er at bibliotekarer "hverken har forskning eller produktion af tidsskrifter og bøger som deres primære kompetenceområde". Det vil jeg fastholde ud fra både bibliotekarers uddannelse og praktiske arbejde.

Derfor er min holdning, at det er forkert, at de folk, som notorisk er forskere og som igennem mange år har redigeret bøger og tidsskrifter, bliver holdt væk fra et område, som primært har med forskere at gøre.

Det er hovedpointen. Hvis du vil diskutere Open Access, så find et andet sted.

En god diskussion kræver, at man med respekt lytter til andres synspunkter.

Derfor er dette mit sidste svar til dig.

mange hilsener
Jørgen


18. jun 2010 kl 00:39

Anders Norgaard

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ikke diskussion af Open Access

Jørgen. Det er dig der bringer Open Access rapporten på banen. Du fremhæver den som eksempel på at bibliotekarer presser på for at få inflydelse som du ikke synes de bør have. Jeg citerer:

I stedet har bibliotekarerne presset på for at få ansvaret for dette område, selvom de hverken har forskning eller produktion af tidsskrifter og bøger som deres primære kompetenceområde. Til eksempel har styrelsen lige udgivet et forslag til Open Access, som det vil have Videnskabsministeriet til at gennemføre.

Når jeg så spørger ind til hvad der er i vejen med open access rapporten - så er du stum. Du kan eller vil ikke svare, selv om jeg har spurgt mange gange.

Du siger at visse folk som har redigeret bøger bliver holdt væk fra et område, men du er totalt ukonkret - hvilket område mener du? Bibliotekernes bevillinger? Open access politiken (som dit citat antyder, men som du ikke vil snakke om?)

Det er noget fis at du påstår at du gerne vil lyttes til, når du så samtidig er tavs som graven på uddybende spørgsmål til dine egne påstande.


22. mar 2011 kl 13:42

hannah jensen

Bibliotekarer er ikke så dumme...

Kære Jørgen

hvorfor er det så slemt at bibliotekaren overtager jeres rolle? I er dygtige til at udgive videnskabelige artikler. Jeg har snart en cand.scient.bibl og har altså studeret informations og biblioteksvidenskab de sidste 7 år - herunder en meget grundig indføring i forskningslitteraturen og forskningskredsløbet...

Det er længe siden bibliotekar uddannelsen blev akademisk.. Er det gået op for dig?

Jeg syntes helt ærligt at det er logik for burhøns at alt forskning skal være gratis tilgængelige online. Og selvfølgelig skal det være bibliotekerne der står for denne reform af kredsløbet. Som du selv skriver i din hvidbog over dansk forskning så skal vi have en reform.
Hvordan skal vi sikre vidensdeling på tværs af disciplinerne hvis du vil fastholde formidlingen i de kanaler der er blevet overhælet af udviklingen?

Du burde, efter min mening, i stedet gå op i tjene penge på reel værdiforøgelse af forskningsformidlingen. Hvorfor skal danske forskere feks skrive på engelsk når det ikke er deres hovedsprog. De bør skrive på det sprog de kan bedst og så kunne du jo tjene dine penge på at oversætte forskning. Feks ville det da være rimelig relevant med en oversættelse af dansk forskning til kinesisk.. Eller måske bare tysk..

I bund og grund er mit spørgsmål nok mest; hvorfor er du så sure på bibliotekarene? Vi er slet ikke så dumme vi kan godt finde ud af at formidle viden, eller stille den til rådighed da det bør forskerne selv der lærer sig et forståeligt sprog og selv formidler(ala TED talks).
Lad os da i stedet for arbejde sammen så vi får verdens bedste forsknings formidling.


22. mar 2011 kl 15:42

Jørgen Burchardt

Re: Bibliotekarer er ikke så dumme...

Kære Hannah

Tak for dit indlæg. Jeg er faktisk meget enig med dig i, at bibliotekarer ikke er dumme, og ikke mindst, har mange gode kompetencer. Selv har jeg i mange år arbejdet fint sammen med bibliotekarer. Blandt andet omkring en årsbibliografi, dengang man udgav sådanne.
Overskriften ”Da bibliotekarer kvalte dansk forsknings-formidling”, er imidlertid rigtig. Ikke at alle bibliotekarer er kvælere, men nogen er.
Fra 1990 til 1996 arbejdede jeg tæt sammen med bibliotekarer - og forskere, forlægger og andet godtfolk - i DANDOK (det som blev til DEFF), hvor vi planlagde fremtidens videnskabelige digitale infrastruktur. Da pengene blev bevilget i 1998, overtog bibliotekssektoren imidlertid hele området og udelukkede alle os andre.
Det er den største fejltagelse i nyere dansk videnskabshistorie. Penkowa kan godt gå hjem og lægge sig. Hvis DEFF’s efterhånden 370 mio. kr. var blevet benyttet i et samarbejde mellem bibliotekarer, udgivere, redaktører og ikke mindst internet folket, ville Danmark have været førende på mange andre områder.
Det er derfor jeg ser sur på (nogle) bibliotekarer. Mens DEFF væltede i penge, måtte jeg af egne midler lære at programmere for at kunne lægge Tidsskrift for Arbejdsliv på nettet i Open Access - landets i dag ældste. Jeg skulle betale mere end 35.000 kr. for kurser hos Teknologisk i Tåstrup og Århus.
Det blev heldigvis en stor succes, hvilket man ikke kan sige om DEFF’s egne internetinitiativer. Alle portalerne er bortset fra et par enkelte blevet nedlagt, og de sidste er også godt på vej. Tocifrede millionbeløb blev spildt.
Bibliotekarer skal kende deres begrænsninger, og det skal de også med udgivervirksomhed. Nok kan man læse sig til meget, men lige præcis udgivervirksomhed findes der ingen uddannelse til; kun mesterlære. Også på dette område bør de (i dag) magtfulde bibliotekarer passe på ikke at tro de er verdensmestre.
En lignende diskussion findes på http://ing.dk/artikel/116658-f...9149


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.