Ny viden: Franskbrødet kan dræbe
Danske forskere har som de første i verden undersøgt, hvad der sker ved at erstatte mættet fedt med letoptagelige kulhydrater fra bl.a. hvidt mel. Det øger risikoen for at udvikle blodpropper i hjertet med 33 procent.
Læs også
Det kan være farligere at spise franskbrødet end det smør, som myndighederne ellers advarer mod. Det har ernæringsforsker Marianne Uhre Jakobsen og hendes kolleger fra Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, som de første i verden bevist.
Ved at dykke ned i en undersøgelse af over 53.000 danskeres kostvaner har hun sammen med sit forskerhold konkluderet, at risikoen for at udvikle blodpropper i hjertet stiger med 33 procent, hvis man erstatter det forkætrede mættede fedt med letoptagelige kulhydrater, herunder hvidt hvedemel og sukker.
Undersøgelsen viser også, at bytter man i stedet det mættede fedt fra blandt andet smør ud med f.eks. fuldkornsrugbrød, så falder risikoen for hjerte-kar-sygdomme.
»Det er enormt vigtigt at have lige så meget fokus på kvaliteten af kulhydrater som på kvaliteten af fedt. Vi har i mange år været meget fedtforskrækkede og haft stor fokus på at nedsætte indtagelsen af mættet fedt og mindre fokus på kvaliteten af kulhydrater,« siger Marianne Uhre Jakobsen.
Franskbrød farligere end smør
Kan man ud fra jeres studium konkludere, at franskbrød er farligere end smør, hvis vi ser isoleret på de to?
»Hvis man skal skære det helt firkantet, kan jeg kun sige ja til det, du spørger om. Det lyse franskbrød er en af de fødevarer, som bestemt ikke er sund.«
De danske myndigheder advarer om, at fedt giver hjertekarsygdomme og opfordrer til at erstatte fedt med kulhydrater. Myndighederne opfordrer os til at spise fuldkorn, men uden at advare mod hvidt mel.
»Det kan godt være, at danskerne har lyttet til rådet om at nedsætte indtaget af mættet fedt, men hvis vi bare har erstattet det med letoptagelige produkter som franskbrød, så har vi ikke vundet noget, men tværtimod tabt en del,« konkluderer Marianne Uhre Jakobsen.
Hendes undersøgelser er publiceret i det mest prestigefulde ernæringsvidenskabelige tidsskrift, American Journal of Clinical Nutrition.
På foranledning af undersøgelsen har en af verdens førende ernæringsforskere, Harvard-professoren Frank Hu, skrevet tidsskriftets leder.
I lederen argumenterer Frank Hu for, at det er på tide at ændre de vestlige kostråd om at spise mere kulhydrat og mindre mættet fedt, fordi kosten i vesten typisk indeholder mange raffinerede kulhydrater fra bl.a. hvidt brød, pizza, ris og sukker.
»Hverken mættet fedt eller raffinerede kulhydrater er egnede til at forhindre hjerte-kar-sygdomme. Men letoptagelige kulhydrater gør sandsynligvis endnu større metabolsk skade end mættet fedt,« konkluderer han.
Samme melding kommer fra en række svenske forskere, mellem dem professor Peter Nilsson fra Lunds Universitet.
»Det er helt i orden med lidt franskbrød søndag morgen, men ikke meget mere end det. Vi skal skære ned på letoptagelige kulhydrater,« siger Peter Nilsson, der kalder myndighederne "for konservative".
Fødevarestyrelsen, som står bag de danske kostråd, har ikke planer om at ændre dem trodsbeviserne mod letoptagelige kulhydrater.
»Vi har ikke belæg for at advare mod franskbrød på dette tidspunkt,« siger kontorchef Else Molander.






