blogs kategori-billede

Nej tak betyder NEJ TAK!

Af Troels Halken,  tirsdag 27. apr 2010 kl. 11:16

Jeg er ikke ekspert i sprog og ords betydning, men jeg kan ikke se hvordan at Nej Tak kan blive til et Ja Tak. Min adresse er ikke offentlig, men alligevel ligger der et omslag fra Post DK med min adresse og et tilbud fra Kræftens Bekæmpelse om et lotteri indeni, i min postkasse. Det burde jo ikke kunne ske.

Min postkasse er begavet med et lille klistermærke, som angiver at jeg ikke vil have have hverken reklamer eller gratisaviser. Og når jeg har sådan et klistermærke på min postkasse, så er det fordi jeg ikke er interesseret i hverken gratisaviser eller reklamer i nogen form, og i en retsstat skal den slags naturligvis respekteres. Eller skal det nu også det?

I praksis har jeg oplevet at venstres unge løver bestemt ikke scorede nogen point hos undertegnede ved sidste valg, for jeg gider ikke stemme på folk som fylder min postkasse med reklamer, uanset om det er valgreklamer. De er åbenbart ikke skarpe nok til at regne ud af hvis man giver reklamer til til en som ikke vil have dem, så virker de måske ikke særligt godt.

Men det er jo rart at man har fået ejendomsretten tilbage over sin egen postkasse, så den ikke drukner i alt muligt, ligesom at dørsalgsloven heller ikke åbner for dørsalg af alt muligt. Af en eller anden grund har dem som har lavet lovgivningen, fundet at reklamer rent faktisk alligevel har deres berettigelse i nogle tilfælde. Det drejer sig om missionærer og indsamlinger til diverse gode formål.

Jeg betaler min skat og stemmer på nogle mennesker som forvalter de penge til at dække samfundets behov, herunder at give en rimelig andel til kræftforskning, hjerte-karområdet osv i den dur, så jeg behøver ikke blive revet i næsen af en privat forening, der vil have mig til at give mere. Specielt ikke når denne i salgsøjemed krænker min private ejendomsret. Både min dørklokke og min postkasse.

Måske burde visse foreninger også fatte at de ikke gør sig selv og deres image en tjeneste ved ikke at respektere folks ønsker. Nej tak betyder ikke ja tak og kommer aldrig til det. Og når nogen tror at det gør, så gør de ikke mig og andre specielt glade.

Det er på tide at få lavet loven om, så dørsalg også omfatter religion, Kræftens Bekæmpelse og alt andet salg af ideer, indsamlinger, valgmateriale mv. Jeg vil ikke købes deres bras uanset om de så sælger evigt liv, en lavere skatteprocent eller længere liv.

Det er på tide at få lavet reglerne om nej tak til reklamer om, så nej tak kommer til at betyde Nej Tak!

Så brevet fra Kræftens Bekæmpelse er blevet hæftet fast på omslaget, og et ”Nej Tak! Betyder Nej Tak” samt ”Modtagelse Nægtet – Retur til Kræftens Bekæmpelse” tilføjet og det hele afleveret i postkassen.

Vh Troels



27. apr 2010 kl 11:29

Brian Jacobsen

Enig

Jeg er bare så enig - Har også net tak til alt pånær søndagsavisen...Troede jeg, for jeg får også det samme skrammel som dig...direkte til min papir affaldsdynge der engang imellem bliver smidt på genbrugsstationen...


27. apr 2010 kl 11:41

Bjarke Mønnike

Ikke helt enig

For her i kommunen Allerød har vi en indsamlingsordning af papir og flasker kaldet spildopperne der giver vore ungdomsforeninger et klækkeligt overskud.

Uddelingen af reklamer og Søndagsavisen giver de unge lommepenge og lærer dem om hvad et arbejde er.

Og ganske mange indvandere starter med et job i postvæsenet, der i disse Email tider søger med lys og lygte efter indtægter.

Og lur mig der er ingen der ofrer penge på reklamer hvis resultatet ikke er målbart.

Da jeg ikke har andet besvær af, at få reklamer end at lægge dem i en bunke, der bliver afhentet engang om måneden, så modtager jeg dem gerne, med tanke på ovenstående fordele for mange.


27. apr 2010 kl 11:58

Lars Andersen

Chikane

Uønskede "adresserede forsendelser" der bare vælter ind fra samme afsender er chikane på linie med telefonchikane. Så det burde være en politiforretning.

Det er en skam at politiet er ligeså defekt som postvæsnet, så det bliver der nok ikke gjort noget ved.


27. apr 2010 kl 12:06

avatar

Troels Halken

Re: Ikke helt enig

Da jeg ikke har andet besvær af, at få reklamer end at lægge dem i en bunke, der bliver afhentet engang om måneden, så modtager jeg dem gerne, med tanke på ovenstående fordele for mange.

Bjarke, du kunne have fået job i ethvert kommunistisk arbejdsministerium ;-)

Vh Troels


27. apr 2010 kl 12:16

Eivind Triel

Evigt liv

Hej Troels

Jeg vil ellers gerne sælge evigt liv til dig. Du skal blot sende 2000 kr samt en frankeret returkuvert. Jeg sende et magisk ord som du skal læse og efterfølgende destruere. Herefter vil du have evigt liv.

Der er dog en lille hage. Hvis du på nogen måde har viljen til at delagtiggøre andre personer at du har opnået evigt liv, så holder magien op.

Hvis mit produkt mod forventning ikke skulle virke så vil jeg betale dig 10 gange pengene retur.

At produktet virker kan bevises via en lang liste af tilfredse kunder som ikke har klaget.

-Eivind (der ikke kan slippe for reklamer da et nej-tak-reklame skilt ligger på niveau med et nej-tak-kone skilt).


27. apr 2010 kl 12:35

Asser Kalsbøll

Re: Ikke helt enig

For her i kommunen Allerød har vi en indsamlingsordning af papir og flasker kaldet spildopperne der giver vore ungdomsforeninger et klækkeligt overskud.

Uddelingen af reklamer og Søndagsavisen giver de unge lommepenge og lærer dem om hvad et arbejde er.

Og ganske mange indvandere starter med et job i postvæsenet, der i disse Email tider søger med lys og lygte efter indtægter.

Og lur mig der er ingen der ofrer penge på reklamer hvis resultatet ikke er målbart.

Da jeg ikke har andet besvær af, at få reklamer end at lægge dem i en bunke, der bliver afhentet engang om måneden, så modtager jeg dem gerne, med tanke på ovenstående fordele for mange.


Hvis man skal lave beskæftigelsesterapi hvor værdiskabelse ikke er et krav kan man så ikke gøre det inden for områder der ikke direkte forurener og chikanerer ? Man kunne forestille sig opsamling af skrald (fx reklamer..) endt i naturen som bedre i den henseende.


27. apr 2010 kl 12:35

avatar

Martin Bay

Indsamlinger

Jeg er selv en af dem der forstyrrer Hr Halken i forbindelse med indsamlinger til fx hungersnød, naturkatastrofer, kræftforskning og andet nødhjælp.
Jeg har det helt fint med at forstyrre folk, da de fleste er villige til at give en skærv til lidende artsfæller. Resultaterne fra indsamlinger viser jo også at de fleste er villige til at bidrage.

"Jeg betaler min skat og stemmer på nogle mennesker som forvalter de penge til at dække samfundets behov"

At tro på at verden bliver reddet så længe man betaler sin skat er vel et lidt naivt synspunkt.

Dermed ikke sagt at kvartals indsamlinger ene og alene redder verden.


27. apr 2010 kl 12:39

avatar

Troels Halken

Personlig frihed

Det her spørgsmål er i sin natur et spørgsmål om personlig frihed.

Om friheden til at bestemme over sin egen postkasse, telefonlinie, e-mail indboks eller anden form for kommunikation. Om friheden til at vælge de her ting fra, da de kan udgøre en gene for nogen og ingen har bedt om dem, ud over afsenderne.

Det er jo ikke noget jeg har bedt om, og hver eneste gang der komme noget, skal jeg spilde tid på at bortskaffe det igen.

Derfor kan jeg heller ikke se at f.eks. Kræftens Bekæmpelse og andre ikke ser at selvom loven åbner mulighed for at de kan sende mig noget reklame (fordi de er en ikke kommerciel entitet), så er det langt fra sikkert at de bør benytte den.

Fik jeg sagt at her er en mulighed for at forenkle et regelsæt? ;-)

Vh Troels


27. apr 2010 kl 12:39

Jesper Søgaard

god forretning

Jeg har så svært ved at tage Post Danmark seriøst. Først så uddeler de mig et nej-tak til reklamer og nej-tak til ugeaviser skilt og alt er vel. Jeg sparer besværet med at skaffe mig af med stakken af reklamerne der kommer to gange i ugen og miljøet lider ingen unødig overlast på den bekostning. Men så går det galt - for pludselig ligger der en bunke et-eller-andet i et Post Danmark-omslag. Og vupti - så er indholdet ikke længere reklamer (selvom de kommer fra Expert). Fed forretning for PD. Først opfordrer de folk til at klistre deres dør/postkasse til med nej-tak skilte for derefter at tilbyde deres kunder at kunne blive leveret til alle husstande alligevel bare ved at komme i deres omslag.

Og Bjarke - det er en dum idé at smide lort ud til den danske befolkning for derefter at få andre til at samle det ind. Det leder os tilbage til tesen: "Vi kan ikke leve af at klippe hinanden".

Mvh Jesper, som stadig modtager gratis-avisen hver uge påtrods af et "nej-tak til ugeaviser"-skilt lige under brevsprækken.


27. apr 2010 kl 12:45

Uffe Merrild

Ideer til at undgå unødig post

Der er forskellige måder du kan undgå post på.

Den nemmeste er at pille postkassen ned. Måske lidt upraktisk, men kan du ikke bare få dine ting i din e-boks?

Derefter kan man bygge et solidt hegn omkring sin ejendom og sætte et skilt op hvor der står at kamphunden kun æder reklamefolk, postbude er velkomne.

Lidt yderligt kan man jo hejse det tyske flag og hænge billeder af Adolf Hitler op på sit hegn. Så tror jeg også at folk holder sig væk.

Ellers kan du få en pensionist ansat til at sidde i en stol ved postkassen og råbe af reklamefolk og jehovas vidner.


27. apr 2010 kl 12:58

Holger Rene' Jørgensen

Behandlingssalær,

Hvis man modtager uønsket materiale, sender man et behandlingssalær på 500 kr. med meddelelse om at det stiger til 1.000 kr og fordobles for hver uønsket modtagelse.
I min brevkasse, stod der længe før første mærkat-ordning, 'Ingen reklamer-Tak', det gælder naturligvis stadigvæk, selvom det aldrig rigtigt er blevet respekteret, nu er der postkasser nede i opgangen, og en ny kamp er igang, men menneskehandlerne er dømt til at tabe, selvom de prøver at indsnige sig.


27. apr 2010 kl 13:00

Flemming Jacobsen

Retur i de røde

Jeg fik også et omslag med en Kræftens Bekæmpelse kuvert i.
Begge dele røg i den nærmeste røde postkasse.

Forhåbentlig generer det deres sortering så tilpas meget, at deres businesscase for at levere spam til min postkasse, ikke længere hænger sammen.
Måske hvis tilpas mange andre utilfredse gjorde det samme, så holdt de op?


27. apr 2010 kl 13:19

Jens Chr. Andersen

Måske

...et par større sko var en idé? Hvis et brev fra kræftens bekæmpelse kan forstyrre og forsure ens liv så meget var det måske på tide at få en hobby.
Jeg foreslår papmache-byggeri, så kan du slå 2 fluer med ét smæk.


27. apr 2010 kl 13:24

Bent Hansen

Hvis nu

Hvis nu alle hældte "lortet" tilbage i de røde postkasses, ville problemet blive taget op... Tro mig. Eller bedre endnu smide det uønsket, på offentlig vej.

Begge forslag et noget skidt. Men når "systemet" tillader at et NEJ bliver et STORT JA, er der noget meget meget galt.

Det ville næææææsten svare til at et teleselskab tvangsoprettede en person som kunde, Selv om personen har sagt NEJ.

NEJ TAK, er en pæn og venlig måde til at frasige sig affald på. Overhold det eller få affaldet tilbage i de røde.


27. apr 2010 kl 13:26

Bent Hansen

Re: Måske

dørsalg også omfatter religion, Kræftens Bekæmpelse og alt andet salg af ideer, indsamlinger,

Det er nok ikke kun lige Kræftens bekæmpelse alene problemet drejer sig om..... Tror du ???


27. apr 2010 kl 13:44

Michael Zetlitz

Re: Hvis nu

Det ville næææææsten svare til at et teleselskab tvangsoprettede en person som kunde, Selv om personen har sagt NEJ.

Er det ikke netop Telias forretningsidé, ifølge diverse forbrugerprogrammer?


27. apr 2010 kl 13:53

Jens Chr. Andersen

Re: Hvis nu

Det bliver nok ikke bedre når de bliver 100% privatiserede og skal konkurrere med alle mulige andre.


27. apr 2010 kl 14:22

Holger Rene' Jørgensen

'Mærkat',

Den eneste nødvendige mærkat, er,
'Uøsket post takseres med 500 kr, pr tryksag',
klart og tydeligt,
PostDanmark's skrald returneres via røde postkasser.
Jeg har ingen mærkater, får ikke uønsket post fra PostDanmark, det har de forstået, er en dårlig ide'.


27. apr 2010 kl 15:28

avatar

Troels Halken

Re: Indsamlinger

Dermed ikke sagt at kvartals indsamlinger ene og alene redder verden.

Det handler ikke om at redde verden. Det handler om krænkelse af den private ejendomsret i forbindelse med at sælge et eller andet, og så er det bedøvende om det er de sultne i Afrika, mormoner (dem gider jeg ikke, siden de ikke går ind for flerkoneri i dk), politik eller noget helt andet.

Fælles er at de uindbudt trænger sig på min postkasse, telefon, indbakke og dørklokke. Gør du det samme med en vare eller tjeneste, så er det ulovligt...

Vh Troels


27. apr 2010 kl 15:32

Jens Christensen

Re: god forretning

Først opfordrer de folk til at klistre deres dør/postkasse til med nej-tak skilte for derefter at tilbyde deres kunder at kunne blive leveret til alle husstande alligevel bare ved at komme i deres omslag.

Enig. Den perfekte forretningsmodel at fjerne reklamebudene og få egne medarbejdere til at fordele reklamerne.

Jeg har med stor forundring studeret de postomdelte reklamer, hvor ca. halvdelen bryster sig med det lille logo "Vi respekterer et Nej Tak" - hvorefter de vælger en forsendelsesform, der netop omgår mit Nej tak.
Respekt min bare...

Jeg har nu samlet de sidste ugers reklamer med henblik på at skrive til de enkelte firmaer og gøre dem opmærksom på, at så længe de ikke vil respektere mit Nej tak, vil jeg ikke handle med dem. Første reklame giver 1 måneds karantæne, og hver efterfølgende fordobler karantænen.
Det kan evt. suppleres med en tur til den røde postkasse og gebyrer til de mest aktive spammere, hvis jeg ikke har fået brændt nok galde af inden da.


27. apr 2010 kl 15:39

Henrik Jacobsen

Kommentar til de fleste

Citat fra en anden blog-tråd fra denne måned:


Umiddelbart var det mængden af gennemtænkt indhold i dit indlæg der gav mig ideen om at du nok ville befinde dig bedre på eb's "nationen".

Hvorfor kom jeg mon til at tænke på dét lige her?

Der er heldigvis andre blogs på ing.dk, med mere og væsentligere substans.

mvh Henrik


27. apr 2010 kl 15:47

avatar

Michael Schade

Re: Enig

Jeg har et 'Nej tak til regninger' det virker heller ikke, der er simpelthen ingen respekt nutildags.


27. apr 2010 kl 16:53

avatar

Henrik Rosnørn

Post-spam

Nu sender vi en del mails på mit arbejde. naturligvis.
Det hænder de ikke dukker op fordi de lander i en spam-folder ol.
Nu sender vi også en del pakker til private og det hænder også meget hyppigt at de ikke kommer frem, fordi der lagt en lille pakkeslip sammen med et reklamebjerg posten også har afleveret og som modtageren har overset
Ganske ligesom med spam-mails.

Personligt åbner jeg aldrig min postkasse fordi der ikke er andet end reklamer i, og har også meddelt banker oa. at de må bruge mail, for posten duer ikke!

Druknet i post-spam.


Mvh Henrik


27. apr 2010 kl 21:00

avatar

Troels Halken

Re: Kommentar til de fleste

Hvorfor kom jeg mon til at tænke på dét lige her?

Der er heldigvis andre blogs på ing.dk, med mere og væsentligere substans.

mvh Henrik

Så behøver du jo ikke spilde din tid hernede å vores niveau.

Vh Troels


27. apr 2010 kl 21:32

Sten Basbøll

Lov at man skal ha en postkasse!

Og så er man pligtig at sørge for at den tømmes og vigtig post læses, så man f.eks. kan undgå at komme i fedtefadet pga af manglende respons på et krav om betaling af et eller andet.

Det er ikke nok, at man f.eks siger at man var bortrejst i anketiden og derfor ikke blev underrettet.

I følger vel PHK s kamp med Post Danmark, Nej tak til adresseløse - ellers prøv en søgning.

Mvh


27. apr 2010 kl 22:19

anders pleth

Konsekvenserne af et forbud

Hvad ville konsekvenserne være af at man, ved lov, vedtog at et "nej tak" skilt, skulle respekteres. Og ikke som nu, hvor det blot er en opfordring til "reklamisterne" om at stoppe deres tæppebombning med papir.

Så vidt jeg ved producerer finske M-Real, store mængder papir til reklameindustrien, og det er jo ærgerligt med et forbud, hvis man ejer aktier der:)

Post Danmark har det også hårdt i disse tider med e-mail, og så længe Post Danmark ikke er privatiseret, er der væsentlige interesser der skal tilfredsstilles.(eller hvad det hedder.. kunne ikke lige finde det rigtige ord).

Jeg synes desuden at det er småligt at håne bl.a. Kræftens Bekæmpelse, fordi der ryger et lille girokort i postkassen. Det er trods alt reklame for et "produkt" vi alle kan have gavn af.

Slutteligt skal jeg oplyse at en annonce i en reklame blot er en opfordring til at gøre tilbud, I er altså ikke forpligtigede til at antage tilbuddene, blot fordi det havner i posteren:)

Anders


28. apr 2010 kl 06:15

avatar

Claus Wøbbe

Galimatias!

Stop for dette nonsens! Troels, det er da ikke hverken POst DK's, det offentliges eller nogen andens opgave at sortere din post for dig, før du lægger det på køkkenbordet! Folk kan da sende hvad som helst til dig, hvis de sætter en adresse på - SÅDAN FUNGERER EN POSTKASSE! At du så ikke kan lide de breve du får, er os andre uvedkommende. Brænd dem, returner dem, spis dem - jeg er ligeglad.

"Nej tak" til reklamer henviser til de adresseløse forsendelser, og det må være et rimeligt niveau at regulere dette her på. Det kan da ikke være statens opgave at finsortere mere, bare for at beskytte dine øjne mod de forfærdelige reklamer.

Og drop det snak om den personlige frihed - dette har INTET med personlig frihed at gøre. Der må da være andre og vigtigere ting at beskæftige sig med, Troels.
:-)


28. apr 2010 kl 08:12

avatar

Michael Deichmann

Hvor er PHK?

Jeg undres over at PHK ikke har meldt sig i kommentarerne. Mon det er første gang i "verdenshistorien" på ing.dk at Troels og Poul-Henning har en sag hvor de kan kæmpe på samme side. Og da jeg tror at de trods deres meningsforskelle respekterer hinanden vil de givet nyde at kæmpe sammen. For PHK kæmpede jo en tilsvarende kamp med Postmesteren i Slagelse tror jeg det var for at slippe for de reklamer.
Igår hørte jeg i radioen at 8% (!!!) af Danmarks samlede papirforbrug går til disse adresseløse forsendelser.


28. apr 2010 kl 09:14

Henrik Mikael Kristensen

Stabilitet

Havde reklamestrømmen så været stabil, så man fik REMA1000 kataloget eller hvad man gerne vil kigge i, havde den måske lidt værdi. Men nej, 2 uger efter man beder om den, stopper det og man får i stedet 5 ens Matas kataloger.

Det er for billigt at lave tryksager idag. Hvad er nytteværdien?

"Nej tak" til reklamer henviser til de adresseløse forsendelser, og det må være et rimeligt niveau at regulere dette her på.

Burde det ikke også gælde de reklamer der er svøbt i PostDK papiret med adresse på? Det er altså et lortetrick.


28. apr 2010 kl 09:36

Bjørn Sune Andersen

Det der egentligt undrer mig mest er

at Post Danmark hårdnakket holder fast i, at adressen på alle postforsendelser skal indeholde korrekt navn og at modtagerens navn skal stå på postkassen.

Men på "omslaget" vi modtager her, står der intet navn kun en adresse - man kunne få den tanke Post Danmark fortolker sine egne bestemmelser om adressering forskelligt afhængigt af hvilken forretningsenhed der står bag forsendelsen.


Bjørn


28. apr 2010 kl 10:09

Holger Rene' Jørgensen

Analysen er klar,

Det er menneskehandel. Længe før første mærkat, advarede Jeg generalpostdirektøren, og foreslog et Ja-Tak, som man kunne købe.
Da regeringen i sin tid nedsatte en forstærket indsats mod menneskehandlere, gav trafikministeren samtidigt menneskehandlerne en frist til at få orden i rodet. Det er den gamle verdensorden med slavebinding, tvang, diktatur og undertrykkelse, der præger 'mærkat-psykosen'.
Menneskehandlerne og undertrykkere er dømt til at tabe, de har et alvorligt problem, og en rigtig dårlig sag.
I sidste uge modtog Jeg en 'sag' fra andelsboligmæglerne, 'Solgt', det er da fuldstændigt usmageligt. Det er jo døde mennesker der medvirker til den slags, de forstår det bare ikke, men Livet skal nok læse korrektur.


28. apr 2010 kl 13:47

Jesper Rosendal

Re: Ikke helt enig


Uddelingen af reklamer og Søndagsavisen giver de unge lommepenge og lærer dem om hvad et arbejde er.

Her i området er det ikke de unge der tjener på omdeling af rekvalmer. Hver weekend kommer en varevogn på rumænske plader, dog med dansk tekst på siderne, og en flok udenlandske mænd (nok Rumænere). De er åbenbart billigere end lokale københavnske skoleelever....


28. apr 2010 kl 14:06

Bjarke Mønnike

Re: Re: Ikke helt enig

Nej skoleeleverne får jo "cafepenge" idag så hvorfor lette deres dertil indrettede en smule.


28. apr 2010 kl 16:25

Martin Frandsen

Interessant emne

Det er et interessant emne du tager op. På Mediawatch søger Søndagsavisens Medieredaktør, Arne Ullum, at starte en debat om hvordan mediestøtten anvendes. Arne argumenterer for, at den nuværende mediestøtteordning ukritisk støtter annoncer uden tilhørende indhold.

Link - http://mediawatch.dk/artikel/d...ring

Det bør være ulovligt, at kontakte en borger på dennes adresse med mindre denne har givet skriftlig tilladelse hertil.

Det er ikke til miljøet og samfundets bedste, at tonsvis af papir blot bevæger sig ulæst i gennem systemet. Borgerne skal TIL-vælge ikke FRA-vælge. DEFAULT bør være, at en adresses postkasse er til kommunikation og ikke snail-mail-SPAM.

De vilkår, som postdanmark opererer med, er urimelige. Hvorfor skal jeg give besked hvert år (eller er det hvert andet?) om at jeg ikke ønsker reklamer? Hvorfor skal jeg udfylde sidelange spørgeskemaer for at blive undtaget dette private selskabs papir-terror?

Der er tilsyneladende en masse lovgivning, som lader til at være ude af trit med den digitale virkelighed.

Jeg plejer, at tage min uønskede og/eller fejladresserede post med til nærmeste røde postkasse. Der smider jeg så den uafhentede post. Jeg går ud fra, at postdanmark kan finde frem til den korrekte modtager.


28. apr 2010 kl 18:40

Hans Larsen

Robinson-listen

Hvis man hos folkeregisteret beder om at komme på Robinson-listen, står Post Danmark til en politianmeldelse, hvis de fremturer med uopfordret adresseret markedsføring. Dette gælder både pr. post og pr. telefon. Mange telefonsælgere undrer sig meget over, at de lister, de køber fra TDC ikke allerede er støvsuget for Robinsonlistede.....

mvh. Hans Larsen


29. apr 2010 kl 12:06

Jens Christensen

Re: Robinson-listen

Det kan være lidt af en udflugt at komme på Robinson-listen. Facit er, at det skal afmeldes på kommunen med samme blanket, som bruges til at komme i/ud af den lokale vejviser.

I Næstved Kommunes tilfælde er linket
http://www.naestved.dk/BygBoli...aspx

God fornøjelse!! :o)


15. maj 2010 kl 10:17

Henrik Mikael Kristensen


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.