Log ind  |  Ny bruger  |  Glemt adgangskode
   
Forsiden  /  Blogs  /  PHloggen  /  Danmark når det er værst (2)
 

Danmark når det er værst (2)

Af Poul-Henning Kamp,  mandag 01. feb 2010 kl. 10:05

I mit forrige indlæg argumenterede jeg for at Danmark lider af depression, ikke i økonomisk, men i psykologisk forstand og at selv indlysende nødvendige tiltag, bliver skubbet til side for overspringshandlinger som burkaer og knivforbud.

Når man læser historien om Rejsekortet, der stadig ikke er i nærheden af at virke og som koster flere og flere penge, uden at komme nærmere på at virke, er jeg ikke sikker på at diagnosen står alene.

Helt ærligt, hvor svært kan det være ?

Svaret er: præcis ligeså vanskeligt, som det er at tænde et bål, hvis man interesserer sig mere for ildens farve, eller om der er brug for en nasalt applikeret version af ild, end om ikke at fryse ihjel.

Rejsekortets problem er at "man" insisterer på at opretholde vores byzantinske takstsystem, frem for at forsimple det.

Det siger sig selv, at en forsimpling næsten per definition vil gøre det dyrere for en eller anden obskur minoritet, f.eks enmandsfirmaer der fra nedlagte landbrug på småøer uden broforbindelse importerer vaskepulver fra Thailand.

Og det kan vi jo ikke have, kan vi vel ?

Så hellere spendere flere mia kroner, på et komplekst system, der ikke virker og ikke kommer til det i årevis.

Og inden nogen nu skylder skylden på DJØF'erne, så lad mig lige påpege det de mest fluekneppende regelryttere vi har her i landet er ingeniørene.

Alle der regelmæssigt læser ing.dk, vil have lagt mærke til at den største synd vi har er at en kWh af den forkerte farve får statsstøtte, eller, gud forbyde, nogen glemmer h-et!

Til helvede med isbjerget, det er vigtigere at solstolene står på række...

phk

RSS Kommentarer (48)
Så hellere spendere flere mia kroner, på et komplekst system, der ikke virker og ikke kommer til det i årevis.


En gammel kyniker som mig, der har set mange dysfunktionelle systemer, vil mene at "vurderingen afhænger af hvad Målet er"

Hvis "man" nu ....f.ex... definerer "virker" som "skaber beskæftigelse" eller "at penge går ind på konsulent-kontoen de næste 30 år" - ja, så har rejsekortet skam virket særdeles godt hele tiden!
Husk at trække den beskæftigelse fra, der er gået tabt i problemerne med rejsekortet.

Og hvis vi endelig skal skabe beskæftigelse, kan vi så ikke gøre det så det også skaber værdi?

I forbindelse med vinterens vejr, blev det nævnt i TV 2/Nyhederne at vi har et efterslæb på 12 mia kr. på istandsættelse af vores veje. Start der. Begynd evt. med vores skoler og sygehuse først. Vores kloaker trænger også:

http://ing.dk/artikel/104165-e...kker

I øvrigt er jeg enig med PHK, at takstsystemet skal forsimpels. I Rom koster en metrobillet gældende i 90 minutter 1€ - det er billigt, og til at finde ud af.
Start der. Begynd evt. med vores skoler og sygehuse først.


Helt Enig.

Problemet er at politikerne helt uhæmmet (og desværre ustraffet af vælgerne) bruger ovenævntes sørgelige tilstand som argumentation for at vi skal give dem endnu flere af vores penge - som de så spilder på noget tredie!

@ Frithiof

Og grunden til at politikerne kan gøre således skyldes vælgerne dårlige hukommelse og mangel på vilje til at sortere tåberne og opportunisterne fra.

Især burde man starte med at fjerne den politiske indavl af anden ,tredie og flere generations politikerafkom.

Navne som Hækkerup, Auken,Elleman, Helweg, Møller,Dyremose, Strårup, Tørnæs,Winkel-Holm
burde indgyde enhver en angst for, at disse har svært ved, at være til gavn for andre, end dem selv og deres efterkommere.
Selv i lande som Portugal er de lang foran os herhjemme. I Lisabon har de 2 zoner, en inde og en ydre. Når man går ned i metroen, køre man sit 'klippekort' hen over en plade. Når man forlader metroen gør man det samme. Korte bliver så trukket det beløb der svare det det antal zoner man har kørt (1 el. 2).

Systemet er kompatibelt med andre jernbaneudbyderes system. Dog er billetsystemet her noget mere indviklet grundet interne aftaler udbyderne imellem. Men det tekniske systemet kan håndtere det.

Danmark er og vil fortsat i mange år være et uland ift. offentlig transport. Hvorfor er lidt af en gåde. Hvorfor kan de finde ud af det i så mange andre lande, men ikke i Danmark?
avatar Af John Johansen, 02.02.2010 kl 00:04
Pudsigt at et uland som Coloombia skulle finde 'de vises sten'!
http://www.streetfilms.org/bus...ota/
En interessant vidio..bestemt. Der ingen tvivl om at en vej kun bregnet til "Racerledbusser" der kørte uden at den rundt om Maren i kæret hele tiden kunne være en attraktiv løsning. De har et lignende system i Amsterdam og omegn,

Grunden til at det kan lade sig gøre i Colombia skyldes jo nok, at det politiske system mangler socialdemokrater og at der mange der har brug for transport men ikke har råd til en bil. Da storkapitalen har brug for deres arbejdskraft, så. :o)
avatar Af Ole O. Find, 02.02.2010 kl 04:33
Her i Torshavn (Færøerne) er busserne gratis som hjælp på bedre milijø og parkering.
De kører 3 gange om timen.
Betalt over kommune skatten.
avatar Af Lars Christoffersen, 02.02.2010 kl 13:38
Det er nøjagtig det samme som Tyskerne havde med deres Maut Steur på Lastbiler. Siemens leverede et sindsygt dyrt system, mange år forsinket. I Schweiz havde man en mere pragmatisk holding og lavede et lille simpelt system, der fungerede. Hvor idiotisk kan man være
avatar Af Poul Pedersen, 02.02.2010 kl 13:58
De kører 3 gange om timen.
Betalt over kommune skatten.

Hvordan kan I så sove roligt om natten ved tanken om at udenlandske statsborgere har benyttet en service uden at betale?!?
Det ville aldrig gå her i Danmark hvor vores største eksportvare er millimeterretfærdighed og jantelov.

Det er trods alt vigtigere at naboen ikke får noget ekstra, end om vi samlet set spilder en masse penge.
avatar Af Martin Hansen, 02.02.2010 kl 23:18

Det er trods alt vigtigere at naboen ikke får noget ekstra, end om vi samlet set spilder en masse penge.

Også kaldet "ond i røven" ;-)
avatar Af John Johansen, 02.02.2010 kl 23:45
Det ville aldrig gå her i Danmark hvor vores største eksportvare er millimeterretfærdighed og jantelov.

Det er trods alt vigtigere at naboen ikke får noget ekstra, end om vi samlet set spilder en masse penge.
Du ka' jo bare lade være med at stemme på VKO!
avatar Af Poul Pedersen, 03.02.2010 kl 08:45
Du ka' jo bare lade være med at stemme på VKO!

Umiddelbart synes jeg ikke det er nemt at se forskel på mængden af jantelov og urealistisk politik i venstre og højre side af salen.
Selvom oppositioner altid ser attraktive ud mens de står på det grønne græs på den anden side.

Umiddelbart synes jeg ikke det er nemt at se forskel på mængden af jantelov og urealistisk politik i venstre og højre side af salen.
Selvom oppositioner altid ser attraktive ud mens de står på det grønne græs på den anden side.


Er det ikke mere et spørgsmål om at de har handlefrihed, mens regeringsmagten er viklet ind i alle de ting de har lovet, over og under bordet, mens de har klistret til taburetten ?

Der er vel ingen tvivl om at VKO holdet ville komme tilbage med et væsentligt forandret program efter et par års tid ude i kulden ?

I virkeligheden er problemet nok at vi ikke skifter imellem de to blokke tit nok...

Poul-Henning

I virkeligheden er problemet nok at vi ikke skifter imellem de to blokke tit nok...
Poul-Henning


Samt ikke har en regel som i det gamle Athen om max to perioder som folketingsmedlem,tre hvis minister.
Plus den ekstra regel at har nogen i familien tidligere været folketingsmedlem, kan man ikke opstilles.
Derved kunne vi undgå en masse nepotisme promoveringer af politikeres dumme børn som vi ser det nu.
avatar Af John Johansen, 03.02.2010 kl 10:11
Samt ikke har en regel som i det gamle Athen om max to perioder som folketingsmedlem,tre hvis minister
Måske også en regel om max xx% DJØF'er i Folketinget, og ikke mindst regeringen.
avatar Af John Johansen, 03.02.2010 kl 10:13
Plus den ekstra regel at har nogen i familien tidligere været folketingsmedlem, kan man ikke opstilles.
Ja dén regel havde da forskånet os for en katastrofalt dårlig indenrigs- og socialminister!

I virkeligheden er problemet nok at vi ikke skifter imellem de to blokke tit nok...


Fuldstændig enig. Magtarrogance er resultatet.


Samt ikke har en regel som i det gamle Athen om max to perioder som folketingsmedlem,tre hvis minister.


Igen fuldstændig enig. Resultatet er populisme og hurtige fix.

Det er i øvrigt ikke kun de gamle grækere der kunne se fornuften i denne ventil for demokratiet. Regler af denne type findes i større og mindre grad rund omkring i verdens demokratier. Og det er nok meget godt. Hvordan skulle det dog ikke have gået med 3+ perioder med Bush :-)


Plus den ekstra regel at har nogen i familien tidligere været folketingsmedlem, kan man ikke opstilles.


At straffe individer for familiemedlemmers handlinger er da heldigvis ikke noget vi hylder i Danmark.
Nej men at hedde Hækkerup betyder i socialdemokratiet at her kommer der en ægte socialdemokrat, og hvad en sådan fremkommer med af vrøvl er den skinbarlige sandhed for sosserne.

Morten den tredie Helweg er da også et blålys af de større.

Her er de 14 sikre gentagelser
4 stks Hækkerupper
3 stks Auken (en død, en udlånt til EU)
2 stks Helweg(2. og 3. generation)
1 stk Per Stig Møller (3 generation)
1 stk Helge Adam Møller (2. generation)
1 stk Ulla Tørnæs(2. generation)
1 stk Karen Ellemann Kharabian (2. generation)
1 stk Charlotte Baunbæk Dyremose (2. generation)

Oge del er formodentligt også i meget tæt familie af forhenværende...Dohrmann og lignende
I virkeligheden er problemet nok at vi ikke skifter imellem de to blokke tit nok...


Jeps, vi burde skifte til et system hvor politikerne kun havde vores stemme til låns.
Selv med fare for at det giver journalister endnu mere magt, så ville systemet da gøre op med det fastfrosne system vi har nu, hvor regeringer har en fastlagt livscyklus som vi alle lider under.
som sætter lighedstegn mellem al skidt og socialakrobaterne, kunne man måske dreje det lidt og se på de folketingsmedlemmer, for hvem virkeligheden er noget der af og til kan ses ud af ministerbilen. Det ville nok sætte fokus på en del af det konservative dolkepartis medlemmer ;-)

Politikerne har de vælgere, de fortjener!
Ja det er desværre sandt at kalkunopdrættet i de forskellige partiers kalkunfarme, sker på trådnet i lukkede miljøer.

Den åbnelyse løsning ser ud til at være, at en masse ingeniører med politisk overblik søger politisk karierre.

Valgkampagnen kunne gå på at modvirke alt det, der nævnes i denne tråd; nepotisme, milimeterdemokrati og latterlige beslutninger som følge af vælger-tillokkende valgkampagner. Der ud over, at promovere handlekraft i sager, der rent faktisk betyder noget - offentlig transport, uddannelse, hospitaler, OFFENTLIG EFFEKTIVITET.

VKO bliver ikke svær at vælge af tronen, med de resultater de har vist. Jeg tror vi er mange der skammer sig over at have stemt på dem engang i tidernes morgen...

I ville få min stemme hvis i stillede op!
I ville få min stemme hvis i stillede op!


Det sker ikke. Man "stiller ikke op", man "opstilles" og deri ligger problemet!

Jeg har engang selv været medlem af et parti hvor de skulle opstille en kandidat til folketinget.

Man valgte en kandidat ud fra egenskaberne: "Ung & Kvinde" - at kandidaten også var temmeligt ubegavet og stadigvæk arbejde i et call-center på trods af mange, lange år på universitetet var sandsynligvis et ekstra plus fordi det ville være lettere for "partiet" at fortælle kandidaten hvad den skulle mene ... men det sagde man ikke.

Jeg har engang selv været medlem af et parti hvor de skulle opstille en kandidat til folketinget.

Man valgte en kandidat ud fra egenskaberne: "Ung & Kvinde" - at kandidaten også var temmeligt ubegavet og stadigvæk arbejde i et call-center på trods af mange, lange år på universitetet var sandsynligvis et ekstra plus fordi det ville være lettere for "partiet" at fortælle kandidaten hvad den skulle mene ... men det sagde man ikke.


Sjovt hvordan det kan ske i dansk politik, hvor man ellers "værner" så meget om ligestillingen, så man overvejer at indføre lov om påklædning! (var det ikke også det formand Mao gjorde???)

gad vist hvaddan man havde modtaget et omvendt kandaditur??? - gammel og mand -

Jeps, vi burde skifte til et system hvor politikerne kun havde vores stemme til låns.
Selv med fare for at det giver journalister endnu mere magt, så ville systemet da gøre op med det fastfrosne system vi har nu, hvor regeringer har en fastlagt livscyklus som vi alle lider under.


Problemet med politikerene er vel mere alle de tåber der har stemmeret! Hvorfor har man pr. automatik stemmeret fordi man er 18 og født i DK???

Skal man så ikke også - pr automatik - have jagttegn, kørekort og retten til at bruge kraftige eksplosiver inden for bygrænsen på sin 18 år føsdselsdag???

Det er vel tvivlsomt at kalde det et demokrati, når store dele at befolkningen stemmer i den retning som statsradiofonien peger???
Helt enig med hr. Sommer. Med fare for at lyde enormt arrogant vil jeg påstå at vi lever i et idiokrati.

Platon havde en ide om et samfund hvor de 13 "filosof konger" bestemte hvad der var bedst for samfundet... Det kan muligvis drejes i en lidt mere nutidig retning.

Man kan f.eks. tænke over om det kan retfærdiggøre at indføre en stemmerets test? fx. i samfundsfag, politik og nationaløkonomi.

Mon ikke det ville sortere et par af "callcenter kandidaterne" fra?

Det kan så diskuteres om man havner i et "oplyst demokrati" en eller anden afart af et diktatur med sådan en løsning...

Faren ved den slags er så hvem der skal skrive sådan en test, hvad den skal handle om og hvor mange procent af befolkningen den skal slippe igennem. Skrækscenariet er vel at man ender med platons 13 filosof konger...
Helt enig med hr. Sommer. Med fare for at lyde enormt arrogant vil jeg påstå at vi lever i et idiokrati.

Platon havde en ide om et samfund hvor de 13 "filosof konger" bestemte hvad der var bedst for samfundet... Det kan muligvis drejes i en lidt mere nutidig retning.

Man kan f.eks. tænke over om det kan retfærdiggøre at indføre en stemmerets test? fx. i samfundsfag, politik og nationaløkonomi.

Mon ikke det ville sortere et par af "callcenter kandidaterne" fra?

Det kan så diskuteres om man havner i et "oplyst demokrati" en eller anden afart af et diktatur med sådan en løsning...

Faren ved den slags er så hvem der skal skrive sådan en test, hvad den skal handle om og hvor mange procent af befolkningen den skal slippe igennem. Skrækscenariet er vel at man ender med platons 13 filosof konger...

Og hvorfor er det mon så, at man stadigvæk nu så mange år efter stadigvæk (forhåbentlig!) anvender platon (som i øvrigt er blevet tilskrevet flere tekster end godt er) i idehistorien?
Der fik jeg vist formuleret min sidste sætning lidt (meget) uheldigt... Det jeg mente var at faren ved den slags system er at der virkelig kommer til at sidde enkelte "filosofkonger" på toppen og styre alt - dvs. man ender med et diktatur.

I modsætning til succeshistorien hvor de der har nogenlunde forstand på hvordan samfundet fungerer er dem der rent faktisk har indflydelse på beslutningerne der tages. (dvs. en oplyst, men dog stor del af befolkningen)
avatar Af Tailen Cheetah, 07.02.2010 kl 18:00
hvis man interesserer sig mere for ildens farve, eller om der er brug for en nasalt applikeret version af ild


Ekstra point for Hitchhiker's Guide to the Galaxy referencen :)
Der fik jeg vist formuleret min sidste sætning lidt (meget) uheldigt... Det jeg mente var at faren ved den slags system er at der virkelig kommer til at sidde enkelte "filosofkonger" på toppen og styre alt - dvs. man ender med et diktatur.

I modsætning til succeshistorien hvor de der har nogenlunde forstand på hvordan samfundet fungerer er dem der rent faktisk har indflydelse på beslutningerne der tages. (dvs. en oplyst, men dog stor del af befolkningen)


Ikke fordi jeg er den store tilhænger af diktatur...! men er den modsatte situation ikke også farlig! At lade alle "tåberne" bestemme, fordi der nu en gang er flest af dem?

Bare fordi flertallet mener at jorden er flad, betyder jo ikke at de har ret!

Et mere aktuelt problem er, at størstedelen af vælgerne lever af statskassen, hvilket straks for mig til at tænke inhabilitet!
Ikke at jeg vil lave nogen form for kobling mellem mental kapacitet og arbejdsgiver, men for mig vækker det bekymring!
Derfor mit forslag til at hæve valgretsalderen.....så der var større sandsynlighed at valg blev fortaget med hjernen frem for med hjertet.
Ikke fordi jeg er den store tilhænger af diktatur...! men er den modsatte situation ikke også farlig! At lade alle "tåberne" bestemme, fordi der nu en gang er flest af dem?

Bare fordi flertallet mener at jorden er flad, betyder jo ikke at de har ret!

Et mere aktuelt problem er, at størstedelen af vælgerne lever af statskassen, hvilket straks for mig til at tænke inhabilitet!


Peter,
I Burma, eller Myanmar, som det hedder nu, har man netop det system du beskriver. Nogle få bestemmer det hele og stryger kassen, så størstedelen af befolkningen intet får af statskassen. Her bestemmer "tåberne" ikke en pind. Og dem, der prøver på det, kommer i husarrest.

I Haiti var/er det også nogenlunde på den måde, selv om de dog havde valg en gang i mellem.

Bestemt noget at stræbe efter!

Føler du selv, at du mangler noget i materiel henseende, eller er det bare almindelig fornærethed?

- Søren
Derfor mit forslag til at hæve valgretsalderen.....så der var større sandsynlighed at valg blev fortaget med hjernen frem for med hjertet.

Endnu en som tydeligvis heller ikke kan sin Platon. Eller måske det er værre endnu... nej det vil jeg slet ikke ind på.

...
Bestemt noget at stræbe efter!

Føler du selv, at du mangler noget i materiel henseende, eller er det bare almindelig fornærethed?

- Søren


Jeg må indrømme, at jeg er blevet noget mismodig over at læse holdningerne bag flere af ovenstående indlæg.
En del ville måske finde fx et teknokrati ganske tiltalende (synd ikke alle videnskaber er eksagte!) - men helt ærligt: Mod dumhed hersker vel kun ét våben.
Helt forståeligt, du kunne risikere et anfald af amor socraticus Jens
:-)
Som i det store var beskrevet af ... netop Platon.

Vera esse facimus nosmet ipsi ;-)
Mod dumhed er det eneste middel tålmodighed, samt at glæde sig over de små fremgange, hvis nogen :-)
Det at folk bliver ældre gør dem ikke nødvendigvis klogere, jeg har oplevet mange eksempler på folk der har haft den samme mening i så mange år at de nærmest har glemt hvorfor de har den.. "DET ER BEDST SÅDAN FORDI SÅDAN ER DET BARE!"

Når det så er sagt synes jeg heller ikke valgretsalderen skal længere ned... medmindre den fortjenes ved at vise at man har forstået konsekvenserne ved det valg man tager. (fx. ved en valgrets test som omtalt tidligere).

Det kan godt være det kan sammenlignes med et teknokrati, men hvis "teknokraterne" omfatter f.eks. 70% af befolkningen... er det så et "oplyst demokrati" eller et teknokrati? ;)
avatar Af Jens Haugaard, 09.02.2010 kl 10:32
Det gamle mundheld gælder fortsat: Man fødes klog, åben og venlig. Og dør forstokket, selvtilstrækkelig og forbitret ...


Peter,
I Burma, eller Myanmar, som det hedder nu, har man netop det system du beskriver. Nogle få bestemmer det hele og stryger kassen, så størstedelen af befolkningen intet får af statskassen. Her bestemmer "tåberne" ikke en pind. Og dem, der prøver på det, kommer i husarrest.

I Haiti var/er det også nogenlunde på den måde, selv om de dog havde valg en gang i mellem.

Bestemt noget at stræbe efter!

Føler du selv, at du mangler noget i materiel henseende, eller er det bare almindelig fornærethed?

- Søren


Søren,

jeg kender ikke meget til styret i Myanmar og Haiti... Dog tror jeg problemerne her skyldes helt andre faktorer og syntes ikke det hører hjemme i debatten...

Hvorvidt jeg mangler noget eller ej, har ikke så meget med sagen at gøre! Heldigvis har jeg mit gode helbred og tag over hovedet og mere kan man vel ikke forlange!! Men jeg kan jo svare med et spørgsmål:

Søren, vil du sætte ræven til at passe høns?

Måske skulle man prøve at udtænke en samfundsform der er helt ny! Hvis du kigger tilbage i historien har styreformen ændret sig i takt med samfundets udvikling!

Hvis man ikke ændre retning, ender man der hvor man er på vej hen
Søren, vil du sætte ræven til at passe høns?


Nej netop ikke. Og derfor skal alle kunne være med til bestemme. Alle lande vi ellers sammenligner os med har det på den måde.

Når en eller anden selvudnævnt elite skal styre det hele, går det uvægerligt galt. Sovjet og Spanien indtil Franco døde er exempler jeg lige kan komme i tanke om.

Og så er der også Kina, dér går det jo strygende - er det dét du ønsker?

- Søren

Når en eller anden selvudnævnt elite skal styre det hele, går det uvægerligt galt. Sovjet og Spanien indtil Franco døde er exempler jeg lige kan komme i tanke om.




Måske var det min historiebog der var detfekt, men kina og sovjet unionen (spanien er lidt mere plummert) er da to lysende eksempler på hvor galt det går,når pøblen sidder ved bordenden!!!

Kreml's værste fjende var ikke kapitalisterne i vest (os!), men en del af befolkningen de kaldte "intelligentsia" - dem der ture gøre ting anderledes end "lande vi ellers sammenligner os med".

Jeg har på intet tidspunkt nævnt at landet skal ledes af et totalitært styre, eller en selvvalgt elite! Jeg har blot udfordret vores nuværende form for demokrati (automatisk stemmeret) og påpeget enkelte uheldige effekter (de "statsforsørgede" er i flertal).

har de andre "lande vi sammenligner os med" samme flertal af statsforsørgede???
Jeg har blot udfordret vores nuværende form for demokrati (automatisk stemmeret) og påpeget enkelte uheldige effekter (de "statsforsørgede" er i flertal).


Jamen så må du jo stille op med et program om, at folkepensionister og arbejdsløse skal have frataget stemmeretten!

Det skal nok trække stemmer.

- Søren
avatar Af Peter Sommer, 10.02.2010 kl 15:27


Jamen så må du jo stille op med et program om, at folkepensionister og arbejdsløse skal have frataget stemmeretten!

Det skal nok trække stemmer.

- Søren


Søren... det er jo lige præcis min pointe!!!!

Men definitionen på folk der ikke bidrager er på din egen regning! jeg mener ikke man skal være så snæversynet, som dit indlæg giver udtryk for!

Man kan bidrage positivt til samfundet på mange måder...

lidt eksempler (den berømte "så som, men ikke begrænset til"):

Positivt bidrag:

at være besøgsven for nogle af samfundets ældre mennesker.

ulønnet foreningsarbejde i fx. idræts- og kulturforeninger.

Lektiehjælp til skole elever

at studere


men det vigtigste er nok en holdningsændring i samfundet!!!

men som udgangspunkt kunne man jo starte med at indføre en prøve for alle der ønsker stemmeret! Man kan vel som minimum forvente at folk der stemmer kan besvare en række simple spørgsmål om samfundet!


-Peter
avatar Af john jørgensen, 10.02.2010 kl 16:00
Jeg mener vi skal bevare stemmeretten som nu.
Der hvor vi virkelig kan hente ressourcer, menneskeligt som økonomisk, er når vi får alle med til at arbejde for sagen.
Først og fremmest skal vi forebygge istedet for helbrede.
Så længe olien flyder fra nordsøen må vi satse på helbredelse OG forebygge. Den dag olien er væk har vi ikke penge til meget, og må satse mest på at folk har lært at være uafhængige af de offentlige kasser.
Vi ældre må lære de unge noget af det vi kunne.
Selv klare reparationer og vedligehold på krop, sjæl, familie, hus og bil.
Satserne vi kan modtage fra det offentlige vil sandsynligvis blive mindre og mindre, og godt det samme. Lad alle få et sikkerhedsnet på et lavere niveau, og lad os så stå sammen om at få store meningsløse udgifter væk, i hele samfundet.
Tænk feks på topskattelettelser, prestigebyggerier mm.
Men definitionen på folk der ikke bidrager er på din egen regning! jeg mener ikke man skal være så snæversynet, som dit indlæg giver udtryk for!


@Peter
Snævertsynet - må jeg være fri. Det var dig selv, der brugte udtrykket: (de "statsforsørgede" er i flertal).

- Søren

PHloggen

Poul-Henning Kamp, fagmedarbejder for Ingeniøren inden for it. Computerverdenens politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe og humor set igennem en Open Source udviklers briller.


RSS for denne blog