Notat: Gade kræver lyn-beslutning om kampfly

Forsvarsminister Søren Gade vil have en hurtig beslutning om kampflyene inden sommer 2010. Det sker, selv om leveringen formentlig bliver udsat to år og af hensyn til forsvarsindustrien.

Af Erik Holm, fredag 29. jan 2010 kl. 16:30

Forsvarsminister Søren Gade (V) vil have sin politiske beslutning om typevalg så hurtigt som muligt. Det slår han fast i et notat til medlemmerne af Forsvarsudvalget fredag eftermiddag.

»Dette vil muliggøre, at forsvaret kan indlede kontraktforhandlinger vedrørende kampfly,« hedder det i notatet.

Selv om politikerne beslutter sig for at udskyde leveringen af flyene mindst to år til 2018 og dermed rykke kontraktunderskrivelsen til 2015, incisterer Gade på, at beslutningen om typevalg skal ske inden sommer – fem år før kontraktunderskrivelse – først og fremmest af hensyn til dansk industri.

»Dette vil give dansk industri de bedste muligheder for at positionere sig i forhold til den foretrukne leverandør og dermed de bedste muligheder for at sikre ordrer samt adgang til avanceret teknologi og avancerede produktionsmetoder,« hedder det i notatet.

Endelig begrundes en beslutning i 2010 med, at beslutningsgrundlaget hviler på et omfattende datamateriale, der har en begrænset levetid.

»Også af denne årsag bør der træffes typevalg i 2010,« skriver Søren Gade i notatet.



29. jan 2010 kl 17:29

Michael Eriksen

Panik

Selv om politikerne beslutter sig for at udskyde leveringen af flyene mindst to år til 2018 og dermed rykke kontraktunderskrivelsen til 2015, incisterer Gade på, at beslutningen om typevalg skal ske inden sommer – fem år før kontraktunderskrivelse – først og fremmest af hensyn til dansk industri.

Med al respekt for dansk industri, så er deres planlægningshorisont nogle kvartaler, ikke mange år. Det er de for kloge til. Når ministeren paniker, er det for at gennemtvinge JSF inden den bliver alt for åbentlyst den er ukonkurrancedygtig. Det vil nemlig blive pinligt hvis Danmark vælger et andet fly og forsvaret dermed har betalt i omegnen ~800 mio kr til Lockheed-Martin for absolut ingenting.

Man skulle ellers tro forsvarsministeriet var blevet vant til den situation.


29. jan 2010 kl 18:16

Mikael Jensen

Et bedre og klogere valg

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt at regeringen overhovedet overvejer at købe JFS. Et fly som ikke er færdigt endnu og som man heller ikke kender den endelige pris på.

Bevares på papiret er det jo en meget smart flyver der har nogle gode egenskaber, så er spørgsmålet om vi har brug for disse egenskaber.

Et bedre valg ville efter min ydmyge mening være F-16 blk 60.
Vores nuværende fly er er så gamle og slidte, at hvis man måler efter vil man se at de er vind og skæve.
Bevares de er opdateret til MLU standard og det er stadig et rigtigt godt fly.
Så spørgsmålet er om ikke man skulle vælge at indkøbe nye F-16 blk 60.

Hvis vi vælger blk 60 får vi en helt ny flyver men vi kan bibeholde vores værksteder, væktøj, HAS (hangar til flyene) Det vil kræve et minimum af omskoling, for alle der har med flyet at gøre. Dermed billigere.


Til dem der ikke ved så meget om F-16 kan det oplyses at dem som det danske flyvevåben råder over er af typen blk 10 og 15. Så selv om De fly vi har nu på overfladen ligner en blk 60 så er der tale om helt nye fly som kan holde i mange år.


29. jan 2010 kl 18:34

Jon Loldrup

Forsvarsministeren.

Dette bliver det mest oprigtigt mente indlæg jeg har skrevet i mit liv:

Sikken en idiot.

Og ja, det er god debatstil at sige sandheden.


29. jan 2010 kl 19:22

Ole Andersen

Scan..

Nåja det er da meget sjovt at argumentet for JFS er at den har to motorer så at den kan flyve over indlandsisen, selvom den er meget langsommere og betydligt mere brändstofttörstigt end Gripen, vem skal fylde fuel på undervejs ?
Det er virkligt synd at vi aldrig kan komme overens ni Danskare och vi Svenskare.


29. jan 2010 kl 19:36

Rasmus Elmelund Nielsen

Re: Scan..

Gade har travlt fordi projektet: JSF, er i færd med at synke, og det hurtigt.
Hvis han tvinger valget af JSF igennem inden DET faktum går op for den komaramte danse "frie presse" så kan han efterfølgende vaske hænder med et "jammen hvem kunne dog have vist at det ville gå sådan."
Selv den slumrende dagspresse i lille dannevang kan jo nok næppe sidde det overhørigt når det om føje år viser sig at F-35 skal laves i halvt så mange stk. som planlagt, til den dobbelte (eller tredobbelte) pris, og med ÅRS forsinkelse.
Det kunne se ud til at i de tilfælde forsvaret´s egen inkompetence på mirakuløs vis ikke slår til, så springer Gade velvilligt til med en hjælpende hånd.
Eller også prøver han bare at bortlede offentlighedens pmærksomhed fra et eller andet ubehageligt omkring det danske engegament i Afganistan!

R


29. jan 2010 kl 19:39

Hans Henrik Hansen

Re: Scan..


Nåja det er da meget sjovt at argumentet for JFS er at den har to motorer så at...

- tjaeh, 'sjovt' måske, men i hvert tilfælde kontrafaktisk! :)


29. jan 2010 kl 19:40

Chris Bagge

Re: Forsvarsministeren.

Dette bliver det mest oprigtigt mente indlæg jeg har skrevet i mit liv:

Sikken en idiot.

Og ja, det er god debatstil at sige sandheden.

Ja man erkender at man bliver klogere med tiden, men man vil ikke udnytte den mulighed ;-)


29. jan 2010 kl 20:41

Jon Gaarsmand

Afledningsmanøvre...

Gad vist hvor mange andre notater, der skal lækkes fra forsvarsministeriet, før de får lagt låg på en anden diskussion om andre lækkede notater?


29. jan 2010 kl 23:00

Per Sand Lauridsen

Re: Scan..

Nåja det er da meget sjovt at argumentet for JFS er at den har to motorer så at den kan flyve over indlandsisen, selvom den er meget langsommere og betydligt mere brändstofttörstigt end Gripen, vem skal fylde fuel på undervejs ?
Det er virkligt synd at vi aldrig kan komme overens ni Danskare och vi Svenskare.

JSF har heller ikke 2 motorer. Det er kun F/A-18 E/F Super Hornet der har det, altså af dem der er tilbage i den danske "konkurrence". Eurofighter Typhoon har også, men den er jo som bekendt (skræmt) væk.


29. jan 2010 kl 23:08

Hans Henrik Hansen

Re: Re: Scan..


JSF har heller ikke 2 motorer

nemlig; og dét var i grunden 'budskabet' i min kommentar af d.d. kl 19:39! :)


29. jan 2010 kl 23:32

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Scan..

Du skal passe på dit LIX tal når du er sarkastisk på disse sider H H. De fleste her, har jo ikke gået i den sorte skole som os, hvor de lærte at læse :o)


29. jan 2010 kl 23:48

Hans Henrik Hansen

Re: Re: Re: Re: Scan..


Du skal passe på dit LIX tal når du er sarkastisk på disse sider H H

- tak for tippet: Jeg skal lægge mig i selen! :)


30. jan 2010 kl 10:37

avatar

Peter Ole Kvint

Hvem er enig og hvorfor?

Et er at man er nødtil at foretage beslutninger som andre er uenige i, men det ville være rart om bare man kunne høre et lille bib om hvor det er fornuftigt at købe et fly som måske aldrig bliver bygget, fordi ideen bag flyet er en misforståelse. Flyet er ikke usynligt på radarstråler da det har våbenknap, og kun delvist usynlige på radar. Den delvise usynlighed betyder at flyet er dårligere og dyre end alle andre fly.


30. jan 2010 kl 13:36

Michael Eriksen

Re: Hvem er enig og hvorfor?

JSF bliver bygget uanset hvad. Projektet er langt forbi "point of no return". Både US Airforce, US Army og US Navy vil stå i kæmpe problemer hvis de ikke får et par tusinde F-35. Skulle man starte forfra med en ny design-runde, vil det tage 10-15 år ekstra.

Amerikanerne kan ikke vælge at købe udenlandsk - Eurofighter, Gripen, Rafale. Det kan de bare ikke. Det eneste eksempel jeg lige kan komme på af udenlandske kampfly i USA, er Navys brug af Harrier.

Desuden er F-35 slet ikke noget dumt design til amerikansk brug. De har for pokker selv specificeret dem. Prisen kan blive et mindre problem, men som bekendt går de ikke så meget op i den slags der ovre (B2 anyone?).

Men at F-35 er god til amerikanske forhold gør den ikke nødvendigvis god til danske. Og vi har et valg.


30. jan 2010 kl 13:47

avatar

Peter Jespersen

Re: Re: Hvem er enig og hvorfor?

Det eneste eksempel jeg lige kan komme på af udenlandske kampfly i USA, er Navys brug af Harrier.

Er de ikke bygget ude i kolonierne på licens, eller er de kun kraftigt modificerede ?


30. jan 2010 kl 14:06

Michael Eriksen

Re: Re: Re: Hvem er enig og hvorfor?

De er bygget og modificeret derude.


30. jan 2010 kl 16:16

Christian Tychsen

Kriteriet for valg af flytype

I.f.m. valg af fly bør vi finde ud af hvad Al-Queda's foretrukne jager er.


30. jan 2010 kl 16:25

Klaus Elmquist Nielsen

Panik før lukketid?

Kunne det tænkes at forsvarsministeren ønsker at få sit navn på kampfly handlen før han går af? Lidt på samme måde som med Femernbælt forbindelsen og en tidligere transportminister?

Skulle det vise sig at være en afledningsmanøvre for de presserende jægerkorps relaterede sager i hans ministerie må det om noget siges at være mangel på økonomisk ansvarlighed!

Men ok, politikere har tidligere startet krige med andre lande pga ingenrigspolitiske problemer, så vidt jeg har forstået, så hvorfor ikke en unødig dyr handel med kampfly af samme type årsag?


30. jan 2010 kl 17:32

Hans Henrik Hansen

Re: Panik før lukketid?


...så hvorfor ikke en unødig dyr handel med kampfly af samme type årsag?

- nok en 'interessant' (konspirations)teori. Men noget sådant ville oppositionen utvivlsomt gennemskue - og derpå flux med begejstring nedskyde, monstro ikke??
Og det er næppe sandsynligt, at regeringen ville basere en sådan beslutning alene på VKO-stemmer, vel?


30. jan 2010 kl 17:40

Peter Andersen

Re: Kriteriet for valg af flytype

I.f.m. valg af fly bør vi finde ud af hvad Al-Queda's foretrukne jager er.

det her er deres foretrukne model p.t. http://www.zurqui.co.cr/crinfo....gif


30. jan 2010 kl 20:42

Birger Nielsen

Re: Re: Kriteriet for valg af flytype

Så synes jeg næsten bedre om salig Glistrups forslag om en telefonsvarer.


31. jan 2010 kl 01:20

Rasmus Elmelund Nielsen

Re: Re: Panik før lukketid?


...så hvorfor ikke en unødig dyr handel med kampfly af samme type årsag?

- nok en 'interessant' (konspirations)teori. Men noget sådant ville oppositionen utvivlsomt gennemskue - og derpå flux med begejstring nedskyde, monstro ikke??
Og det er næppe sandsynligt, at regeringen ville basere en sådan beslutning alene på VKO-stemmer, vel?

Jo, Jo og Jo, desværre..
"Oppositionen" kan råbe og skrige alt det den vil, men hvis "pressen" syntes at X-factor eller ugens offer er mere "interessant" så har deres agenda ingen gang på jord


31. jan 2010 kl 13:54

Kasper Jensen

Spild af penge!

Jeg forstår slet ikke hvorfor at man skal købe nye kampfly. Det er slet ikke en god investering og pengespild.

I det hele taget, bruger vi for mange penge på forsvaret ( dårlig investering ). Brug nu pengene på bedre syghuse, bedre skoler, bedre infrastruktur osv.


31. jan 2010 kl 15:06

Morten Vind

Re: Spild af penge!

Jeg forstår slet ikke hvorfor at man skal købe nye kampfly. Det er slet ikke en god investering og pengespild.

I det hele taget, bruger vi for mange penge på forsvaret ( dårlig investering ). Brug nu pengene på bedre syghuse, bedre skoler, bedre infrastruktur osv.

Enig!
Men spørger man en militærmand, vil han sikkert sige, at forsvaret også har været udsat for nedskæringer gennen mange år nu ...

Skal man absolut købe nye kampfly, bør man efter min mening vælge det sikre - noget der er gennemprøvet og fri for (dyre) børnesygdomme. Gripen vil være et godt valg. Og dets størrelse passer godt til et lille flyvevåben som det danske.
Men da staten allerede har postet ca. 3 mia kroner i Joint Strike Fighter ligger det vel lidt i luften, hvad valget bliver ... ;-)

Morten


31. jan 2010 kl 15:34

Bjarke Mønnike

Re: Re: Spild af penge!

@ Morten Vind
Er tre milliarder ikke lidt i overkanten ?

@ Kasper Jensen
Formålet med både forsvar og sygehus er netop at...forsvare... samfundet.


31. jan 2010 kl 16:35

avatar

Thorleif Bundgård

Får han penge???

Hvad sker der i Søren Gades hovede ???

Alle er enige om at vente, og så VIL han haste igennem med en binding af den Danske stat.

Jeg kan ikke få tanken ud af hovedet. =
Får han "penge under bordet" - eller har han lovet noget til nogen, som han ikke skulle have gjort, og som han er bange for at vi opdager.

Og hvem er egentlig de virksomheder der tjener penge her. Hvor mange arbejdspladser mon de få firmaer vi skabe ekstra. ?
Er det her han har lavet underhånds aftaler.?

Manden er en trussel imod Danmark - hvis det lykkes at binde vort land til én leverandør, længe før vi behøver, så mister vi enhver indflydelse.


31. jan 2010 kl 16:39

Bjarke Mønnike

Re: Får han penge???

Der er mange måder at begå politisk selvmord på og min fornemmelse siger mig, at ingen af de foreslåede metoder, er nogen der interesserer Gade!


31. jan 2010 kl 17:19

Kasper Jensen

Re: Re: Re: Spild af penge!

Formålet med både forsvar og sygehus er netop at...forsvare... samfundet.

Forsvarer samfundet mod hvem? Russerne? Eller skal vi forsvare Danmark i Irak eller i Afghanistan? Jeg har lidt svært ved at se hvem der skulle være en trussel mod DK.

Island har klaret det helt fint uden et forsvar, godt nok er Island med i NATO.

Hellere bruge penge på sygehuse end på forsvaret. Jeg ser helst at forsvaret nedlægges fordi at forsvaret er en meget dårlig investering.

Svenskerne afskaffer værnepligten allerede om få måneder og måske om mange mange år nedlægges forsvaret helt i Sverige, hvem ved. Mon ikke at Danmark kunne lære noget af Svenskerne?


31. jan 2010 kl 17:52

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Re: Spild af penge!

Hej Kasper

Du lyder som en der kunne have godt af at læse en meget gammel bog fra 1812 af en tysker der hedder Carl von Clausewitz.
Clausewitz (1780-1831), den mest betydningsfulde militærteoretiker der har levet.

Hans værk Om Krig(Vom Kriege)er så enestående at alle officerer i den ganske verden har læst ham og er eksamineret i meget store dele af dette værk.

Det er en meget tør sag, der er at sammenligne med en matematik bog og er utroligt koncis, Men den kan læses af alle, fordi det er logik i den fornemste form. Den kan lånes på bilioteket!

Din opfattelse af, hvad de svenske forsvar er for en størrelse, svarer ikke til virkeligheden.

De fleste værn går over til at blive betjent af proffessionelle soldater, fordi det ikke mere er god latin at placere uønskede elementer i første geled, således at begge hære blev af med dem...på en hæderfuld måde!

At betjene moderne våben kræver en indstilling og træning man ikke kan forvente hos ufrivilligt indkaldt personel.

Svenskerne er bevæbnet til tænderne. Der er sandelig en grund for at de har udviklet og stadig udvikler på et fly som Gripen og deres Bofors kanoner er alt andet end legetøj.
At påstå at de vil afskaffe deres forsvar er grundløs.


31. jan 2010 kl 17:56

Klaus Elmquist Nielsen

Re: Re: Panik før lukketid?

- nok en 'interessant' (konspirations)teori. Men noget sådant ville oppositionen utvivlsomt gennemskue - og derpå flux med begejstring nedskyde, monstro ikke??
Og det er næppe sandsynligt, at regeringen ville basere en sådan beslutning alene på VKO-stemmer, vel?

Mit indtryk er at alle snakker om at det eneste fornuftige er at udskyde valget af kampfly indtil JSF har vist resultater og der er en bedre ide om hvad flyet kommer til at koste.

Hvis man presser et valg igennem før dette punkt er nået må det nødvendigvis handle om noget andet end det bedste for danmark og forsvarets anvendelse af flyet.


31. jan 2010 kl 18:42

Claus Futtrup

Forkert grund

I artiklen står der:

Endelig begrundes en beslutning i 2010 med, at beslutningsgrundlaget hviler på et omfattende datamateriale, der har en begrænset levetid.

... Det er da netop et forkert grundlag. Hvis datamaterialet forældes, så betyder det at risikoen for at tage den forkerte beslutning er stor.

Jeg ved ikke hvem der egentlig har sagt de to linjer (de er ikke et citat), men begrundelsen er syg.


31. jan 2010 kl 19:28

Morten Vind

Re: Får han penge???

Hvad sker der i Søren Gades hovede ???

Alle er enige om at vente, og så VIL han haste igennem med en binding af den Danske stat.

Jeg kan ikke få tanken ud af hovedet. =
Får han "penge under bordet" - eller har han lovet noget til nogen, som han ikke skulle have gjort, og som han er bange for at vi opdager.

Gætter på, at der også er en del prestige med i billedet. Altså at Søren Gade som forsvarsminister er med til at skaffe de nye kampfly ....

Morten


01. feb 2010 kl 09:26

Per Sand Lauridsen

Re: Forkert grund

I artiklen står der:

Endelig begrundes en beslutning i 2010 med, at beslutningsgrundlaget hviler på et omfattende datamateriale, der har en begrænset levetid.

... Det er da netop et forkert grundlag. Hvis datamaterialet forældes, så betyder det at risikoen for at tage den forkerte beslutning er stor.

Jeg ved ikke hvem der egentlig har sagt de to linjer (de er ikke et citat), men begrundelsen er syg.

Kunne ikke være meget mere enig. Og argumentet med at positionere sig bedst muligt i forhold til ordrer holder ikke fandens meget vand, ihvertfald ikke i forhold til JSF. Deres erklæring er, mig bekendt, at man vil betjene sig af de mest konkurrencedygtige leverandører, hvilket både må omfatte pris og kvalitet. Jeg er ikke så meget i tvivl om, at vi kan levere kvalitet, men så er der lige spørgsmålet tilbage om pris.

Derudover er der helt sikkert også en del prestige i, at være den siddende minister under beslutningen. Yndefuldt... Det er trods alt vigtigt at få smækket sin navn i forbindelse med beslutningen, fremfor at være så sikker som muligt på, at det var det rigtige valg der blev truffet;-)


03. feb 2010 kl 07:18

Rolf Jonsson

JSF dyrere end det smagar

Det er vigtigt att danske regeringe overvejer JSF mangel og brist på kapacitet. JSF er lansammere og nesten dobbelt så mere brändstofttörstiger end Gripen. I sandhetens namn koster dette enorme summer penger i logistik, brändstoftfly og enorme bekymmer i krisetider da Flyvevåbnet mangler brändstoft.
Det faktum att JSF eneste hardpoint for missiler i stealthkonfigurationa er "fire". Det er en ynkelige kapacitet før JSF som koster mer en en Miljard DKR per fly. Att købe ett plan som har en stealtkostume for dette pris er korrupt når det ikke ger den taktiske fremtid Gripen kan ge med sin flexibilitet.
Amerikanerne svigter i JSF kapaciteten men Robert Gates siger at JSF bliver bygget oanset. US Navy vil købe flere Super Hornet og minske antalet JSF.
US Marine Corps vil på det hele taget ikke ha JSF og for dette uttalande blev i dagerne chefen for Marine Corps mistet sitt job.
JSF har ikke det Gripen har i kapacitet og mangler kapacitet for elektronisk krigføring. Jeg føstår ikke hvorför Danmark skal overveje købe JSF når Gripen koster bare 50% av vad JSF koster? Overvej også fordyringer i bulder (Ex 127dB mot F-16 97dB), nybyggnation, vad koster den tekniska infrastrukturen, vem ska male stelthkostumen mitt i krigsførelsen og hur lang tid ska flyet tørre?
Huske, Gripen er ilde berygtet i USA men har en bedre kapacitet en vad mange kan tro - med AESA, IR- og Optronik, datalinkfunktioner for Network Warfare mm er Gripen overmagten JSF.


03. feb 2010 kl 11:05

avatar

Christian Munch-Petersen

Har Fogh lovet?

Mon ikke det er så simpelt, at Fogh i sin tid har lovet amerikanerne (Bush) at købe amerikansk.

I så fald virker alt jo logisk.


04. feb 2010 kl 18:05

John Johansen

Re: Forsvarsministeren.

Dette bliver det mest oprigtigt mente indlæg jeg har skrevet i mit liv:

Sikken en idiot.

Hov, hov!
Du taler om regeringens mest populære minister!

[Sarcasm off] ;-)


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.