/elektronik

DR: Separate undertekster fungerer efter påske

Umiddelbart efter påske skal det være muligt at slå sine undertekster til og fra uden problemer på Danmarks Radios kanaler. Alle danske boksproducenter er foreløbig sendt hjem fra gruppemøde for at teste deres udstyr.

Af Mie Stage, søndag 31. jan 2010 kl. 08:02

I begyndelsen af april forventer DR at kunne sende tv med nye fleksible undertekster, uden at få problemer med de digitale modtagerbokse.

Hidtil er underteksterne blevet brændt ind i tv-billedet, men med overgangen til digitalt tv bliver det muligt at sende underteksterne i en separat datastrøm, så forbrugerne kan slå dem til og fra på MPEG4-kanaler.

Den mulighed er imidlertid blevet udsat flere gange, da det viste sig, at enkelte settop-bokse, der netop gjorde det muligt at modtage MPEG4-signalerne, ikke var kompatible med de digitale DVB-undertekster.

Derfor kunne de berørte forbrugere få bøvl med manglende eller ustabile undertekster, og indtil der var fundet en løsning på det, turde DR ikke skifte system. Det skulle ellers være sket den 19. januar.

Mandag samlede DR så de involverede tropper i tv- og elektronikbranchen for at diskutere udfordringerne, og de 30-35 boksproducenter og -importører blev sendt hjem med en dvd med den datastrøm, der kan teste, om udstyret lever op til de specifikationer, DR benytter.

Desuden vil DR i en periode fra onsdag sende en halv times DVB-tekster hver nat kl. 02.30 på både MPEG2- og MPEG4-baserede kanaler.

Enige om fælles fodslag
Ifølge det digitale sendenets hjemmeside digi-tv.dk er parterne dog enige om at få problemet løst i fællesskab, og i første omgang handler det altså om at få testet, hvor udbredt problemet er.

Boksproducenten Kjaerulff 1 Digital i Odense har allerede konstateret, at der er problemer med deres bokse, men vil ikke foretage sig yderligere, før der er kommet en udmelding fra de andre boksproducenter, når de har testet deres udstyr.

»Hvis det viser sig, at tre-fire andre producenter også er ramt, kan det jo godt være, at der skal nye løsninger på bordet. Men er jeg den eneste, der sælger berørte bokse, må jeg jo investere i at få den software i luften som en opdatering lige nu vil kræve,« siger Business Manager i Kjaerulff 1 Digital, Preben Mogensen.

Ifølge ham består problemet nemlig i, at DR har valgt en opsætning af indkodningsudstyr, der sender underteksterne ud på en anden måde end TV2 gør. Og TV2’s undertekster skulle der ikke være nogen problemer med, lyder forklaringen.

Beholder DR sin nuværende opsætning, kan konsekvensen derfor blive, at de berørte forbrugere er nødt til at opdatere softwaren i boksene. Det kan formentlig enten komme til at ske via boksproducenternes hjemmeside eller ved at få tilsendt en USB-dongle med opdateret software.

Preben Mogensen anslog kort før jul, at det formentlig er 100.000-150.000 tv-bokse, der vil blive berørt af de nye undertekster.

DR’s konsulent Carsten Corneliussen ønsker ikke at udtale sig nærmere om den kommende proces, men henviser til hjemmesiden digi-tv.dk, hvor der løbende bliver opdateret om arbejdet med underteksterne.



31. jan 2010 kl 09:28

Ole Dahl

hvor svært kan det være.

DR må da lige klappe hesten
når alle ved tv2´s system virker så må dr da bare indkøbe det system.

når en lille station som tv2 kan ha rpd til det,så må kæmpe dr også kunne købe samme,

men nej meget bedre lave en masse dvdere og hvad vil jeg. sende kl 2 om natten , den er for langt ude,

Så Kære DR stop al det med give aben videre.


31. jan 2010 kl 10:09

Ole Dahl

Re: hvor svært kan det være.

himmeltråbende, svarer til man kun vil lave højresko og kræver alle lærer gå på et ben, forid ens venstresko´s maskine ike virker.

meget Folk lader sig trælkke rund af' DR


31. jan 2010 kl 10:39

Gordon Clarke

Tekst oversættelse

Og når man nu er i gang kan man ikke få bedre oversættelser end de nuværende. Jeg har engelsk som modersmål og jeg er ofte ved at græmmes eller grin over nogle af oversættelserne.

Jeg er klar over, at ikke alt kan oversættes ordret, men nogle gange er de direkte misvisende og bliver tæt på det modsat af det som blev sagt.

Ikke så vigtig men alligevel, som eks skotte, bringer det min XXX i kog når England eller engelsk bruges i stedet for Storbritannien eller britisk. Susan Boyle, den engelske sang talent fra Skotland eller den engelske statsminister, skotten Gordon Brown :)

Union Jack er forøvrigt ikke det engelske flag men det britiske. Hver af de fire lande (Skotland, England, Wales og Nord Irland) har deres eget nationale flag.


31. jan 2010 kl 10:59

Peter Kyllesbeck

Re: Tekst oversættelse

Helt enig! Man krummer tæer.

Hvad angår selve systemet, er det vel helt, som det plejer at være med statslige institutioner. Vi skal have det bedste (læs: nyt ikke afprøvet). Det gælder IT, tog mm. Resultaterne kender vi alt for godt!


31. jan 2010 kl 11:13

Benny Amorsen

Re: hvor svært kan det være.

DR må da lige klappe hesten
når alle ved tv2´s system virker så må dr da bare indkøbe det system.

Der kunne jo tænkes at være fordele ved DR's løsning. Hvis ellers DR's løsning overholder standarden, så kan jeg ikke se andet end at boksfabrikanterne har problemet.

Og det er da helt klart for slapt at Kjaerulff 1 Digital ikke vil rette deres defekte software, bare fordi andre leverandører også har defekt software. Det bliver i al fald til boykot af Kjaerulff 1 Digital herfra.


31. jan 2010 kl 11:17

Benny Amorsen

Re: Tekst oversættelse

Ikke så vigtig men alligevel, som eks skotte, bringer det min XXX i kog når England eller engelsk bruges i stedet for Storbritannien eller britisk.

Det kan du lige så godt vænne dig til. På dansk betyder England Great Britain. Det samme gælder Holland, der på engelsk hedder The Netherlands. Dvs. det er korrekt dansk at kalde Susan Boyle englænder.


31. jan 2010 kl 12:01

Gordon Clarke

Ak ja

Benny,
Mod dumhed kæmper selve guderne forgæves :)
Heldigvis har ikke alle dit synspunkt og nogle bliver klogere LOL


31. jan 2010 kl 12:16

Peter Kyllesbeck

Re: Re: Tekst oversættelse

Fodboldfanatikere kan ellers godt finde ud af det. Så kan du vel også.


31. jan 2010 kl 12:39

Gordon Clarke

Fodbold?

Hvad i alverden har fodbold med noget at gøre?

De fire lande har alle deres eget nationalt hold. FA, for eksempel gælder kun England. Det er også derfor UK (UK er de fire lande, GB er minus Nord Irland) ikke længere stiller op til OL i fodbold. De fire landes selvstændige fodbold forbund kan ikke blive enige.

Lyt til Ulla Therkildsen og de andre få journalister som har forstand på det. Gunner Nu fattet det aldrig :)

http://www.direct.gov.uk/en/Hl...5114

Beklager til alle andre, at de seneste indlæg INTET har at gøre med det oprindeligt.


31. jan 2010 kl 14:30

Andreas Kofod-Hansen

Re:

Jeg synes det er dybt pinligt at de fleste straks kaster sig frådende over DR og med det samme betegner det som en skandale. Er det ikke faldet jer ind, at der måske er en GRUND til at DR vælger et andet system end TV2?
Ifølge denne artikel
http://ing.dk/artikel/105151-1...erne
vælger DR ikke en anden leverandør bare for at "opfinde den dybe tallerken igen". De gør det for at opnå en fordel i forhold til TV2s system til gavn for hørehæmmede.

At Kjaerulffs direktør øjensynligt mener, at DR bare skal rette ind og skifte strategi til eks. TV2s system hvis der er andre end Kjaerulffs bokse, der ikke fungerer med 2 DVB sub streams... det er simpelthen bare for useriøst. Enten står man ved de produkter man laver - også selvom det betyder omkostninger og besværligheder ved at udvikle og distribuere ny firmware - eller også lader man være med at lave produkterne. Det er det gamle ordsprog om lugten i bageriet igen.


31. jan 2010 kl 15:42

Ole Dahl

Re: Re:

jo men nu forteller artiklen intet om andet end undertekster


31. jan 2010 kl 15:45

Peter Kyllesbeck

Re: Fodbold?

@Gordon
Fordi foldboldfanatikere godt kender forskel på skotsk og engelsk fodbold, netop nationale hold.

Derfor @Benny kan du vel også skelne mellem skotter og englændere og ikke bare kalde alle briter for 'englændere'.

Angående DVB sub, ja så bruger TV2 streamen for hørehæmmede i stedet for streamen for 'normal' undertekst, og det burde de lave om på. Og hvis nogle af de danske leverandører af bokse ikke kan vælge den 'rigtige' stream (brugervalg), ja så må de laver det om.


31. jan 2010 kl 17:35

avatar

Per Erik Rønne

England & UK

Benny Amorsen:

Ikke så vigtig men alligevel, som eks skotte, bringer det min XXX i kog når England eller engelsk bruges i stedet for Storbritannien eller britisk.

Det kan du lige så godt vænne dig til. På dansk betyder England Great Britain. Det samme gælder Holland, der på engelsk hedder The Netherlands. Dvs. det er korrekt dansk at kalde Susan Boyle englænder.

Det er jeg så ikke enig i; jeg skelner eksempelvis mellem den engelske flåde, og den britiske hær.

Men jeg er måske miljøbeskadiget af at have en engelsk bifagseksamen til mit datalogiske hovedfag?


31. jan 2010 kl 17:37

Lars F. Jensen

Nationalisme og andre tåbeligheder.

Det er dog uhyrligt, at kommentarene til en artikel om undertekster skal indeholde tåbelig fodboldnationalisme og bemærkninger fra folk, der intet aner om undertekster.

Hvad bidrager Ole Dahl til i denne tråd, udover at afsløre sin totale uvidenhed om emnet? Man kunne let få den tanke, at han var ansat hos det helt igennem amoralske firma 'Kjaerulff 1 Digital'.

Når man sælger et produkt og angiver, at det overholder en standard, så SKAL det overholde standarden - PUNKTUM.
DR er så en medgørlig organisation, der udsætter brugen af den manglende feature for at muliggøre, at leverandørene får rettet deres fejl.

At sådan velvilje mødes med et, vi gider slet ikke - det er billigst for os. Det er topmål af amoral og endnu et eksempler på, at man ikke kommer nogen vegne uden lov, bøder og anden tvang overfor visse brådne kar i det private erhvervsliv.

Hr Preben Mogensen, medens vores tale blot skal være 'Ja, Ja, Nej, Nej' - så SKAL din helt bestemt være 'JA, JA, JAVEL'. Comprendo !

Lars :)



31. jan 2010 kl 18:50

avatar

Christian E. Lysel

Re: England & UK

Per Erik Rønne


Men jeg er måske miljøbeskadiget af at have en engelsk bifagseksamen til mit datalogiske hovedfag?

Jeg gætter på Benny er miljøskadet af at være gift med en engelsk statsborger, der underviser i engelsk.


31. jan 2010 kl 19:04

Benny Amorsen

Re: Re: England & UK

Jeg gætter på Benny er miljøskadet af at være gift med en engelsk statsborger, der underviser i engelsk.

Det sidste gør hun nu ikke, og mine kommentarer står kun for min egen regning :) Jeg tror faktisk, hun ville foretrække, at det forholdt sig som Gordon Clarke siger.

Sprog ændrer sig naturligvis, for ikke så mange år siden ville det være meget uhøfligt at kalde en spansk statsborger "spanier". I dag er det uhøfligt at kalde dem "spaniol". Hvis Gordon Clarke kan overbevise resten af danskerne om at vi skal skelne mellem England og Storbritannien, så retter jeg ind.


31. jan 2010 kl 23:22

Ole Dahl

Re: Nationalisme og andre tåbeligheder.

korrekt ved ikke en masse om det.

ved kun før der var noget der hed digitalt kunne jeg se tv, selvom der er ret dårligt signal her hvor jeg bor, det . med det nye digitale er det enten tv eller nul tv har lige nu sne på taget = alle mux2 kanaler dur ikke. hvorfor de sender et svagere mux2 end mux1 er også en gåde, det må du da gerne fortælle mig om du lader til være inde i sagerne,

så kom digital fænomenet resultat kostet mig 12.000 kr være med på bølgen og det glædede jeg mig da også til., så længe det varede, for der var lige den krølle det ikke var nok have digitalt tv, nu skule det også være i nye standarter. haha ja man har en standart til man laver en ny må devicen være, ny udgift en boks med mux2. og nu er det måske heller ikke nok for så laver man liige om på underteksterne, merepilen roden tlf opkald hente firmware og hvad ved jeg.

når man vælger udskifte et analogt system med et digitalt så må man levere det man lover . og ikke blive ved skifte mening og ændre dit og dat.

DR trækker os alle rundt . og det er jeg lidt træt af.
så kunne de have ventet med cutte det analoge signal til de havde et digitalt der kørte som det skulle. men nej det kunne ikke blive lukket hurtigt nok. Så dårligt lavet.


01. feb 2010 kl 10:34

Helle Madsen

Nye bokse og lign.?

Jeg bider mærke i, at diverse bokse måske skal have opdateret software nu for at kunne modtage de nye signaler.
Men hvad med de fjernsyn som har indbygget modtagere? Skal/kan de få opdateret software, eller er disse ejere nu nødsaget til at få en boks, som de sikkert har glædet sig over at kunne undvære?


01. feb 2010 kl 11:21

Lars F. Jensen

Re: Nye bokse og lign.?

@ Helle Madsen. Man sender ny firmware via antennen. Da det imidlertid koster leverandøren af få udsent sin nye firmware, er det muligvis ikke alle, der gør det. Hvis det er et godt fabrikat og en betydende fejl (som denne med undertekster) så vil det nok ske.
Ellers kan mange apparater opdateres via fx et USB stik eller via CI stikket (CAM modulet).

Netop denne fejl har vist mest ramt billige bokse - tror jeg.

Indenfor 2 år er der jo reklamationsret, så det er - og skal naturligvis være - leverandørens problem, hvordan han opdaterer.

Lars :)

PS! Ole Dahl - du er helt galt på den, hvis du tænkte FØR du købte, kom du i meget færre problemer.
DR er kun budbringeren, der blot viser den helt igennem sjuskede firmware's uduelighed.


01. feb 2010 kl 13:13

Ole Dahl

Re: Re: Nye bokse og lign.?

helt galt på den ?
jo mig der har misforstået det hele man skal idag ikke forvente ting holder mere end et par år så må man købe nyt igen, ikke fordi det fejler noget som sådan kun fordi dem der sender programmerne syntes det skal kunne mere og mere og mere.

kan slet ikke vente til der kommer 4D tv med smag og duft så bliver 90 års fødselsdagen da endnu bedre. når man selv kan gå rundet inde i stykket smage på retterne og spænde ben for butleren

og nej jeg har ikke spor imod udviklingen,

det jeg har noget imod er man lukker det analoge
så vi tvinges til købe noget vi ikke ønsker.



Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.