/it

It-system overvåger enlige forsørgere - afslører fusk i milliardklassen

Med et nyt it-system kan kommunerne spare store summer på at afsløre socialt bedrageri. Ballerup og Skanderborg er i gang med at samkøre data over enlige forsørgere, der er det letteste sted at sætte ind.

Af Julie Ring-Hansen Holt, torsdag 21. jan 2010 kl. 14:52

På et år har Skanderborg Kommune fået 72 henvendelser fra borgere om socialt bedrageri. En del af disse plejer at være uholdbare, fordi de kommer fra forsmåede kærester eller familiemedlemmer, og spilder derfor kommunens tid.

Men nu har Skanderborg investeret i et system, der krydstjekker oplysninger og automatisk finder frem til potentielle svindlere - og millioner af fejludbetalte kroner.

Skanderborgs mål er at hente en million kroner hjem det første år.
»Men det er lavt sat,« siger borgercenterchefen.

Det er især snyd med ydelser til enlige, der er relevante at se på med systemet. Hvis et ægtepar for eksempel bliver skilt og senere får et barn sammen, er der en alarmklokke, der ringer. Ikke i egentlig forstand, men parrets navne bliver trukket ud i en såkaldt ‘undringsliste’.

En tredjedel snyder
Det samlede omfang af socialt bedrageri kan ikke opgøres præcist, men på baggrund af undersøgelser fra Den Sociale Ankestyrelse, Arbejdsdirektoratet og Socialforskningsinstituttet kan det anslås, at cirka ti procent af modtagerne af indkomsterstattende eller indkomstsupplerende ydelser har omgået eller omgår reglerne.
Ud fra erfaringerne fra kommunerne er vurderingen, at mellem 20 og 30 procent af de enlige forsørgere får ydelser, de ikke er berettiget til.

I Skanderborg Kommune er man i gang med at implementere systemet Bedragerianalyse, og her er der 900-1000 enlige forsørgere. Hvis tallet for snyd holder stik her, vil der være adskillige millioner kroner at spare for kommunen ved at sætte mere effektivt ind mod snyd.

»Vores budget på fripladser alene er på seks millioner kroner, så hvis man på landsplan regner med, at en tredjedel ikke er berettiget til de ydelser, de får, kan vi hente to millioner kroner,« siger borgercenterchef Niels Tapdrup.

Ballerup sparer 30 millioner
SAS Institute har indtil videre solgt systemet til ti kommuner, hvoraf to har eller er ved at implementere det. Ud over Skanderborg har Ballerup kørt med systemet siden maj.

Ballerup har 47.000 indbyggere, og har fået bygget en liste op på 400 borgere, der matcher de kriterier, som får alarmerne til at ringe. Listen repræsenterer en værdi af 30 millioner kroner, som udgør de merydelser, borgerne modtager på årsbasis, fordi de er enlige.

Foreløbigt er det først og fremmest ydelser til enlige, der er fokuseret på i systemet, men det kan sagtens udvides med tiden, siger Thomas Schultz.

»Enligforsørgelse er det mindst problemfyldte i forhold til at samkøre data. Men kommunerne kan øge mængden af data, så de kan udvide undringslisterne, så de for eksempel samkører oplysninger om, hvem der får sygedagpenge og samtidigt har et enkeltmandsfirma,« siger han.

SAS Institute anslår "konservativt", at systemet, der koster 195.000 kroner, på landsplan kan spare kommunerne for halvanden milliard kroner.

»Gevinsten afhænger selvfølgelig af kommunens størrelse, men det er enorme summer, vi taler om,« siger forretningsudvikler i SAS Institute Thomas Schultz.

Liste over mistænkelig adfærd
Man må ikke samkøre de offentlige registre. Men man må gerne trække data ud fra dem og selv samkøre disse data, og det er, hvad der sker i det nye program, der etablerer en slags data-lagerhal.

Computersystemet samler data fra CPR- og BBR-data, data fra udbetalingssystemer, data vedrørende fripladser, forhøjet børnetilskud og boligsikring. Ud fra de data opbygger systemet undringslister over borgere, der matcher fagligt udvalgte kriterier for ’mistænkelig adfærd’ eller mønstre set i tidligere sager om socialt bedrageri.

Med systemet håber Niels Tapdrup i Skanderborg Kommune at nå frem til synderne, inden de får udbetalt uberettigede ydelser.

»Vi kan gå fra at være reaktive til at være proaktive. Vi vil hellere stoppe snyderiet, inden det sker, for vi har den svære bevisbyrde i sagerne. På denne måde kan vi opnå en fremadrettet besparelse,« siger han.

I praksis betyder det, at kommunen straks kan tage kontakt til en borger, der flytter sin adresse hen til et værelse på 20 kvm, hvor der bor tre andre mænd.
I samtlige tilfælde bliver sagen gennemgået på normal vis i kommunen, så undringslisten er ikke et endeligt resultat, men et udgangspunkt.

Lndsdækkende problem
Idéen til systemet opstod, fordi regeringens temarevision i 2009 havde fokus på misbrug af sociale ydelser, og fordi SAS Institute fra sine kunder har fået oplevelsen af, at dobbeltforsørgelse og snyd med enligforsørgelse er de to største problemer i forhold til misbrug af de offentlige ydelser.

Det er dog ikke alle kommuner, der er lige begejstrede for idéen om at samkøre forskellige oplysninger om borgerne.

I Århus har man valgt at sætte sin lid til privatdetektiver, og i Ishøj har man oprettet en ‘stikker-café’, hvor borgerne kan komme og afsløre sine naboer.

Men generelt har kommunerne alle sammen oprettet grupper, som arbejder med at afsløre socialt bedrageri, siger konsulent i KL’s center for borgerbetjening og it-politik Lene Hansen.

»Det er altid et problem, når folk snyder. Og på dette område er der tale om mange bække små, som bliver til væsentlige beløb,« siger hun uden dog at kunne give et samlet billede af omfanget af snyd.

Omfang bliver kendt til sommer
Arbjedsdirektoratet regner med at få sådan et overblik efter sommerferien i år, når kommunerne som følge af regeringens temarevision har rapporteret om omfanget af socialt bedrageri.

Også andre it-leverandørere har opdaget behovet i kommunerne for, at kunne opklare socialt bedrageri. Den største leverandør af it til kommunerne, KMD, sender derfor et system, der minder om SAS Institutes Bedragerianalyse, på markedet til marts.

KMD kører allerede i dag en samkørsel for e-indkomst og sociale ydelser en gang om måneden for samtlige kommuner for at opfange, om der er ændringer i folks indkomst som gør, at de ikke er berettigede til boligstøtte, pension, kontanthjælp og lignende.



21. jan 2010 kl 15:22

Jørgen Pedersen

Kig også i den anden ende

Ingen tvivl om at det er glimrende, at skattekronerne ikke bruges forkert på de uberettigede. Ikke mindst af hensyn til de, som har hjælpen nødig, og som holder sig til reglerne. Det er jo tilsyneladende heldigvis langt de fleste.

Men man kan alligevel ikke lade være at tænke, hvor er det dejligt nemt at sætte ind her, i samfundets bund!

Forestil jer engang, hvor ufatteligt mange flere millioner det ville være værd, hvis sofistikeret software kunne afsløre de tunge skattetænkere i samfundets top. Tænk hvis man kunne krydschecke konti på Jersey-øerne med skattebilletten, med bilindkøb både her og i udlandet, med indkøb hos Bvlgari, med flyrejser, med bestyrelsesposter, med selskaber med underlige navne...

Når nu man også kan knalde rockerne så man kan snuppe deres guldkæder, villle det være skønt - og godt for retsfølelsen - hvis Stein Bagger-typerne også kunne fældes lige så nemt.

Men så kloge er myndighederne desværre ikke endnu. Eller er man - men samtidig bange for at det vil koste arbejdspladser, når virksomhederne flytter til safer havens...?


21. jan 2010 kl 15:38

Lars Pedersen

Re: Kig også i den anden ende

Godt at svineriet tilsyneladende bliver stoppet.
Men det burde være frivilligt om man vil betale til "enlige forsørgere". Det er et frit valg om man vil være forsørger, og enlig.


21. jan 2010 kl 15:42

Aksel Borup Jensen

Undreliste

I Skanderborg fandt man et par der har været separeret i 4 år, men som har fået 2 børn i samme periode, det ser mærkeligt ud, men selvfølgelig kan det være at han er kommet på besøg, og at de så ved et uheld er havnet i kanen!


21. jan 2010 kl 16:03

avatar

Peter Andersen

Re: Re: Kig også i den anden ende


Men det burde være frivilligt om man vil betale til "enlige forsørgere". Det er et frit valg om man vil være forsørger, og enlig.

Hvad er det for noget vrøvl,der er da på ingen måde frivilligt.Gider du at leve sammen med en du ikke kan være i stue med,nej vel


21. jan 2010 kl 16:05

Jørgen Pedersen

Re: Re: Kig også i den anden ende

'Betalingen' kan f.eks. dreje sig om, at man betaler mindre for en børnehaveplads. Det ser jeg sådan set ikke noget forkert i - set ud fra den enkeltes økonomiske situation.
I Danmark har vi generelt hægtet os økonomisk op på kernefamilier med to indtægter. Så med mindre du da mener, at det pludselig er statens opgave at undersøge, om f.eks. den enlige enkemand kunne optræde mere soigneret eller være bedre til at danse tango, så han kunne finde sig en ny kone, er det nok ikke så skidt, at man fortsat kan få sit barn passet og dermed beholde sit job, selvom man er blevet enlig.


21. jan 2010 kl 16:19

avatar

Anders Hedelund

Re: Kig også i den anden ende

Tja, hvis automatikken kan frigøre ressourcer til at kigge kvalificeret på de vanskelige og givtige sager, så er det da godt. Og socialt bedrageri er altid skidt.

Skrevet af én, der for 3-4 computergenerationer siden var med til at indføre de føste systemer, der sådan trak data ud fra drift til samkøring og analyseformål. Bankerne blev dengang altid overraskede, når "fru Jensen" havde et par millioner stående: "Nej, dén slags slåfejl har vi da ikke". Jeg kan hilse og sige, der bare af dén slags var meget at hente.


21. jan 2010 kl 16:26

Søren Rune Nissen

Re: Re: Kig også i den anden ende

Godt at svineriet tilsyneladende bliver stoppet.
Men det burde være frivilligt om man vil betale til "enlige forsørgere". Det er et frit valg om man vil være forsørger, og enlig.

Så du er fan af at folk der ønsker at stoppe med at være enlige forsogere enten dræber deres børn eller kidnapper en person til at hjælpe dem?


21. jan 2010 kl 16:50

Lars Pedersen

Re: Re: Re: Kig også i den anden ende

Nej men de kan finde sig en anden partner, hvis de er ikke tilfredse med den de har, og ikke kan klare tilværelsen alene. Der er ingen grund til at gå til staten og bede den om at tvinge andre til at betale til sig.


21. jan 2010 kl 16:54

Thomas Hansen

Re: Re: Re: Re: Kig også i den anden end

Siden der er så meget social bedrageri, så kunne det være systemets regler man burde se på.


21. jan 2010 kl 17:30

avatar

Christian E. Lysel

Hvad med det modsatte?

Hvor er systemet der fortæller kommunen når de snyder borgerne?

Tænkt på alle de penge, der ikke bliver brugt?


21. jan 2010 kl 17:53

Bo Jacoby

Omgåelse af loven

"Man må ikke samkøre de offentlige registre. Men man må gerne trække data ud fra dem og selv samkøre disse data". Det er da vist det, som kaldes at omgå loven! Lovgivers hensigt med at forbyde samkøring ses der stort på.


21. jan 2010 kl 19:00

Peter Sommer

Bekymrende

Rigtig smart... og meget bekymrende... men målet helleriger midlet - eller gør det?

Som jeg ser det, er der vel en grund til at register sammenføring er ulovligt! Her har man så fundet en metode til at omgå loven, og ingen stiller spørgmål ved at det offentelige gør det????

Jeg kommer sådan til at tænke på div. kreative momskarruseller og andre kreative tiltag man har set gennem tiden... find en gråzone og udnyt en dårlig formuleret lovgivning til økonomisk vinding!!!

Bør man ikke hellere bruge sin kreativitet til at forenkle lovgivningen - evt. gøre op med millimeter retfærdigheden - så muligheden for svindel bliver minimal???

Ligeledes finder jeg det usmaligt at automatisk betragter alle der modtager sociale ydelser for svindel..! skulle jeg selv nogen sinde komme i den situation at jeg havde brug for det offentliges hjælp, vil jeg være meget ked af, først, at skulle "renses" for mistanke...

Hvem bliver de næste der skal tjekkes???? Dem med rødt hår, eller dem med briller?

det ender sku' med at man bliver nød til at flytte til Kina for at slippe for så megt statskontrol...!



21. jan 2010 kl 19:04

avatar

Lars Helbro

Mistænkelig adfærd

Men kommunerne kan øge mængden af data, så de kan udvide undringslisterne, så de for eksempel samkører oplysninger om, hvem der får sygedagpenge og samtidigt har et enkeltmandsfirma,« siger han.

Jamen det er da virkelig også mistænkeligt, at folk med et enkeltmandsfirma kan blive syge (irony off)

Virkeligheden for jer der har enkeltmandsfirmaer er den, at i kan vælge imellem fuld sygedagpenge og lukke biksen, hvis det er af længere varighed, fordi du ikke må tage din tlf., ikke må lave dit momsregnskab m.v., eller kun at erklære sig ½syg, med halv sygedagpengesats til følge.

Du kan altså vælge at satse på at køre dit firma videre når du bliver rask og suge på lappen i mellemtiden, eller lukke biksen for selv at overleve.
Det er slemt nok synes jeg, men skal vi samtidig mistænkeliggøres og sættes på en "undringsliste" !?!?!
Hallo - sygedagpengene bliver beregnet efter hvad du tjente sidste år i dit enkeltmandsfirma, så hvilke mistænkelige hemmeligheder forventer man egentlig at afdække ?

Jeg er selv en af de politisk meget ønskede iværksættere (for 20 år siden). Jeg kan fint få lov at betale skat når det går godt, og får uendelig lidt tilbage i.f.t. alm. lønmodtagere, når jeg som nu er ramt af sygdom.
Reelt kunne jeg søge en invalidepension, men foretrækker at arbejde videre. Det er selvfølgelig meget mistænkeligt.
Har lyst til at sige som Hr. Overingeniøren:
GGRRRR !


21. jan 2010 kl 19:45

Jørgen Hansen

SAS

Gad vide hvor meget Skanderborg Kommune årligt skal betale til SAS Inst.?
Det social system er i lighed med andre offentlige systemer (herunder skattesystemet) uendeligt kompliceret, og hvis der bruges nok ressourcer kan man sikkert hænge alle borgere op på noget 'ulovligt'.
Skiftende regeringer har bræget om regelforenkling, mens det modsatte sker, skåål Danmark.


21. jan 2010 kl 19:59

Søren Lund

Re: Re: Kig også i den anden ende

Godt at svineriet tilsyneladende bliver stoppet.
Men det burde være frivilligt om man vil betale til "enlige forsørgere". Det er et frit valg om man vil være forsørger, og enlig.

Grundigt misforstået!

Støtten til enlige forsørgere, er ikke myntet på forsørgeren, men på det/de børn der skal forsørges. De har intet frit valg, men samme behov for ordentlig mad, tøj, ferieoplevelser m.v., som dem der har to forsørgere.

Det lyser ud af dine kortfattede kommentarer, hvad du ville vælge, hvis det var frivilligt at bidrage. Men du kan jo sikkert godt bruge disse børns bidrag, den dag du er for gammel til at forsørge dig selv.

Nogle Danskere skulle spørge sig selv, om de virkelig ønsker (eller fortjener) at leve i et samfund som det Danske. Der er jo masser af andre lande i verden, hvor de fleste har "valgt" at være fattige, og det ret er frivilligt om man vil bidrage til samfundet eller ej.


21. jan 2010 kl 20:22

Jens Haugaard

Re: Bekymrende


Jeg kommer sådan til at tænke på div. kreative momskarruseller og andre kreative tiltag man har set gennem tiden... find en gråzone og udnyt en dårlig formuleret lovgivning til økonomisk vinding!!!

Hvad nyt er der egentlig i det?

Bør man ikke hellere bruge sin kreativitet til at forenkle lovgivningen - evt. gøre op med millimeter retfærdigheden - så muligheden for svindel bliver minimal???

Sjovt som alle råber på regelforenkling. Men jo mindre fintmasket regelgrundlaget er, jo flere huller er der vel alt andet at ... falde i!
Hvis du da ikke sigter på at fratage muligheden for socialhjælp helt.

Ligeledes finder jeg det usmaligt at automatisk betragter alle der modtager sociale ydelser for svindel..! skulle jeg selv nogen sinde komme i den situation at jeg havde brug for det offentliges hjælp, vil jeg være meget ked af, først, at skulle "renses" for mistanke...

Hvem bliver de næste der skal tjekkes???? Dem med rødt hår, eller dem med briller?

det ender sku' med at man bliver nød til at flytte til Kina for at slippe for så megt statskontrol...!



Her må jeg give dig medhold. Det offentlige system på ikke pr. automatik karakterisere modtagere af sociale ydelser som potentielt kriminelle - og det er tæt på med det her beskrevne system.


21. jan 2010 kl 20:25

Jens Haugaard

Re: Re: Re: Kig også i den anden ende

Godt at svineriet tilsyneladende bliver stoppet.
Men det burde være frivilligt om man vil betale til "enlige forsørgere". Det er et frit valg om man vil være forsørger, og enlig.

Grundigt misforstået!

Støtten til enlige forsørgere, er ikke myntet på forsørgeren, men på det/de børn der skal forsørges. De har intet frit valg, men samme behov for ordentlig mad, tøj, ferieoplevelser m.v., som dem der har to forsørgere.

Det lyser ud af dine kortfattede kommentarer, hvad du ville vælge, hvis det var frivilligt at bidrage. Men du kan jo sikkert godt bruge disse børns bidrag, den dag du er for gammel til at forsørge dig selv.

Nogle Danskere skulle spørge sig selv, om de virkelig ønsker (eller fortjener) at leve i et samfund som det Danske. Der er jo masser af andre lande i verden, hvor de fleste har "valgt" at være fattige, og det ret er frivilligt om man vil bidrage til samfundet eller ej.


Helt enig. Samme Lars Pedersen har måske også modtaget både fri skolegang, ingeniørskole - og (uha uha) endda SU?

(Og hvem mon kan have set sig helt fri for ikke liiige at få skudt en lønudbetaling i december måned fra studenterjobbet, for ikke at komme på kant med indtægtskravet)

Spørger blot!


21. jan 2010 kl 21:24

Lars Pedersen

Re: Re: Re: Kig også i den anden ende


Grundigt misforstået!

Støtten til enlige forsørgere, er ikke myntet på forsørgeren, men på det/de børn der skal forsørges. De har intet frit valg, men samme behov for ordentlig mad, tøj, ferieoplevelser m.v., som dem der har to forsørgere.

Selvfølgelig har de det. Men de har da også bedst af at deres forældre bliver sammen og får det til at fungere i stedet for at gå fra hinanden ved det mindste tegn på at parforholdet ikke lever op til et eller andet ideal om selvrealisering, en handlemåde der er uden økonomiske konsekvenser pga. rundhåndet støtte. Og findes der ikke børnepenge fra den forælder uden børn, som kan dække deres behov?

Men du kan jo sikkert godt bruge disse børns bidrag, den dag du er for gammel til at forsørge dig selv.

Nej, jeg vil faktisk helst være fri for deres almisser, derfor sørger jeg også for at lægge penge til side selv.

Nogle Danskere skulle spørge sig selv, om de virkelig ønsker (eller fortjener) at leve i et samfund som det Danske.

Er det det samfund, hvor en tredjedel af de "enlige" snyder, og resten modtager penge de sikkert sagtens kunne klare sig uden? Så tror jeg du har ret i, at vi har fortjent bedre.


21. jan 2010 kl 21:33

Jens Madsen

Re: Re: Re: Re: Kig også i den anden ende

Der er svindlere i alle samfundets lag. Det offentlige bliver hver dag svindlet for millioner, fordi erhvervslivet udskriver dobbelt så store regninger, som de vil have gjort til andre. Hvorfor ikke gøre noget ved det? Og det offentlige, går bestemt hellerikke af vejen for, at betale væsentligt mere end et produkt er værd. Igen "lader" de sig svindle, så vandet driver af dem. Men ingen gør jo noget her.

Så er det alle de enlige med børn, der bliver svindlet af samfundet. Måske kender de ikke deres ret. Og ved ikke, hvad de har krav på.

Og så er der dem, der bliver svindlet til at svindle, af deres rådgiver.


21. jan 2010 kl 22:35

avatar

Michael Schade

Hvis ret skal være ret

Hvis de bruger penge til et system der skal afsløre snyd, skal de vel også lave et system der sørger for at dem der har ret til hjælp også får hjælp, specielt nævnte Skanderborg kommune har jeg oplevet er meget hook på at skide folk et stykke.


22. jan 2010 kl 01:31

Jimmy Jensen

Ja, kom så - Frem med riven folkens 8-(

Her skorter det ikke lige på selv-forherligende bemærkninger og rivegilder. Bliv dog voksne.

Nu ér det langt fra alle enlige forsørgere, som har fået noget egentligt "valg" med hensyn til at stå alene med deres afkom. Nogle kunne jo være enker efter trafikdrab, et voldeligt forhold og meget andet. Men hvad er lettere end at rage ud efter dem, som i forvejen ligger ned?

Hvad med om man i stedet tog og skabte et system, som kan skaffe samfundet af med den åbenlyse korruption, som foregår i landets kommuner og i regeringen?

Hvad med at lave et system, som kan afsløre inhabile politikere? Et system som kan løfte sløret for "venne-tjenester" blandt politikere og virksomheder? Et system, som afsløre for offentligheden hvilke politikere, der har aktier i hvilke firmaer, som leverer vare/ydelser til det offentlige, og ikke nødvendigvis er den billigste løsning?

Ak, jo - Hykleriet har kronede dage i lorteland.


22. jan 2010 kl 08:27

Jens Haugaard

Re: Ja, kom så - Frem med riven folkens 8-(



Hvad med at lave et system, som kan afsløre inhabile politikere? Et system som kan løfte sløret for "venne-tjenester" blandt politikere og virksomheder? Et system, som afsløre for offentligheden hvilke politikere, der har aktier i hvilke firmaer, som leverer vare/ydelser til det offentlige, og ikke nødvendigvis er den billigste løsning?

Ja men ja men ja men.... Så må du jo skifte befolkningen!


22. jan 2010 kl 08:45

avatar

Poul-Henning Kamp

Re: Kig også i den anden ende


Forestil jer engang, hvor ufatteligt mange flere millioner det ville være værd, hvis sofistikeret software kunne afsløre de tunge skattetænkere i samfundets top.

Det forestillede skattevæsnet sig for et par år siden, og fik med rettens hjælp adgang til alle kreditkort-transaktioner med udenlandske kort på dansk jord.

Derefter sendte de regninger til flere hundrede smart-ass' der troede at et kreditkort fra scheweiz gik under radaren.

Jeg kan ikke huske hvor mange millioner de kradsede ind, men det var så vidt jeg husker tre-ciffret.

Poul-Henning


22. jan 2010 kl 09:15

Stephan Engberg

Ressourcespild i stor skala

Selvfølgelig er skattesnyd og uberettiget offentlig støtte ikke i orden.

MEN - det er horibelt som man spilder penge på et stadigt mere paranoidt kontrolapparat som i næste omgang ødelægger hele samfundsstrukturen fordi magtapparatet kræver at alt skal indrettes til at føde mistroen og mistilliden.

Et digital dyneløftersystem af den form som er beskrevet her kan ikke lade sig gøre i den fuldt digitaliserede verden uden demokrati og fri markedsdannelse bryder sammen.

I de fleste tilfælde kan man styrke mekanismerne ved kilden ved at forebygge frem for at spilde endnu flere ressourcer på at overvåge.

F.eks. kan træk på et udenlandsk kreditkort kombineres med et sikkerhedsvalidering af om at man faktisk er skatteudlænding.

Dertil kommer stikprøvekontroller.

I sidste ende er det et kulturspørgsmål - hvis folk ikke mener at regimet er legitimt vil de begynde at underminere det.


Man vil aldrig kunne køre dette mistillidsregime ud i sin fulde form alligevel - som diskuteret andetsteds vil det føre til absurde situationer. I sidste ende er det bedre at pengene kommer en borger til gode end at de går op i røg og administration.

Derimod kan man hente mange flere milliarder på at få styr på bureaukratiet, legacy og mistilliden i hele DJØF-laget .


22. jan 2010 kl 09:54

avatar

Tine Havkrog Brandenborg

Der er fjernet indlæg i denne tråd

Kære alle

Der er fjernet indlæg i denne tråd, da en debattør havde glemt at oplyse sit fulde navn.

Mvh Tine Havkrog, community builder, ing.dk


22. jan 2010 kl 10:55

Bjarke Mønnike

Hvor ligger...



......scheweiz ?

Menes der Schweiz ?

For Schweiz er den måde hvorpå schweizere selv staver deres lands navn.

Den danske stavemåde er
Svejts med stort "S" og den engelske også med stort "S" Switzerland.

Da kært barn har mange navne, så er den franske betegnelse Suisse og den italienske Svizzera også her med stort"S" :o)


22. jan 2010 kl 11:10

Peter Sommer

Re: Der er fjernet indlæg i denne tråd

Kære community builder, ing.dk - Fr? Tine Havkrog Brandenborg


Sprøgsmålet er om det er frygten for forfølgelse fra diverse rigistersammenførings mundigheder, mangel på IT interlekt, forglemmelse eller et besværligt system!

Debatten giver herefter liden mening, når der mange andre steder henvises til selvsamme indlæg!!


Det er mig der er den skyldige... Jeg kan ikke finde noget sted at udfylde mit navn kun "overskrift" og "indlæg"

Mvh! Hr. ingeniør Peter Christian Sommer - 8000 Århus C, Marselisborg jorder


22. jan 2010 kl 11:10

Peter Sommer

Re: Hvor ligger...

De burde skifte navn...! Landet bliver sjældent nævnt i skriftlige debatter af samme årsag... det samme gælder Burkina Fas, Ækvatorialguinea og Seychellerne...


22. jan 2010 kl 12:00

avatar

Andreas Ryge

Re: Re: Kig også i den anden ende

"Det er et frit valg om man vil være forsørger, og enlig."

Hmm. Fortæl det til min ven. Hans kone døde og efterlod ham med 4 børn. Hvis han vidste at han havde haft et valg, tror jeg ikke at han var alene idag...

Mage til dumsmart bemærkning...


22. jan 2010 kl 13:11

Lars Pedersen

Re: Re: Re: Kig også i den anden ende

"Det er et frit valg om man vil være forsørger, og enlig."

Hmm. Fortæl det til min ven. Hans kone døde og efterlod ham med 4 børn. Hvis han vidste at han havde haft et valg, tror jeg ikke at han var alene idag...

Mage til dumsmart bemærkning...


Jeg forstår ikke? Det er da hans valg hvis han stadig er enlig i stedet for at have en ny partner?


22. jan 2010 kl 13:54

Thomas Hansen

Re: Re: Re: Re: Kig også i den anden end

@ Lars

Det var da en meget uhyggelig og usympatisk tankegang du giver udtryk for. Et parforhold kræver altså 2 personer.


22. jan 2010 kl 14:40

Lars Pedersen

Re: Re: Re: Re: Re: Kig også i den anden end

@ Lars

Det var da en meget uhyggelig og usympatisk tankegang du giver udtryk for. Et parforhold kræver altså 2 personer.

???
Der findes da masser af enlige? Så man kan finde sammen med en af dem hvis man vil?


22. jan 2010 kl 15:02

Søren Lund

Re: Re: Re: Re: Kig også i den anden ende

"Det er et frit valg om man vil være forsørger, og enlig."

Hmm. Fortæl det til min ven. Hans kone døde og efterlod ham med 4 børn. Hvis han vidste at han havde haft et valg, tror jeg ikke at han var alene idag...

Mage til dumsmart bemærkning...


Jeg forstår ikke? Det er da hans valg hvis han stadig er enlig i stedet for at have en ny partner?

Glimrende! Så kan Andreas' ven jo vælge at flytte hjem til dig, med sine 4 børn, Lars!

Hvis du ikke p.t. er enlig, så er i jo ikke 2, men hele 3, til at forsørge børnene.

Happy ending! :-D


22. jan 2010 kl 15:26

Søren Lund

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kig også i den anden end

???
Der findes da masser af enlige? Så man kan finde sammen med en af dem hvis man vil?

Og dem vil man selvfølgelig meget gerne flytte sammen med, hvis man ikke får forhøjet støtte som enlig forsørger - Især med 4 børn - eller hva'?

Så er den prut jo slået, - og dine skattekroner sparet!

Spørgsmålet er så hvilke af disse enlige er villige til at "lade sig vælge", af Andreas' ven med de 4 børn ?

Man skulle måske indføre samme system som på jobmarkedet; fratage forsørgerstøtten fra dem der ikke står til rådighed for kødmarkedet, idét de afslår et tilbud fra en frier ?

Det kunne nok hjælpe valgene lidt på gled ;-)


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.