blogs kategori-billede

Kæmpeskandale i byggeriet

Af Christian Munch-Petersen,  mandag 21. dec 2009 kl. 20:30

ville alle de kloge have sagt, hvis et bygge- eller anlægsprojekt havde bedt om ekstra 651 millioner, hvoraf de 499 ikke kunne forklares.

Der henvises til Berlingske med artiklen: sidste gang og Politiken for nylig.

Da Danmarks Radio havde et måske tilsvarende rod, kostede det chefer hovedet, nedskæringer og fyringer af mange medarbejdere.

De ansvarlige (under mig) skal mærke konsekvensen, sagde den ansvarlige minister. Vistnok den samme minister, der er ansvarlig for Politiet.

Byggebloggen kræver på branchens vegne lige vilkår?

Hvis politiet kan tilgives så let for en "lille" budgetoverskridelse, hvorfor så ikke fx Banedanmark?



21. dec 2009 kl 22:59

avatar

Poul-Henning Kamp

Og hvad havde du tænkt dig at gøre ?

Melde politiet til politiet for budgetoverskridelse ?

:-)

Poul-Henning


22. dec 2009 kl 08:13

Bjarke Mønnike

Re: Og hvad havde du tænkt dig at gøre ?

Stil nu ikke for store krav PHK. :-)

For der enkelte der ikke kan skelne mellem engangsforteelser og årligt tilbagevendende underskud.De sidste, der skyldes underbud i entrepriser, for at holde private entreprenører ude.


22. dec 2009 kl 16:04

avatar

Christian Munch-Petersen

Re: Re: Og hvad havde du tænkt dig at gøre ?

Hvorfor Bjarke starter du dit indlæg med at antyde, at jeg er dum.

Hvor har lært at anvende den argumentationsform?

Det er simpelthen underlødigt.

I øvrigt er det sidste du skriver "der skyldes underbud i entrepriser, for at holde private entreprenører ude" det rene sludder.

Er det Politiet du taler om?

Er det DRs entreprenører?

Er det bare ordflom?

Lad os få noget dokumentation - eller stik piben ind!


22. dec 2009 kl 16:54

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Og hvad havde du tænkt dig at gøre ?

Jamen det forholder sig sådan Christian. Det er en ofte forkommende klage i aviserne. Jeg undres bare over du ikke har set en sådan artikel.

Og et engangsunderskud kan altså stadigvæk ikke sammenlignes med et der er årligt tilbagevendende med et trecifret millionbeløb, det må du altså acceptere.

http://www.cisionwire.dk/dansk...rise


22. dec 2009 kl 17:33

Søren Fosberg

Re: Re: Re: Og hvad havde du tænkt dig at gøre ?

Hvorfor Bjarke starter du dit indlæg med at antyde, at jeg er dum.

Det gør Bjarke altid. Hans selvopfattelse siger ham at han er så klog at han mener sig omgivet af idioter. Da nu alle er ringere end ham behøver han ikke sige noget fornuftigt, ja ikke andet end at udtrykke sin ringeagt - som kavaleren i Nattergalen:

Og så kaldte han på sin Cavaleer, der var så fornem, at når nogen, der var ringere
end han, vovede at tale til ham, eller spørge om noget, så svarede han ikke andet, end
"P!" og det har ikke noget at betyde. (H.C. Andersen)

I lande som vi ikke ynder at sammenligne os med er det kutyme at hær og politi befolkes af folk af samme stamme som landets herskere. Hær og politi bliver således til herskernes loyale bodyguard - under forudsætning af at samme herskere bruger ders magt til at vride armen rundt på resten af befolkningen og plyndre den for at belønne samme hær og politi for deres ydelser.

Efterhånden som resten af befolkningen forbitres over denne misforvaltning stiger trykket på magthaverne. Dette tryk formidles videre mod politi og hær der er nødt til at øge undertrykkelsen for at fastholde landefreden. Dette betyder igen magthaverne for at vise deres taknemmelighed må øge belønningen til hær og politi - hvad de kun kan gennem stadig stærkere udplyndring af befolkningen. Processen ender uvægerligt med kollaps.

At denne klassiske mekanisme skulle have noget med regeringen eller Brian mikkelsen at gøre er naturligvis helt i skoven.

Mvh Søren


23. dec 2009 kl 10:14

avatar

Christian Munch-Petersen

Ansvar

Hej Søren og tak for hjælpen.

Men tilbage til emnet.

Hvordan kan man som minister for et område fralægge sig alt ansvar?

Hvorfor skal DR mærke kniven, mens politiet forgyldes?

Er angrebet på DR så bare rent politisk?

Personligt er min konklusion, at når ikke engang et geni som Brian kan styre sine projekter, så er det nok svært for alle.


23. dec 2009 kl 10:32

Frithiof Andreas Jensen

Re: Ansvar

Hvorfor skal DR mærke kniven, mens politiet forgyldes?

Det er en Prioritering, Fordi: Man kan godt have et nogenlunde velfungerende multikulturelt samfund forudsat at samfundet også er en politistat!

DR bidrager jo ikke med noget i den forbindelse.


23. dec 2009 kl 12:01

Bjarke Mønnike

Har du ikke læst mit link Christian?

Da det måske er overset så kommer det i fulde ordlyd her:

Dansk Byggeri
7 aug, 2009 10:04 CET

Entreprenører og skatteyderne betaler for underskud i Banedanmark Entreprise


Entreprenører og skatteyderne betaler for underskud i Banedanmark Entreprise

Banedanmark meddelte i juni måned, at bestræbelserne på at privatisere Banedanmark Entreprise var slået fejl og privatiseringsplanerne opgivet. Det vækker bekymring hos Danske Anlægsentreprenører.

Da Banedanmark i juni opgav privatiseringen af Banedanmark Entreprise var begrundelsen, at der var udsigt til et underskud i 2009 på op til 75 mio. kr. og et uløst problem vedrørende nogle tjenestemandsansættelser.

I Dansk Byggeris branchefællesskab, Danske Anlægsentreprenører, vakte beslutningen bekymring, fordi Banedanmark med integrationen af Entreprises aktiviteter i Banedanmark kan sløre for, at Entreprise med skattekroner i ryggen fortsat kan påføre private anlægsentreprenører ulig konkurrence.

Branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, er ikke blevet mindre bekymret efter, at Banedanmark har annulleret et udbud vedrørende vedligeholdelsesarbejder på Sjælland, fordi der skal være beskæftigelse til de medarbejdere, som fortsat har ansættelse i Banedanmark Entreprise, efter at salget af Banedanmark Entreprise er opgivet.

- Det er uforståeligt, at Banedanmark blot overlader regningen for tilbudsomkostningerne til de bydende ved at annullere et udbud, efter tilbuddene er afgivet, fordi salget af Banedanmark er slået fejl, da ingen købere fandt Banedanmark Entreprise økonomisk attraktiv, siger Niels Nielsen.

Da Banedanmark i juni måned offentliggjorde beslutningen om at opgive salget af Banedanmark Entreprise, oplyste de samtidig, at de ville udarbejde en plan for den fremtidige organisering af opgaverne og den nødvendige tilpasning af organisationen og bemandingen. Den plan har Danske Anlægsentreprenører ikke set noget til.

- Så længe Banedanmark ikke melder klart ud om fremtiden, vil entreprenørerne være usikre på, om de tilbud, de bruger mange ressourcer på at udarbejde, blot ender i Banedanmarks papirkurv, fordi Banedanmark skal beskæftige nogle af deres egne medarbejdere. Det er ikke en holdbar situation, og det bør transportminister Lars Barfoed få rettet op på her og nu. Ministeren kunne f.eks. klart tilkendegive, at Banedanmark fortsat vil følge de offentliggjorte udbudsplaner og indgå aftaler med de entreprenører, der afgiver de mest fordelagtige tilbud, slutter Niels Nielsen.

Danske Anlægsentreprenører mener også, at transportministeren bør sørge for, at de entreprenører, der har brugt ressourcer på at udarbejde tilbud til Banedanmarks annullerede licitationer, får dækket alle udgifterne til udarbejdelsen af tilbuddene.



Yderligere oplysninger:

Branchedirektør Niels Nielsen, tlf. (direkte) 7216 0189, mobil 2566 6314


23. dec 2009 kl 12:08

Bjarke Mønnike

Da det kan være at ...

......at du er uenig Christian i min fortolkning af Banedanmarks fremfærd. Hvis så, så hører jeg gerne både din og Sørens kommentarer hvis de har et formål der vedkommer diskussionen.


23. dec 2009 kl 12:21

Thomas Vesth

Re: Ansvar

Hvordan kan man som minister for et område fralægge sig alt ansvar?

Fordi man idag fraskriver sig ansvar ved at skrive lange usammenhængende og fagligt udokumenterede rapporter. Disse lægges til grundlag for en faglig og politisk beslutning gennem en typisk årelang sagsbehandling med både skiftende ministre og embedsmænd. Under hele processen har alle selvfølgelig sørget for "at have sin ryg fri" også trods en betydelig gage.

Når problemerne opdages af offentligheden har man en nødpakke bestående af intern revision, ekstern revision, rigsrevision og om nødvendigt nedsættelse af kommission, et arbejde der typisk tager min. 4 år, således man er inde i en ny valgperiode.

Den politiske indflydelse er qua dette sindrige system faldende, idet embedsmænd via denne praksis her kan styre hvilken som helst "katastrofe".

Så ansvar er ikke kun noget man har, det er også noget man skal tage, og her ligger det egentlige problem.

Måske lidt mere god gammeldags journalistik kunne hjælpe til i processen i stedet for den nuværende Se & Hør inspireret hurrajournalistik.

Ellers ønskes god jul herfra.


23. dec 2009 kl 13:04

avatar

Søren Rosendal Jensen

Re: Re: Og hvad havde du tænkt dig at gøre ?

@Bjarke

For der enkelte der ikke kan skelne mellem engangsforteelser og årligt tilbagevendende underskud.

Hvad mener du med engangsforeteelser?

Var politiet der ikke også sidste år for at få ekstrabevillinger?

- Søren


23. dec 2009 kl 13:32

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Og hvad havde du tænkt dig at gøre ?

Ja og nej.

Du har helt ret politiet fik penge sidste år, men den overskridelse, der her nævnes er en engangsoverskridelse til brug for at opfylde politikeres ønsker, der er gået i mediemode.
De vil have mere politi på gader og vej, hvilket betyder overarbejde og ansættelse af HK personale på stationer.

Det er nu god skik, at den der bestiller musikken også betaler for den.

Jeg arbejder ikke gratis og det tror jeg heller ikke andre gør.


23. dec 2009 kl 13:48

Søren Fosberg

Re: Da det kan være at ...

Hvis så, så hører jeg gerne både din og Sørens kommentarer hvis de har et formål der vedkommer diskussionen.

Man kan ikke sammenligne så forskellige situationer.

1. Det er ganske almindeligt med budgetoverskridelser på projekter. Somme tider er de berettigede, somme tider ikke. Hver sag må vurderes for sig.

2. Banedanmark entreprises underbydning af det private marked er - efter min mening - forkert og skadelig for det private marked på statteydernes bekostning.

3. Politiets budgetoverskridelser er, som jeg omfatter det, klart udtryk for dårlig/uansvarlig ledelse - eventuelt udsprunget af regeringens/justitsministerens særlige tolerance overfor netop denne etat.

Hvordan Banedanmark Enterprise kan have noget med det at gøre står for mig hen i det uvisse og ligner fra din side et forsøg på at forvirre begreberne idet du, af grunde man kun kan gisne om, føler dig foranlediget til at forsvare regeringen/Brian Mikkelsen her på siderne.

Det er ikke noget nyt. Du vil gerne have saglighed - hvad med at begynde med dig selv i stedet for at rode dig ud i dine evindelige personvurderinger.

Mvh Søren


23. dec 2009 kl 13:58

Bjarke Mønnike

Re: Re: Da det kan være at ...

Jeg har ikke det bevær som du, at være en del af et parti hvis standpunkter skal forsvares, Søren.

Og det var ikke mig der foreslog sammenligningen mellem de to underskud.

Jeg skænker her denne forbindelse ikke dear Brian den mindste tanke.

Det er bare mit undervisergen der reagerer på en fejlslutning om et emne, der tilhvertifald i min optik burde være kendt blandt ingeniører i byggebranchen, når en person som ringe mig, har opfattet hændelsen.

Intet andet Søren. Men tak for eventyret!


23. dec 2009 kl 16:40

avatar

Christian Munch-Petersen

Privatiser Politiet?

Bjarkes sammenligning med forholdene hos Banedanmark får mig til at tænke på, om det er en god ide at privatisere Politiet?

Det vil nok være muligt at spare nogle penge - jeg er dog i tvivl om det er rimeligt. På den anden side, når Banedanmark skal privatiseres, hvorfor så ikke også nogle politiopgaver?

Så kunne man også aftale en fast pris - og så ville budgetoverskridelserne være væk!

Det er sikkert, at mange vagtselskaber og vagtværn gerne vil byde ind på fx hastighedskontrol og fangst af butikstyve.

Måske Hells Angels også vil byde ind på noget?


24. dec 2009 kl 12:25

Søren Fosberg

Re: Re: Re: Da det kan være at ...

Jeg har ikke det bevær som du, at være en del af et parti hvis standpunkter skal forsvares, Søren.

Jeg skal ikke forsvare andet end det jeg skriver Bjarke.

Mvh og god jul Søren


24. dec 2009 kl 13:46

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Re: Da det kan være at ...

Jamen så God jul Søren.


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.