Tre kopper kaffe om dagen mindsker risiko for sukkersyge
Både kaffe og te forebygger diabetes, men forskerne kender endnu ikke den præcise årsag, og det er helt sikkert ikke koffein, der er årsagen, men muligvis antioxidanter.
Personer, der drikker 3-4 kopper kaffe om dagen, har 25 procent mindre risiko for at få diabetes-2 end personer, der højst drikker to kopper om dagen. Det fremgår af en omfattende undersøgelse foretaget af Rachel Huxley fra universitetet i Sydney i Australien, som er offentliggjort i Archives of Internal Medicine.
Sammen med sine kollegaer har Huxley sammenlignet data fra 18 undersøgelser med i alt 457.922 personer, der er foretaget i perioden 1996-2009, der har undersøgt kaffedrikkeres risiko for diabetes. Seks undersøgelser med 225.516 personer, der drak koffeinfri kaffe, og syv studier af 286.701 tedrikkere indgik også i Huxleys analyse.
Konklusionen er, at den gode effekt opstår, uanset om man drikker almindelige kaffe, koffeinfri kaffe eller te. Effekten kan derfor ikke skyldes koffein. Huxley formoder, at den kan skyldes magnesium eller antioxidanter. Men her er klart et område, der skal studere nøjere, mener Rachel Huxley.
Lars Rydén, der er talsmand for European Society of Cardiology er enig i, at kaffe kan have en gavnlig virkning.
»Men andre ting er vigtigere,« udtaler han og peger på de kendte risikofaktorer som overvægt og manglende motion.





