Log ind  |  Ny bruger  |  Glemt adgangskode
   
Forsiden  /  Nyheder  /  Energi & miljø  /  Kun hver tiende får støtte til at skrotte oliefyret
 

Hvad mener du?

 
Hvad skal navnet være på en laseragtig enhed, der udsender lyd i stedet for lys?





Deltag i debatten

Kun hver tiende får støtte til at skrotte oliefyret

Du skal være hurtig, hvis du vil have støtte til at udskifte dit oliefyr med solvarme. Det statslige tilskud bliver fordelt efter først til mølle-princippet, og der er langt fra penge til alle.

Af Mette Buck Jensen,  torsdag 12. nov 2009 kl. 16:17

Puljen på 400 millioner kroner til skrotning af oliefyr bliver uddelt efter først til mølle-princippet, så det gælder om at være hurtig, når der bliver åbnet op for ansøgningerne til næste år.

Kontorchef Mette Odgaard Mylin fra Energistyrelsen mener alligevel, at de mest ineffektive oliefyr vil blive udskiftet.

»Vi regner med, at markedskræfterne vil gøre, at borgerne med de ældste oliefyr vil være mest interesserede i at få udskiftet dem, fordi de er mest ineffektive og dermed dyrest i drift,« siger hun til Ing.dk.

Det er dog kun omkring en tiendedel af oliefyrene i Danmark, der vil blive udskiftet ved hjælp af ordningen.

»Vi kender ikke kedelbestanden i Danmark, men vi skyder på, at der er omkring 300.000. Med denne pulje på 400 millioner kroner kan vi udskifte omkring 30.000 af dem, hvilket vil give en CO2-reduktion på 0,2 millioner ton i 2010-2012,« siger Mette Odgaard Mylin.

Støtten fra puljen vil blive uddelt som faste beløb, alt efter om man skifter til fjernvarme, varmepumpe, jordvarme eller solvarme, og om det kombineres med et nyt fyr på olie, gas eller træpiller.

Det skal forenkle det administrative arbejde og sørge for, at markedet ikke skruer priserne kunstigt i vejret. De præcise beløb arbejder Energistyrelsen på at fastlægge, men tilskuddet til varmepumper og solfangere bliver i størrelsesordenen 15 til 25 procent.

Vil undgå bøvl med enkelthed
Styrelsen arbejder desuden på at finde ud af, hvordan det hele skal foregå administrativt.

»Vi vil lave et ansøgningssystem på nettet, der bliver så enkel som muligt og så nemt at administrere som muligt. Vi er meget opmærksomme på, at det skal være enkelt, og at vi har lært af dårligdommene fra renoveringspuljen,« siger hun.

Energistyrelsen forventer at have ansøgningssystemet oppe at køre i april, så ansøgerne kan nå at få tilsagn og udskifte oliefyret inden næste fyringssæson.

RSS Kommentarer (19)
avatar Af Jørgen Hansen, 12.11.2009 kl 18:29
Endnu en gang lotto.
avatar Af Jesper Ørsted, 12.11.2009 kl 19:20
Hvornår får folk så støtte til at skrotte det klimauvenlige naturgasfyr?
- Hvorfor er det kun olefyret der skal skrottes ?
Hvad om det også gjaldt brændefyr og-ovne.

Danskerne er slet ikke opdraget til at bruge disse iøvrigt udemærket varmekilder.

Problemmet er; Dansken vil gerne spare - miljøet og naboen kommer så i anden række.
Det er kendt at fastbrændesel i form af brænde og brikketter er skide billigt og så hygger det.

Men i sin spare iver fyldes brændkammeret helt op - gerne med lidt mere, samt lidt forbudt træ og glitterrekllameblad - og så sættes der fyr på.
Når det så flammer godt - lukkes luften ude og man lader bålet "Ulme" dejligt og længe - det er både hyggeligt og man spare.

- Så kommer naboer og andet forbi - **HOSTHOST** og en hel del hak. Man kan ikke se en hånd for sig.

Sådan engang røg er ikke for sarte lunger og det ender med KOL efter en årrække. Her på vejen "Røger" man 10 smøger i et åndedrag....

---
Jo men er den slags ikke bare totalt "miljøvenligt" vil fyrmesteren indvende.

-NEJ ! jeg er en del af naturen og jeg tager skade af den slags uautoriseret omgang med ikke-afbrændt røggasser.

Så det havde klædt regeringen og DF, at sætte en effektiv stopper for den slags omgang med privat bålsted.
Udfasning af bålsteder ville være en kærkommen håndsrækning for mindre ossende varmekilder - og ikke mindst reducere den lokalproduceret luftforurening - til glæde for livet, der hvor det leves.

/Lasse
avatar Af Ole Dahl, 12.11.2009 kl 19:34
hørt . er helt enig.
hvorfor laver man ikke en offentig debat, så sådanne guldkorn kommer med i overvejelserne, alt for ofte er det hovsa løsninger regeringen disker op med. så står eksperterne ude i kulden og ryster på hovedet.
avatar Af Uffe Merrild, 12.11.2009 kl 20:02
Hvornår får folk så støtte til at skrotte det klimauvenlige naturgasfyr?


Højst sandsynligt aldrig. Naturgas er væsentlig mere miljøvenligt end fyringsolie (CO2 udledningen er 25% lavere per varmeenhed plus naturgasfyrene generelt er mere effektive).
Hej Lasse.

Sidste år var der skrotningspræmie for gamle brændekedler og det resulterede i at 30.000 anlæg blev skrottet og skiftet ud. Jeg ved ikke hvad det blev skiftet ud med, men hvis virkningsgraden fordobles så halveres forureningen :-)

Det er korrekt at der er mange der har svært ved at fyre rigtigt i deres brændovn - her i Bryrup er vi dog lidt heldigere end gennemsnittet. Jeg ser sjældent en ovn der fyres forkert i, højst oplever jeg lidt synlig røg når der tændes op - og det kan man ikke forvente kan forhindres i at forekomme.

Et totalforbud imod brændeovne har dog mange negative konsekvenser, bl.a. for miljøet da skovene bliver dårligere forretninger end de ellers ville være.
avatar Af Jesper Ørsted, 12.11.2009 kl 20:11

Højst sandsynligt aldrig. Naturgas er væsentlig mere miljøvenligt end fyringsolie (CO2 udledningen er 25% lavere per varmeenhed plus naturgasfyrene generelt er mere effektive).

Naturgasfyr er stadig væsentligt mere klimauvenlig end et pillefyr eller en varmepumpe/jordvarmepumpe.
Vor herre bevares! - en uværdig måde at fordele midler på
For ca. 20 år siden lavede Socialdemokratiet samme nummer
Jeg væmmes! - og ikke fordi jeg er misundelig eller bange for ikke at få del i midlerne for jeg fik max af første pulje
..man jeg har lært hjemmefra at man ikke slås om maden eller andre ting, så hellere forlade truget

avatar Af Erik Christensen, 12.11.2009 kl 20:21
Hvornår får folk så støtte til at skrotte det klimauvenlige naturgasfyr?


Ja bare det så var en gas fyr´s fyr man var nabo til - min nabo fyrer med fastbrændsel og jeg bor i vindsiden, lidt træls at skulle belaste sine ikke-ryger lunger med den hørm
Hej Uffe :)

Ja jeg er klar over det fine forsøg med at udfase de mest sodende modeller - til fordel for nyere med luftstyring og anden automatik. Ingen tvivl om at tekniske løsninger er både smarte og innovative.

Jeg er bare en smulle skuffet over de; Miljørevolutionære neogreenteck-apostle i regeringen og DF.
- De 400. millioner havde været bedere brugt som 1.præmie i en konkurrence om at lave fremtidens mikroenergikedsløb til enfamiliehuset - et uden gene for naboer og andet.

Det kunne passende forgå i bedste talentdansegørdetselv-stil og som samsending mellem tv2 og DR
For ca. 20 år siden lavede Socialdemokratiet samme nummer


Er det nu også helt rigtigt? Vi havde også borgerlig regering fra 1982-1993 (Schlüter).
For ca. 20 år siden lavede Socialdemokratiet samme nummer


Er det nu også helt rigtigt? Vi havde også borgerlig regering fra 1982-1993 (Schlüter).


Du har fuldstændig ret! - og ret skal være ret:undskyld til Socialdemokratiet! (med dybe buk)
Men i sin spare iver fyldes brændkammeret helt op - gerne med lidt mere, samt lidt forbudt træ og glitterrekllameblad - og så sættes der fyr på.

/Lasse


Jamen selvfølgelig brænder alle med fastbrændselfyr kun gamle fugtige carporte og pornoblade af. llden skal selvfølgelig ikke æde det hele med det samme, så selvfølgelig tage vi også kvælertag på lufttilførslen.

Når men tilbage til virkeligheden... selvfølgelig er der brådne kar. Det har vi alle steder. Der er også folk med miljøvenlige varmepumper, fjernvarme mm. der bare lukker vinduer op uden at skrue ned for varmen. Vi gør det nok enten pga uvidenhed eller dovenskab. Dovenskab kan andre nok ikke gøre noget ved. Kun ens egen pengepung. Derimod har vi mulighed for at ændre folks uvidenhed.



avatar Af Erik Nørgaard, 13.11.2009 kl 11:11
Naturgas er væsentlig mere miljøvenligt end fyringsolie (CO2 udledningen er 25% lavere per varmeenhed plus naturgasfyrene generelt er mere effektive).

Er det nu også HELT rigtigt? Gasfyrene kører ofte MEGET ringe. Jo mere damp jo ringere.
Ja bare det så var en gas fyr´s fyr man var nabo til - min nabo fyrer med fastbrændsel og jeg bor i vindsiden, lidt træls at skulle belaste sine ikke-ryger lunger med den hørm.
Vi har slidt 3 gasfyr op siden 1984. Dårlig Dårligere Dårligst. Den sidste var kondenserende4 og ætsede sig selv op. Kondensvandet er så fyldt med syredampe at man næppe tror det er rigtigt.

Dét er vel nok sundt at indånde - VABA!
Kondensvandet ætser gennem 1 mm kobber på mindre end et år. Tænk så på, hvad der sker i vores vidunderlige betonkloAKrør. De rådner i bunden, og forureningen fiser direkte ned til grundvandet. HURRA!

Højst sandsynligt aldrig.


Eller ihvertfald ikke før DONG er blevet privatiseret (og børshajerne har fået mulighed for at shorte DONGs aktier).
Hej Henrik :)

Ja adfærdsreguleringen gennem økonomi, eller gennem oplysning. Er vel de mekanismer der skal benyttes i forsøget på at ændre en adfærd der ikke er særlig hensigtsmæssig.

Men så er det jeg tænker ?
Hvordan kan 1/10 være det magiske tal for at det tipper mod et mere nabovenligt miljø ?

Er det ikke fordi folketinget og med regeringen i spidsen har berøringsangst over for den enkelte borger - når det handler om at ændre adfærd ?
- Det er jo ingen hemlighed en hel del danskere har meget svært ved at tilpasse sig når det eksempelvis handler om transport eller for den sags skyld investere sine SP-penge i dansk innovativ know-how på cleanTeck og G2 VE.

Måske de 400 millioner ville være bedre givet ud til et MegaShow off i hvordan man mobilisere en befolkning ud i; -"Spørg ikke hvad dit land kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit land"-

Personligt er jeg skuffet over de manglende visioner regeringen og DF fremviser. Især når man tænker på deres mål om at Danmark om få skal være en
-"Grøn supermagt"-
Ja godawdo - hvad fanden tror de de får for sølle 400millioner ?
avatar Af Uffe Merrild, 13.11.2009 kl 14:30

Er det nu også HELT rigtigt? Gasfyrene kører ofte MEGET ringe. Jo mere damp jo ringere.


Hvor har du bildt dig selv ind at damp betyder at fyret kører ringe? Hvis fyret er kondenserende så er energien i vanddampen stadig udnyttet ikke sandt?


Vi har slidt 3 gasfyr op siden 1984. Dårlig Dårligere Dårligst. Den sidste var kondenserende4 og ætsede sig selv op. Kondensvandet er så fyldt med syredampe at man næppe tror det er rigtigt.


Vores vaillant fra '98 (overtog det fra tidligere ejer) kører fint, det er ikke kondenserende, og det får lov at køre indtil det brækker sig. Vores varmeudgifter er så lave at det ikke kan betale sig at gøre noget som helst ved fyret.


Dét er vel nok sundt at indånde - VABA!
Kondensvandet ætser gennem 1 mm kobber på mindre end et år. Tænk så på, hvad der sker i vores vidunderlige betonkloAKrør. De rådner i bunden, og forureningen fiser direkte ned til grundvandet. HURRA!


Det er sikkert rigtigt, men sådan et kondenserende fyr skal også have service hvert år. Man burde nok lave kondenseringssystemet af andet end kobber.

Nuvel, det er ikke mit problem :-)
... forsøget på at ændre en adfærd der ikke er særlig hensigtsmæssig.


Hvis "vi" "ændrer adfærd"* taber Staten penge, det er bare ikke sådan klaveret spiller her i Danmark, at Staten ligefrem skal være begænset på nogen måde og slet ikke at Staten selv erkender at der findes grænser for dens størrelse og hvad den reelt kan udrette!

*) Jeg formoder det betyder noget med at forbruge mindre og udnytte energien bedre.
avatar Af Lars Helbro, 14.11.2009 kl 12:51
...vil jeg ønske for mine kolleger der, ligesom jeg, er selvstændige indenfor energibranchen.

Fra nu af og indtil denne tilskudsordning træder i kraft, er der nemlig absolut ingen med gamle oliefyr, som skal have noget som helst skiftet ud.

Ministeren jubler på erhvervslivets vegne.
Det har hun ingen grund til og det ville hun vide hvis hun havde hørt efter reaktionerne fra den sidste tilskudsordning.
Vi har absolut ikke brug for den turbulens en tilskudsordning afstedkommer, og slet ikke midt i en finanskrise, hvor folk i forvejen har svært ved at få bank/kreditforening til at financiere restbeløbet.

Når man gerne vil have folk til at lade være med noget, så etabler dog et "lad være tilskud !
Dokumenter dit forbrug fra sidste år - dokumenter dit forbrug i år, og præmier forskellen opgjort i kwt el / ltr. olie etc.
Idéen er ikke min, men ca. 20 år gammel og Frede Hvelplunds. Statsansat samfundskritiker, men ham gider de heller ikke høre på, så hvad giver man ham egentlig løn for ?

Seneste gruppeaktivitet

 
Rank 2009
Se Nyhedsmagasinet Ingeniørens årlige benchmark af danske ingeniørvirksomheders styrke.






Interaktivt kort med brancher og topliste »




Alle 800 virksomheder sorteret »


Eksterne links om klima