Log ind  |  Ny bruger  |  Glemt adgangskode
   
Forsiden  /  Nyheder  /  Energi & miljø  /  Titusindvis af VW Golf-motorer bliver nye kraftværker
 

Hvad mener du?

 
Hvad skal navnet være på en laseragtig enhed, der udsender lyd i stedet for lys?





Deltag i debatten

Titusindvis af VW Golf-motorer bliver nye kraftværker

Folkevognskoncernen vil sammen med et energiselskab installere minikraftvarmeværker, som er baseret på gasmotorer til VW Golf, i de tyske fyrrum. De kan langt bedre supplere vindmøllerne med strøm, mener tyskerne.

Af Magnus Bredsdorff,  tirsdag 08. sep 2009 kl. 07:06

Billede
Golf Bifuel, som kan køre på naturgas, lægger motor til tyskernes nye minikraftværker.

Motoren fra en Volkswagen Golf er et supereffektivt kraftvarmeværk, som kan supplere vindmøllerne og levere strøm til fremtiden grønne elnet.

Det mener VW og energiselskab Lichtblick fra Hamborg. Sammen har de to planer om at sælge tusindvis af Golf-motorerne, som kører på naturgas, hvilket er helt almindeligt i tyske biler.

Motorerne skal snurre i tyskernes kældre og fyrrum, hvorfor de kan forsyne boligerne med overskudsvarmen fra strømproduktionen.

Den har Lichtblick og VW tænkt sig at styre centralt. Formålet er at koble motorerne ind, når der mangler strøm i nettet, og prisen derfor er høj. Det kan ved hjælp af den centrale styring gøres mere fleksibelt og langt hurtigere, end centrale kraftværker kan præstere, argumenterer selskaberne.

Effektivitet på 94 procent
De tyske omtaler af Golf-motorerne forklarer ikke, hvor kunderne så skal få varme fra på kolde vinterdage, og hverken VW eller Lichtblick har offentliggjort detaljerede beskrivelser af projektet. Lichtblick har dog bekræftet planerne, der først blev afsløret i en artikel i nyhedsmagasinet Der Spiegel, som ikke angav kilder.

Til gengæld fremhæver eksempelvis avisen Die Welt i sin onlineudgave, at effektiviteten er helt oppe på 94 procent, hvilket er langt bedre end centrale, tyske kraftværker kan præstere, da de ikke udnytter overskudsvarmen.

Lichtblick forventer at stille 10.000 Golf-motoriserede minikraftværk op om året. Kunderne kommer ikke selv til at eje værkerne, men udelukkende betale for den varme, som de udnytter i deres huse.

De to selskaber mener, at de mange minikraftvarmeværker kan erstatte mindst to atomkraftværker, men med naturgas i motoren bliver der ikke tale om at slippe for CO2-udslip. Lichtblick blander dog allerede i dag fem procent biogas i det produkt, som sendes ud til kunderne, og den andel vil stige.

Volkswagen har allerede erfaring med energianlæg, fremhæver de tyske medier, fordi bilproducenten selv driver de kraftværker, der forsyner en række af fabrikkerne med strøm.

Herhjemme har blandt andre Danfoss været med til at udvikle mini-kraftværker, der kan sættes helt ud til kundernes boliger, men de baserer sig på mere avancerede brændselsceller.

RSS Kommentarer (19)
avatar Af Rasmus Jensen, 08.09.2009 kl 07:27
"De tyske omtaler af Golf-motorerne forklarer ikke, hvor kunderne så skal få varme fra på kolde vinterdage"

Hvis man nu lod motoren driv en varmepumpe eller hente strømme direkte fra nettet til at drive den hvis strømmen var rigtig billig, så var der rigtig perspektiv i det.
En enhed der kunne både aflaste elnettet i den ene og anden retning.

MVH Rasmus
avatar Af Martin Petersen, 08.09.2009 kl 07:50
Lige en side bemærkning.

Hvorfor er der ikke rigtig nogen gas biler i DK?
avatar Af Michael Eriksen, 08.09.2009 kl 07:57
De var skam vældig populære i 70'erne. En Ford Granada med bagagerummet fyldt op af en gastank var det vildeste :-)

Problemerne var at gastanken fyldte for meget, bilens aktionsradius var for lille og den økonomiske fordel for lille. Hvor er det lige vi har hørt det sidst ;-)
avatar Af Benny Olsen, 08.09.2009 kl 08:02
"De tyske omtaler af Golf-motorerne forklarer ikke, hvor kunderne så skal få varme fra på kolde vinterdage"

På kolde vinterdage må elværket så køre og producere til det store grid, så vidt jeg husker så stiger elektricitets forbruget på kolde dage, og endnu mere på kolde blæsende dage, det må give et fint sammenfald.
avatar Af John Kruse, 08.09.2009 kl 08:30
Ingen grund til at opfinde den dybe tallereken endnu engang.
Der er allerede et dansk firma: EC Power der har specialiseret sig i dette.

http://www.ecpower.dk/index.ph...d=28
Ja på en blæsende kold dag kan det godt ske at elforbruget stiger.
Men det gør produktionen også, fra vindmøllerne, og kraft værkerne skal levere varme til fjernvarme nettet, dette skulle så idelt set være det varme de alligevel skulle afkondenser, alså spild varme.

Man kan så komme ud for at vindmøller levere så meget strøm at der faktisk ikke er behov for at kraftværkerne skal levere noget. Her vil man på en sommer dag bare kunne skrue ned for el produktionen på kraftværkerne, men på en vinter dag, skal de jo stadig levere varme, så man tager højtryk damp fra turbine og bruger det til opvarmning. Derved faldere elvirkningsgraden på kraftværket, og lidt af det smarte i kraftvarme tanken forsvinder.
avatar Af Tyge Vind, 08.09.2009 kl 08:34

Den gamle professor A. Meldahl foreslog en enkel gasturbine, dengang man begyndte med olje- og gasfyring i Danmark.

Motor og turbine vil fungere op samme måde i systemet, men turbinen vil kræve mindre service.

En interessant aspekt på designen er at, med ønske om meget varme, gælder det om lav virkningsgrad.

Mange egenskaber kan blive bedre end med dagens gasfyr i Danmark.

Mvh Tyge
Der er jo ikke noget nyt i dette, ved skive kommune har vi faktisk 4 af disse anlæg, der er oprindeligt bygget på VW motorer, men er skiftet ud og den mest stabile er en gammel skoda 105 motor. De køre på gas og laver minikraftvarme til skoler og børnehaver. Anlægene er Nissen, vi har også to ECPower, men de kører på Biodiesel.
avatar Af Tine Andersen, 08.09.2009 kl 09:24
Morris Minor kunne også fås i en gasudgave. Min x-svoger havde éen.

Danskerne følte vel, det var for farligt at køre med en tankfuld eksplosivt brændstof bagi- modsat benzin.
Mvh
Tine
avatar Af Steven Lose, 08.09.2009 kl 09:43
Tak for linket John.

Jeg vil dog henvise til den tyske hjemmeside hvor den Toyota baserede gas motor kan ses.

http://www.ecpower.de/

Mvh
Steven
avatar Af Benny Olsen, 08.09.2009 kl 10:06
EC Power der har specialiseret sig i dette.
Jo, men de producerer først og fremmest varme, 2kWh varme og 1kWh el, og ikke nær så effektivt, men så kan du selv eje og drive dit udstyr som du vil.

Produktet fra VW, er derimod centralt styret, med hovedvægten på hurtig tilgængelig el kapacitet.

Motoren ses her.
http://www.ecpower.de/index.ph...d=29
avatar Af Michael Coene, 08.09.2009 kl 10:23
I Nederland kører halvdelen af befolkningen med en LPG gastank i bilen. Prisen til at fremstille Benzin, Diesel og LPG er nogenlunde det samme. Så det er rent et spørgsmål om afgifter, som bestemmer hvad kan lade sig betale.
avatar Af Jacob Himmelstrup, 08.09.2009 kl 11:18
Lige en side bemærkning.

Hvorfor er der ikke rigtig nogen gas biler i DK?


Afgiftssystemet pålægger en gas/benzinbil samme afgift som normalt, og så bliver merprisen for en gasbil meget høj. I sverige er der en kraftigt voksende flåde af natur- og biogasbiler, busser og lastbiler. De har satset på at bruge gassen i transportsektoren, hvor vi i DK jo ikke kan bruge det til andet end kraftvarme.

Der har været gentagne forsøg på at få naturgasbiler i DK, men de er altid strandet på afgiftspolitikken og politikere/embedsmænds ensidige fokusering på el/varmeproduktion.

Mange andre lande ser natur/biogasbiler som et godt bidrag til nu-og-her miljøforbedring, mens vi venter på elbiler og andet "forureningsfrit".

Morris Minor kunne også fås i en gasudgave. Min x-svoger havde éen.

Danskerne følte vel, det var for farligt at køre med en tankfuld eksplosivt brændstof bagi- modsat benzin.
Mvh
Tine


Ja, de gode gamle dage. Før krigen kørte man i Frederikshavn på gas, som strømmede op fra undergrunden. Siden da er der sket meget på området, og der er faktisk en stor international fokus på at bruge natur- og biogas i transportsektoren. Desværre bare ikke i DK, selvom vi har været førende indenfor biogasproduktion og har et vidt forgrenet naturgasnet lige klar til brug.
De var skam vældig populære i 70'erne. En Ford Granada med bagagerummet fyldt op af en gastank var det vildeste :-)

Problemerne var at gastanken fyldte for meget, bilens aktionsradius var for lille og den økonomiske fordel for lille. Hvor er det lige vi har hørt det sidst ;-)


En Granada kom vel op på 7 km/liter, hvis man kørte pænt, så aktionsradiusproblemet havde man vist også på benzin, hvis man gav V6'eren gas.

Med dagens brændstoføkonomiske biler er der ikke den slags problemer, og de fleste bilmærker har en færdig klar natur/biogasbil på programmet.

I sverige køber man den hos sin normale forhandler. Se fx. dette link fra gasleverandøren i Sverige:

http://www.fordonsgas.se/Svens...aspx
Et 2kW kraftvarmeværk baseret på gasfyrede brændselsceller vil om 5 år fylde det samme som et naturgasfyr fylder idag.

Hvis vi forestiller os at de nuværende private olie og gaskunder skifter til de nye brændselsceller, og de i snit har behov for 1-2 kWh spildvarme til varmt forbrugsvand, så vil der være lige så mange kWh el produktion til at reducere husets egetforbrug eller til at sælge på nettet.

800.000 private olie og gasbrændere, vil når de har konverteret i snit kaste 1kWh el på markedet, og hvis de har varmelager og får bedre afregning i højlast vil hele udbuddet ligge der.

800MW produktions kapacitet uden at det koster de store selskaber så meget som en krone.

Jo, i Tyskland kan de melde sig til tilbuddet fra VW, og binde sig til at aftage deres varme til VW´s priser, anlægget fra VW koster 5000€, eller de kan vente og se hvad brændsels cellerne kommer til at koste.
avatar Af Jens-otto Andersen, 08.09.2009 kl 13:34
EC Power der har specialiseret sig i dette.
Jo, men de producerer først og fremmest varme, 2kWh varme og 1kWh el, og ikke nær så effektivt, men så kan du selv eje og drive dit udstyr som du vil.

Produktet fra VW, er derimod centralt styret, med hovedvægten på hurtig tilgængelig el kapacitet.


- Nu må jeg vist hellere komme indover, det er trods alt min verden der tales om -

EC Power's gasanlæg er på 15kWe + 30kWvarme. Med røggaskondensator øges varmeydelsen afhængigt af returvandstemperaturen.

Dvs. anlægget er både på ydelse og virkningsgrader umiddelbart sammenligneligt med VW'en - uden at folkene i Salzgitter dog på noget tidspunkt er kommet i nærheden af vores serviceintervaller & levetider på motoren (hhv 8.500h og 40.000h UDEN reparationer - de ka', de japanere...). De er heller ikke i nærheden af vores salgstal.
Generelt er tyske "Mini-BHKW's" faktisk nogle ganske primitive og én-dimensionelle produkter, omend VW'en hører til i den bedre ende.

Til driftsoptimering har vi har anvendt kombinationen mini-kraftvarmeværk/varmepumpe(r) i MANGE år, første kompletcentral baseret på det koncept blev installeret i 1998 i en lille boligforening, hvor det fortsat gør tjeneste, hvis nogen skulle have lyst til at kigge.

Dengang troede vi at de fleksible elsystem lå lige om hjørnet p.g.a. den heftige vækst i mølle-effekten; behovet var jo åbenbart for enhver! Og undertegnede har i øvrigt lige så længe råbt på de realtidspriser på el, der ville gøre det muligt at spille aktivt med.
I stedet faldt "systemet" i dyb søvn på en komfortabel hovedpude kaldet PSO.

MEN HOVEDSAGEN:
AT SE EN BILFABRIK ENGAGERE SIG AKTIVT I MINI-KRAFTVARME ER ET TIGERSPRING FREM!!
Forhåbentligt kan det bringe branchen ud af den kravlegård, som den alt for længe har skvattet rundt i.
Og forhåbentligt kan der ad den vej etableres en smule modspil til Eon, RWE, Vattenfall osv, så verden kan bringes lidt fremad.
- Om end jeg ikke tror på at LichtBlick kan løfte opgaven; de er glimrende forretningsfolk, men savner helt de nødvendige (system)tekniske kompetencer. De må jo så komme, der eller andetsteds.

Men her, nu & med alle mulige forbehold: HURRA

avatar Af Benny Olsen, 08.09.2009 kl 13:50
Jens
Er VW da ikke et helt andet koncept?

VW vil skaffe el kapacitet som 2 atomkraftværker, på få sekunder, hvem kan konkurrere med det?

Udover måske private microkraftværker som beskrevet ovenfor.

Ja jeg er ikke inden for den verden, men efter hvad man kan læse, at det er på markedet om 5 år, så bliver det spænderne at følge.
Benny,

Grundlæggende er der kun installations- og styrekoncept til forskel - og det er netop her jeg tvivler stærkt på at LichtBlick har noget reelt at byde ind med.

Generelt er tyskerne svage på varmesiden. Konkret er jeg pænt sagt ikke imponeret over de installationer LichtBlick har lavet med vore anlæg (i øvrigt: hvorfor dælen har vi aldrig fået noget ud af de kraftvarme-kompetencer, der blev opbygget herhjemme i 90'erne?? Det er ABC-ting, de kører skævt med dernede!)
På systemsiden står det endnu værre til. Selv om jeg uafladeligt brokker mig over tempo, kvalitet og målsætninger i det DK'ske udviklingsarbejde, så er vi altså stadig adskillige hestehoveder foran på dette område (-og jeg kan godt høre nogen af jer grine her..). Selv tror jeg at kombinationen embedded intelligens + prissignaler er den eneste farbare vej i forhold til små-installationer, i øvrigt uanset om de har kraftvarmeværk eller ej.

Vi har knoklet med at gøre vores system egnet til masseproduktion og masseindsats - og vi er faktisk i gang med at høste resultaterne, omend endnu i beskeden skala.

Jeg håber derfor at VW / LichtBlick får held med deres projekt (hvilket vil gavne os), men frygter samtidig at det vil kuldsejle p.g.a. manglende kompetencer (hvilket vil skade alle)

Men alt i alt: Det har været en god dag!

Seneste gruppeaktivitet

 
Rank 2009
Se Nyhedsmagasinet Ingeniørens årlige benchmark af danske ingeniørvirksomheders styrke.






Interaktivt kort med brancher og topliste »




Alle 800 virksomheder sorteret »


Eksterne links om klima