/karriere

IDA: Giv håndværkere med ingeniørdrømme ekstra SU

Økonomien er den største barriere for håndværkersvende, der har mod på en videregående uddannelse. Derfor foreslår Ingeniørforeningen at lokke dem med et flaskehalsstipendium.

Af Lene Wessel, torsdag 27. aug 2009 kl. 09:34

En murer eller tømrer, der kvitter sit fag for at læse videre til ingeniør, skal ikke nøjes med den SU, som studenterne får. Han skal have noget ekstra i form af et flaskehalsstipendium.

Sådan lyder et forslag fra Ingeniørforeningen, som skal lokke håndværkere over i ingeniørfaget eller andre længerevarende uddannelser inden for teknik og naturvidenskab.

Som håndværkersvend kan det nemlig være en uoverkommelig barriere at begynde på en ellers attraktiv ingeniøruddannelse, fordi man er landet i et parcelhus med faste terminer og udgifter til vuggestue.

Forslaget fremgår af IDAs Uddannelses- og forskningskatalog, som indeholder en lang række forslag til, hvordan Danmark bedst muligt kommer ud af den nuværende krise uden at miste vores unikke evne til at forny den viden, vi skal leve af.

Mange arbejdsløse håndværkere
Ifølge Esben Søltoft, der er formand for IDAs Uddannelses- og Forskningsudvalg, er forslaget om særligt gunstige stipendier til håndværkere med ingeniørdrømme særligt relevant netop nu, hvor der er mange arbejdsløse håndværkere, samtidig med at der er udsigt til en voldsom mangel på ingeniører fremover.

Dermed slår forslaget to fluer med et smæk: Der bliver færre ledige håndværkere, og virksomhederne får flere ingeniører at vælge imellem:

»Vi opfatter forslaget som en døråbner for dem, der gerne vil læse, men er låst, fordi de er etableret med familie og bolilglån,« siger Esben Søltoft.

Forslaget rummer ikke noget overslag over prisen, men ifølge Esben Søltoft er der under ingen omstændigheder tale om en udgift:

»Det er altid en investering at uddanne folk, fordi de så tjener flere penge og dermed kan bidrage med mere til samfundskassen. Samtidig betyder forslaget, at vi får færre på overførselsindkomst,« siger han.

Forslag om dobbelt-SU blev afvist
For tre år siden foreslog IDA i forbindelse med udgivelse af handlingsplanen "Sådan løser vi ingeniørmanglen", at ingeniørstuderende skulle have dobbelt så meget i SU som andre studerende. Forslaget blev dengang kategorisk afvist af både arbejdsgivere og studenterorganisationer. Men de to forslag kan ikke sammenlignes, mener Esben Søltoft:

»Problemet med dobbelt-SU var, at man differentierede mellem uddannelserne, men her handler det ikke om, at vi specielt vil favorisere folk med en håndværksmæssig baggrund. Det handler om, at vi vil sikre, at de kan oprette deres liv med børn og bolig.«

Han peger på, at det er meningen, at håndværkerne reelt skal have det samme rådighedsbeløb som andre studerende. De ekstra kroner, der bliver smidt oven i deres su, skal blot sikre, at de ikke bliver ringere stillet:

»De ekstra penge skal gå til bleer til børn, så jeg håber ikke, at det vil gøre andre misundelige,« siger han.

Hvordan ordningen helt konkret skal skures sammen, er endnu for tidligt at sige, men Esben Søltoft lægger vægt på, at den bliver så enkelt som muligt.

»Det bliver alt for bureaukratisk, hvis man skal dokumentere, at man har hus og børn. Det må være dokumentation nok, hvis man har et svendebrev og et par år på arbejdsmarkedet,« siger han.

DI: Prestigen i fare
Hos DI er uddannelseschef Bjarne Lundager Jensen ikke særlig lun på forslaget. Han er enig i, at det vil være godt, hvis flere håndværkere tilmeldte sig et ingeniørstudium i disse krisetider, men et flaskehalsstipendium er ikke den rigtige vej, mener han:

»Vi er reserverede over for forslaget, men vil gerne drøfte det, for vi ser gerne, at flere med faglig baggrund tager en ingeniøruddannelse,« siger Bjarne Lundager Jensen.

Han mener, at det på langt sigt kan det være med til at undergrave prestigen, hvis man skal have ekstra penge og SU for at læse på en uddannelse.

Hvor mange håndværkssvende, der vil skifte kassevognen ud med en studieplads er ikke gjort op, men Esben Søltoft mener, at en fordobling af det nuværende antal praktikere på ingeniøruddannelserne vil være en succes:

»Jeg tror sagtens, vi kan overbevis flere end i dag. For dem jeg har snakket med, som har lyst, men alligevel opgiver, fortæller alle, at de ikke har råd,« siger Esben Søltoft.



27. aug 2009 kl 09:40

avatar

Poul-Henning Kamp

Hvorfor dog ?

Hvorfor dog give dem mere SU når ministeren så ihærdigt prøver at få lukket de steder hvor SU'en kunne bruges ?

Forklar dem dog at det regeringen ser en fremtid i er SOSU'er.

Poul-Henning


27. aug 2009 kl 10:14

Mark Hjorth-Lipski

bedre med tilskud til pasning mm

jeg er smed og halvvejs gennem elektroingeniøren.

og jeg vil mene at det vil ramme mere plet hvis der blev givet mere tilskud til børnepasning og lign. en vuggestueplads i kbh koster 2600.- om måneden. og som studerende med sygeplejeskehustru er jeg berettiget til 100.- rabat = 2500.-. og det er sgu en joke.
mine studiemakkere med studiekoner og børn skal betale 100.- for samme vuggestueplads.

jeg må gerne tjene mere end studerende uden børn og jeg får automatisk et forhøjet studielån. slutresultat er at jeg står med større gæld end medstuderende når jeg er færdig , og jeg har ikke brugt fritiden med mine børn.

eneste bonus er den bedre løn når jeg så endelig arbejder, og det er jo herrenemt at få et løsarbejderjob i håndværkerbranchen...

så alle tiltag vil være velkomne.


27. aug 2009 kl 10:17

Søren Ruskjær

Re: bedre med tilskud til pasning mm

Ville det ikke være nemmere hvis a-kasserne tillod at folk kunne beholde dagpengene, mens man studerede. Så istedet for at tvinge en uddannet håndværker til at gøre rent på en skole, så lade ham videreuddanne sig.
Dette ville både hjælpe på det "overskud" af håndværkere finanskrisen har skabt, og ruste samfundet bedre til når det går fremad igen.


27. aug 2009 kl 10:37

Uffe Kousgaard

Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Ville det ikke være nemmere hvis a-kasserne tillod at folk kunne beholde dagpengene, mens man studerede.

Så kan man se frem til, at mange tager en eller anden 1-årig uddannelse efter gymnasiet, melder sig arbejdsløse og derefter tager den uddannelse de egentlig havde tænkt sig på dagpenge. Nej, vil man have dagpenge, så skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet.


27. aug 2009 kl 10:54

avatar

Troels Halken

Re: Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Det er forskelsbehandling hvis faglærte skal have en højere sats end alle mulige andre, og det mener jeg principielt er forkert. IDA er ude med noget som jeg ikke kan bakke op om. Det ville svare til at man gav ingeniørstuderende mere i SU end andre grupper, eller gav f.eks. sygeplejersker mere end andre grupper.

Det er en uheldig retning og vi skal ikke bestikke os til at få flere ind på ingeniørstudierne.

Og hvorfor skal vi belønne dem som ikke direkte to sig en uddannelse men først ventede til senere. For så ved jeg godt hvad jeg ville have gjort.

Men hvis vi som samfund gerne vil have flere ind og få en længere videregående uddannelse, så stikker Mark en bedre retning ud, nemlig at give noget tilskud til børnpasning. Et evt. hus må de selv betale og det kan aldrig blive statens opgave, men man kan indføre at de kan få et pause fra afdrag og renter i studieperioden (som så selvfølgeligt akkumuleres). Og man kan også definere at man kun vil give disse fordele til studier hvor der er mangel på arbejdskraft og ikke kun til ingeniørstudier og ikke kun til faglærte men til alle over en vis alder.

Det er i mine øjne en lang mere rimelig måde.

IDAs forslag er uigennemtænkt og vil aldrig blive gennemført. Hvis IDA vil blande sig i politik, så skal de få udarbejdet nogle forslag som er gennemtænkte og realistiske.

Vh Troels


27. aug 2009 kl 17:47

avatar

Bjørn Øst Hansen

Re: Re: Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Enig, det kan ikke være rigtigt at vi andre på den måde så bliver "straffet" for at have valgt en naturvidenskabelig uddannelse fra start istedet for at avle børn og købe hus.
Synes også at bedre tilskud til børnepasning vil være en bedre ide, men skal bare ikke som Ida mener forbeholde alle goderne folk der har taget én uddannelse først, troede faktisk lidt det var det man helst ikke ville tage, da vi andre jo har svært ved at få lov til at tage en kandidat nr. 2 hvis man skulle få lyst til det, eller bare tage et enkelt ekstra fag.
Ved ikke hvem det er Ida har som til at formulere deres politik, men kunne da være sjovt hvis de gad blande sig herinde og besvare kommentarerne


28. aug 2009 kl 08:51

Rasmus Møller

Re: Re: Re: Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Hvad så med at alle under uddannelse i det mindste får samme store rabat på vuggestue/børnehave?

Jeg har ikke lige gennemtænkt situationen med en arbejdende og en studerende forælder, ligesom jeg heller ikke har overvejet om det i så fald ikke kunne give bedre økonomi for en kassedame med børn at kvitte jobbet og få SU.


28. aug 2009 kl 09:30

Claus Madsen

Bedre ideer til IDA

Der er god brug for bedre økonomiske vilkår for de der vælger en lang uddannelse. Ligeledes er der god brug for at give dem bedre muligheder for at få nogle børn mens de er unge.
Men lige at slå ned på dem der har været forbi tekniskskole og give "positiv særbehandling"... Det er helt ude i skoven. Positiv særbehandling er altid diskrimnation af andre.

Bedre ideer til IDA:
Kæmp for en SU der stiger pr. bestået semester.
Kæmp for billigere børnepasning.
Kæmp for ret til forlænget Ph.D. studium ved barsel.


28. aug 2009 kl 13:38

avatar

Michael Schade

Re: Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Ville det ikke være nemmere hvis a-kasserne tillod at folk kunne beholde dagpengene, mens man studerede.

Nej, vil man have dagpenge, så skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Det ville være dejligt om arbejdsmarkedet så også tog dem der stod til rådighed, så de ikke skulle stå til rådighed i årevis til ingen verdens nytte.


28. aug 2009 kl 13:50

Uffe Kousgaard

Re: Re: Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Det ville være dejligt om arbejdsmarkedet så også tog dem der stod til rådighed, så de ikke skulle stå til rådighed i årevis til ingen verdens nytte.

Hvis dine lønkrav er rigtige, så skal der nok være et job til dig :-)


28. aug 2009 kl 14:06

Thomas Hansen

Re: Re: Re: Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Nej, vil man have dagpenge, så skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Hvorfor er det ikke arbejdsmarkedet som skal stå til rådighed for dig?


28. aug 2009 kl 14:16

Uffe Kousgaard

Re: Re: Re: Re: Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Hvorfor er det ikke arbejdsmarkedet som skal stå til rådighed for dig?

Fordi alle så ville kræve et job, men der ville ikke være nogen tilbage til at udbyde jobs. Husk at "retten til arbejde" ikke handler om du har ret til at få stillet et job til rådighed, men at ingen kan forhindre dig i at have et job, hvis du kan blive enig med en arbejdsgiver om betingelserne.

Eller var det bare en sjov tanke fra din side?


28. aug 2009 kl 15:13

Thomas Hansen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: bedre med tilskud til pasning mm

Nej det var ikke for sjovt. Det var mere for at finde ud af din forståelse for et marked. Den skal du nok læse lidt mere op på.


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Topdebat
Populært på Facebook
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.