blogs kategori-billede

Kronikken
Din mulighed for at komme til orde med et aktuelt indlæg fra hele det teknologiske univers. Skriv til debat@ing.dk.

Klik for at se billedet i stort

Claus Hviid Christensen er Vice President, R&D, Haldor Topsøe A/S. Adjungeret Professor ved Danmarks Tekniske Universitet og medlem af ATV’s Tænketank.

EMNER

En ny ambition for undervisningen i naturfag: Kreativ naturfaglighed

Af gæsteblogger Claus Hviid Christensen,  tirsdag 18. aug 2009 kl. 10:15

Naturvidenskab og teknik handler i praksis om at producere ny viden gennem særdeles kreative processer. Da innovationsevne er vore virksomheders eneste vedvarende konkurrence-fordel, må vi gentænke den klassiske undervisning i naturfag og teknik, så de næste generationer får en ny forståelse for, hvad naturfaglighed er.

Det er ikke helt almindelige ingeniører, jeg er sammen med. Vi taler om de bedste - eliten. Da de oprindelig søgte optagelse på universitetet, var de til en optagelsesprøve, som kun én ud af hver hundrede ansøgere bestod. Deres universiteter er med i top 200 på The Times Higher Education Supplement liste over verdens bedste.

Faktisk er det noget overraskende, at jeg for deres første månedsløn ikke ville kunne købe mig en ordentlig cykel. Men det gælder naturligvis for dem om at komme i gang og vise deres værd.

Det er et enormt privilegium at have en sådan skare som kolleger. Egentlig er den eneste malurt i bægeret, at det tager ni timer at flyve til Delhi for at besøge dem. Til gengæld kan man så bruge flyveturen hjem til at tænke over, hvad det er, danske unge skal kunne, for at vi i fremtiden kan konkurrere i en globaliseret verden.

Vi må tage et opgør
Lad mig starte med min konklusion: Vi er nødt til at tage et opgør med den klassiske undervisning i naturfag og teknik. Der er ganske enkelt et akut behov for at gentænke, hvad vi skal lære og hvordan vi skal lære. Ikke kun for at klæde de næste generationer ordentlig på til at klare sig i den globale konkurrence.

Et andet afgørende mål med naturfagsundervisningen må være at sikre, at alle opnår en naturfaglig forståelse, så de kvalificeret kan tage stilling til de mange centrale udfordringer af overvejende naturfaglig karakter, som samfundet står over for, hvad enten det gælder energi, miljø, klima, sundhed og ernæring.

Heldigvis er der ingen modsætning mellem at sikre, at alle opnår en tilstrækkelig naturfaglig ballast og at ruste fremtidens danske forskere, produktudviklere og ingeniører til de ventende udfordringer. Tværtimod. Det kan faktisk let gå hånd i hånd – men det forudsætter en helt ny forståelse af hvad naturfaglighed er. Vi kan jo kalde denne nye faglighed for ”kreativ naturfaglighed”.

Det klassiske forløb
Lad mig tegne en karikatur af det samlede klassiske undervisningsforløb i naturvidenskab og teknik fra folkeskolen til universitetet.

Gennem folkeskolen er undervisningen i de naturvidenskabelige fag tilrettelagt således, at de mest interesserede og dygtige elever i det store hele kan starte uproblematisk i gymnasiet. I gymnasiet kan de mest vedholdende og bogligt begavede elever identificeres og blive klædt passende på til en evt. studiestart på universitetet. På universitetet udskilles de mest motiverede og analytisk intelligente, som starter på en forskeruddannelse - hvorfra de allermest lovende så til slut kan opnå at blive forskere og undervisere på selv samme universitet.

Uddannelsen i naturvidenskab og teknik er med andre ord nærmest skruet sådan sammen, at man ender med at være klædt ganske godt på til at forske og undervise på universitetet. Det ville være et rigtig fint system, hvis det var dét alle skulle - og hvis det, man skulle lære på universitetet aldrig ændrede sig. Men sådan er det naturligvis – eller heldigvis – ikke.

Kedsommelig udenadslære
Der er mange direkte og indirekte konsekvenser af dette læringssystem. For eksempel at det store flertal, som vælger en anden karrierevej efter folkeskolen, gymnasiet eller endda universitetet, ofte oplever naturvidenskab som en masse udenadslære, hvor man hele tiden får at vide, at ”det vil du forstå nødvendigheden af senere”. Men i praksis når man aldrig frem til den erkendelse.

Mange opfatter naturfagene som fuldstændig uvedkommende for deres hverdagsliv. Desuden efterlades flertallet med en opfattelse af, at i de naturvidenskabelige fag kan man altid sætte to streger under facit og at der ikke er plads til personlig udfoldelse eller kreativitet i nogen væsentlig udstrækning. Det kan man faktisk ikke fortænke dem i, for sådan er det jo typisk med den klassiske naturfaglighed.

Vi er blevet så betagede af, at man i naturfagene faktisk kan bygge det hele op fra bunden – baseret på formler, konstanter, atomer og lovmæssigheder – at vi konstant insisterer på at gøre det. Lidt ligesom, hvis man insisterede på at lære børn et sprog ved først at tillade dem at tale, når de kan hele alfabetet og i øvrigt udtale det korrekt. Kreativiteten er der selvfølgelig ikke brug for, for hvis man bare har de rigtige fakta til rådighed og i øvrigt regner rigtigt, så er man sikkert i mål.

Tilsvarende får mange en opfattelse af, at naturvidenskab kun drejer sig om at forstå verden, som den så ud i går, måske endda for tyve år siden, og meget lidt om verden i dag – og overhovedet ikke om verden i morgen.

Sindsygt kreativt
Men de fleste læsere her på ing.dk vil vide, at naturvidenskab i virkeligheden et sindssygt kreativt. Der er netop ingen udenfor uddannelsessystemet, der arbejder målrettet med at reproducere viden og forstå verden i går. Naturvidenskab og teknik handler nemlig i praksis om at producere viden og om at skabe en bedre verden i morgen. Det er ganske enkelt disse fakta, den nye kreative naturfaglighed skal indfange.

Undervisningen skal så at sige vendes på hovedet. Det skal altovervejende handle om verden i dag og i morgen – om mulighederne og udfordringerne. Med virkeligheden som det centrale omdrejningspunkt giver det selvfølgelig rigtig god mening at skulle lære formler, naturkonstanter og anden nødvendig udenadslære i den udstrækning, det ikke er tilstrækkeligt at vide, hvor man hurtigt kan finde det. Husk, at børn og unge i dag uendeligt meget lettere og hurtigere kan finde viden, end det var muligt, da vores nuværende, klassiske naturfagsundervisning blev skabt.

Samtidig skal undervisningen også vendes på hovedet i en anden forstand. Der skal meget mere fokus på at bruge naturvidenskab til at skabe noget nyt – og mindre på papegøjeundervisningen, hvor eleverne udelukkende belønnes for at gentage det læreren allerede ved, og som kreative naturfagstænkere i øvrigt oprindelig fandt ud af i det sidste århundrede eller tidligere.

Lad mig understrege, at man selvfølgelig stadig skal ende med at forstå de grundlæggende elementer. Men det centrale er ikke at reproducere viden - det er at lære at bruge viden, og på længere sigt at skabe viden. Undervisningen skal derfor fremover i langt højere grad afspejle virkeligheden – det er vel ikke for meget forlangt?

Kreativitet og innovation
Jeg tror, at en sådan ”kreativ naturfaglighed” vil appellere til en langt bredere skare af unge, end undervisningen reelt gør i dag. Den vil ikke blot give flertallet, hvis engagement af den ene eller anden gode grund ikke holder hele vejen til en forskerkarriere, en langt mere relevant, mere almendannende og almennyttig uddannelse, men også sikre, at dem der går hele vejen gennem systemet er rustet til fremtidens udfordringer som de blev skitseret indledningsvis.

Vi hverken kan eller skal konkurrere på at huske naturkonstanter udenad, eller på at løse komplicerede ligninger eller recitere Det Periodiske System. Det er ganske korrekt blevet sagt, at ”Innovation er den eneste vedvarende konkurrencemæssige fordel”. Når innovation normalt defineres som: ”at omsætte opfindelser og ideer til produkter, der leveres til markedet”. Det er derfor klart, at hvis vi konstant besidder innovationsevne, vil vi i princippet også altid kunne konkurrere.

Kreativitet er en nødvendig forudsætning for innovation – og sådan er det selvfølgelig også i naturvidenskabelig og teknisk sammenhæng. Præcis derfor giver det så god mening at opdyrke en kreativ naturfaglighed hele vejen gennem uddannelsessystemet. Faktisk er det helt nødvendigt.


Hvad venter vi på?



18. aug 2009 kl 11:25

avatar

Ernst Krogager

I rundkredspædagogikkens periferi

Glimrende indlæg! En del af problemet med de naturvidenskabelige fag synes nu også at være, at de gennem de seneste årtier har lidt under den almindelige dyrkelse af evnen til at kunne snakke sig fra tingene ud fra en eller anden grundopfattelse af, at alle meninger er lige gode, og at det er vigtigere at kunne snakke med end at vide noget. Opbygning af 'sociale kompetencer' har været i højsædet, mens det ligesom er blevet trængt ud i periferien af rundkredspædagogikken, at noget er mere videnskabeligt korrekt og holdbart end andet. Og så ellers ikke et ord om politik i denne ombæring …


18. aug 2009 kl 11:39

Anders Jakobsen

Interessant

Ikke bare glimrende indlæg. Et fantastisk indlæg. Især denne her perspektiv:

Lad mig tegne en karikatur af det samlede klassiske undervisningsforløb i naturvidenskab og teknik fra folkeskolen til universitetet.

Gennem folkeskolen er undervisningen i de naturvidenskabelige fag tilrettelagt således, at de mest interesserede og dygtige elever i det store hele kan starte uproblematisk i gymnasiet. I gymnasiet kan de mest vedholdende og bogligt begavede elever identificeres og blive klædt passende på til en evt. studiestart på universitetet. På universitetet udskilles de mest motiverede og analytisk intelligente, som starter på en forskeruddannelse - hvorfra de allermest lovende så til slut kan opnå at blive forskere og undervisere på selv samme universitet.

Uddannelsen i naturvidenskab og teknik er med andre ord nærmest skruet sådan sammen, at man ender med at være klædt ganske godt på til at forske og undervise på universitetet. Det ville være et rigtig fint system, hvis det var dét alle skulle - og hvis det, man skulle lære på universitetet aldrig ændrede sig. Men sådan er det naturligvis – eller heldigvis – ikke.

Sådan har jeg ikke tænkt det før. Hvis det er et rigtigt billede, så hjælper nok så meget elitefokus jo ikke på et lige så stort problem "i den anden/tunge ende": En stor del af befolkningen, som enten er indifferent eller ser med skepsis på de tekniske videnskaber og derigennem lægger gift for interessen i næste generation.


18. aug 2009 kl 11:43

Johan-Albert Boye

Kreativitet

Det første man kunne gøre, er at sende ovenstående blog-indlæg til Undervisnings- og Videnskabsministeren som tvangslæsning.


18. aug 2009 kl 13:06

avatar

Peter Favrholdt

Hørt!

Rigtig godt indlæg.


18. aug 2009 kl 13:20

avatar

Poul-Henning Kamp

Fra frontlinien...

Jeg hørte den anden dag en garvet fysiklærer fra gymnasiet udtale at det vigtigste forsøgsapparat for 1G fysik var en 1000W elkedel.

Ikke fordi der var noget særligt storslået over en sådan kedel, men fordi det var det de nåede i første halvdel af året...

Poul-Henning


20. aug 2009 kl 13:05

Max Kjeldgaard

Re: I rundkredspædagogikkens periferi

1: Hvor længe tager det at LÆRE, at jorden er rund?? - 2 minutter ?
2: Hvor længe tager det at ERKENDE, at jorden er rund - måske et helt liv ?.

Hele "produktionsfilosofien" på f eks DTU vil ende i gold læring og kun lidt erkendelse.
Det er efter min mening problemet i dag, idet FORDYBELSEN ryger, og så er naturfag ikke sjove.


20. aug 2009 kl 13:22

Jens Dalsgaard Nielsen

Re: Interessant

Jeg tror ikke man skal skyde dem i skoen at de har haft forskeruddannelse i tankerne da man kiggede på natur-teknik undervisningen. Det er vist at have ''for høje'' tanker om de ansvarlige.

Men det kan uden tvivl gøres anderledes og bedre.

De gange jeg har optrådt som gæstelærer i - ja gæt engang - har det ikke været svært at motivere de unge mennesker ...

mvh en ppå et uni :-)


21. aug 2009 kl 09:20

avatar

Hans Jørn Hansen

Aktuel og inspirerende

Tak for et rigtig godt indlæg. Problemstillingen er global og uhyre aktuel. Årets SEFI-konference havde netop noget af dette som tema (se evt www.sefi.be). Hvis der tages udgangspunkt i læringsstile og hvad der motiverer unge mennesker, så skal der afgjort ske ændringer i mange undervisningsforløb. Men nogen skal gøre noget!
Vi har netop gennemført et to-dages seminar for undervisere fra folkeskoler, gymnasier og videregående uddannelser med dette som hovedtema. Her fik lærerne selv oplevelsen af et eksperimenterende og innovativt undervisningsforløb med temaet lys og bevægelse. (se evt www.energihorsens.dk ). En af de store udfordringer fremover er at skabe de alliancer og rammer, på tværs af skolesystemer, på tværs af uddannelse og erhverv, på tværs af kulturelle og faglige søjler, som kan sikre denne kreative og eksperimenterende form for læring.
Bedstes lov gælder stadig: Den - der arbejder - lærer.


21. aug 2009 kl 15:40

Mikkel Schou Nielsen

Hvad skal sættes i stedet?

Jeg er vist ret uenig med de fleste læsere herinde. Jeg enig i, at den problemstilling, som bliver fremstillet i indlægget er interessant og relevant, men resten af teksten er tom snak uden nogen reelle bud på ændringer eller konkret kritik af forholdene.

F.eks. er både naturfagsundervisningen i folkeskole og gymnasium fra officielt hold allerede i dag tilrettelagt i stor stil som indlægget beskriver, altså gennem bekendtgørelse og fagbeskrivelser. Der eksisterer således også et fag kaldet "innovation" i gymnasiet.
Problemet er imidlertid hvordan alle de fine intentioner skal føres ud i livet? Hvad er det konkret, at man skal bruge tid på i undervisningen?

Her hjælper indlægget mig ikke. Ud fra hvad Claus Hviid Christensen har skrevet, kan jeg læse alt fra, at man skal lade eleverne lave små forsknings- eller udviklingsforsøg med moderne og dyrt apparatur, til at man skal læse en masse på wikipedia om banebrydende teknologier og lære, hvordan de fandt på dem????

Derudover hvordan skal lærerne klædes bedre på til denne undervisning? I dag uddannes naturfagslærere på seminarier og universiteter. På seminariet er der ikke megen tid til det enkelte fag, da der både er praktik samt pædagogisk og didaktisk viden, der skal tilegnes.
På universitetet er det de færreste studerende, der sigter mod at blive gymnasielærere undervejs i uddannelsen. Det er oftest noget, man finder ud af bagefter, og derfor har man sjældent valgt at prioritere didaktik og pædagogik særligt højt.

Sidst men ikke mindst er der en kæmpe mangel på uddannede naturfagslærere i både folkeskole og gymnasiet i dag...

Jeg savner reelle svar på udfordringerne og ikke kun en løftet pegefinger!


22. aug 2009 kl 01:46

Claus Hviid Christensen

Lad os være mere konkrete...

Mikkel:

Tak for din kommentar.

Du skriver:

Her hjælper indlægget mig ikke. Ud fra hvad Claus Hviid Christensen har skrevet, kan jeg læse alt fra, at man skal lade eleverne lave små forsknings- eller udviklingsforsøg med moderne og dyrt apparatur, til at man skal læse en masse på wikipedia om banebrydende teknologier og lære, hvordan de fandt på dem????

Det kan jeg ikke helt genkende. Det behøver ikke være dyrt at dyrke kreativitet og innovation - eller at få naturvidenskab og teknik sat i spil i praksis - altså til forskel fra blot at forstå det eller gentage hvad andre allerede har gjort. Jeg tror heller ikke, jeg har skrevet, at man blot skal bruge wikipedia (men det skal man da også - verden er anderledes end den var for 20 år siden!) og heller ikke, at man skal bruge alverden af tid på at finde ud af, hvem der gjorde hvad og hvordan (hvilket jo netop er at reproducere viden). Der findes ganske rigtigt mange gode initiativer, som f.eks. faget innovation (som kun meget få får og som nok ikke har fundet sin endelige form) eller eksempelvis Science Cup Denmark. Problemet er, at de få gode nye ideer er undtagelsen ikke reglen. Jeg tror heller ikke, at man skal spille på kun een streng, men spille på så mange som overhovedet muligt i sin naturfagsundervisning - i dag spiller vi desværre næsten kun på een streng. Det kan gøres meget bedre!

Jeg tillader mig at mene, at man i princippet skal kunne undervise i hård naturvidenskab ud fra dagens avis - og det vel at mærke uden at gå på kompromis med det, som man ofte kalder "sin faglighed" og som jeg mener vi bør redefinere. Grundlæggende forstår jeg ganske enkelt ikke, hvordan man kan mislykkes med at gøre unge interesserede i naurvidenskab og teknik - det burde være det letteste i verden. Men det er det åbenbart ikke?


22. aug 2009 kl 02:14

avatar

Tine Andersen

Det er da fint

Hvis vi slipper for lærer Borch-typen, der KUN uderviste de dygtigste.
Min biologilærer var super.

Jeg holdt af biologi, for der var så mange spørgsmål. I fysik og matematik var der ingen! Det var så før Kaosteorien og jeg selv læste. (Den med Gødel, Esher og Bach- jeg er nu ikke kommet igennem den)

Hvad med- der er ingen svar, men DU kan måske finde det?!

Det ansporede da mig. Og tak til Lisbeth Knudsen- som var en god lærer.

Som elendig elev- jeg havde da nogen pørgsmål. Men vi kværnede pensum. Forresten var jeg bange for ham. Han var ubehagelig.

Mvh
Tine


22. aug 2009 kl 02:30

Mikkel Schou Nielsen

Re: Lad os være mere konkrete...

Claus Hviid Christensen:


Det kan jeg ikke helt genkende. Det behøver ikke være dyrt at dyrke kreativitet og innovation - eller at få naturvidenskab og teknik sat i spil i praksis - altså til forskel fra blot at forstå det eller gentage hvad andre allerede har gjort. Jeg tror heller ikke, jeg har skrevet, at man blot skal bruge wikipedia (men det skal man da også - verden er anderledes end den var for 20 år siden!) og heller ikke, at man skal bruge alverden af tid på at finde ud af, hvem der gjorde hvad og hvordan (hvilket jo netop er at reproducere viden).

Min kommentar var sat på spidsen, og du nævner da heller ikke noget med at søge på Wikipedia selv. Det var blot for at illustrere, at der er behov for nogle flere konkrete værktøjer for underviserne, når man skal forsøge at få kreativitet og innovation ind i undervisningen. Det er ikke nok at sige "gør det". (Mit Wikipedia eksempel er dog ikke så langt ude igen, da det minder om en fysiklærers forsøg på at skabe en større teknisk begejstring hos eleverne, ved at han lod dem undersøge hvordan forskellige genstande virker og fungerer)

Innovation og kreativitet er meget brede begreber. Især innovation er svær at blive klog på. Hvad er det egentlig, du tænker på i denne forbindelse? Skal eleverne lære at finde på idéer til nye produkter, eller skal de i højere grad stimuleres til selv at "genopdage" viden og få gode idéer i arbejdet med kendt viden i stedet for at få det fortalt ved tavleundervisning?


Claus Hviid Christensen:

Grundlæggende forstår jeg ganske enkelt ikke, hvordan man kan mislykkes med at gøre unge interesserede i naurvidenskab og teknik - det burde være det letteste i verden. Men det er det åbenbart ikke?

Det er det bestemt ikke, og jeg er selv meget forundret over dette problem. Jeg har selv undervist som lærervikar i fysik på C-niveau for to 1.g klasser, som var hhv sprogligt og samfundsfagligt orienteret. Der kunne det bestemt være op ad bakke med motivationen. Jeg forsøgte ellers at få tekniske anvendelser med som en naturlig del af undervisningen og forsøgte også at pirre nysgerrigheden med noget, der kunne pege i retning af innovation, men jeg stod i den grad på bar bund og måtte selv opfinde det meste hen ad vejen. Sjældent med rigtigt succésfuldt udfald.

Jeg er selv en af de universitetsstuderende, som nævnt i mit indlæg, der ikke aktivt har tilvalgt en masse didaktik og lignende, og jeg er heller ikke sikker på, at det klæder én på til det nævnte. Og det, at jeg så nemt kunne få vikarjob som studerende, vidner om den store mangel på uddannede lærere, der er begyndt at komme. Det gør det også sværere at få skabt noget af det, du efterlyser.


Selv tror jeg, at en del af løsningen på det her, ville være at satse noget mere på udvikling af nye undervisningsformer, undervisningsmateriale og efteruddannelse af lærere med nogle effektive kurser. Hvis man oprettede et nationalt videnscenter for anvendt undervisning i kreativ naturfaglighed, der kunne hjælpe underviserne med kronkrete bud på det nævnte, så ville det kunne gøre meget.


22. aug 2009 kl 02:45

Claus Hviid Christensen

Det mere konkrete

Mikkel:

Jeg tror ikke, vi er så uenige. Der skal selvfølgelig satses massivt på efteruddannelse af lærere (mange af dem vil faktisk undervise de næste 30 år og det bliver en forudsigelig katastofe, hvis de ikke løbende klædes bedre på) - men hvis de bare kommer til at lære mere af det samme, så er det i det store hele spild af midler. Og det gør vi faktisk allerede en del i.

Mit eksempel med at man skal kunne undervise ud fra dagens avis, mener jeg helt alvorligt! Ellers har ens uddannelse som underviser i naturfag ganske enkelt ikke været god nok. Selvfølgelig skal man ikke gøre det hver dag, men jeg ser eksempler i avisen hver evig eneste dag, som man let kunne bruge som udgangspunkt for læring i naturvidenskab og teknik - også i dybden.

Der skal selvfølgelig også være mere plads til forundring i naturvidenskab - og man kan bla. få elever eller studenrende til at forslå løsninger på problemer, hvor man godt selv mener at kende svaret eller svarene, hvis man ikke kan formulere nye problemstillinger. Eleverne skal blot få følelsen af, at de kan kan bruges til noget (og det behøver ikke være noget moderne teknik - men det kan det jo være en gang i mellem)- at naturvidenskab og teknik gør en virkelig forskel. Det er selvfølgelig ikke det samme, der appellerer til alle - men i dag appellerer vi til alt for få.

Der er mange muligheder - og vejen frem er blandt andet at prøve at få de gode eksempler frem til alle underviserne. Det håber jeg, at bla. det nye nationale center for undervisning i natur, teknik og sundhed kan hjælpe med til (se f.eks. www.uvm.dk)


22. aug 2009 kl 03:14

Mikkel Schou Nielsen

Re: Det mere konkrete

Claus:

Når du taler om eksemplet med dagens avis, så lyder det som om, at du taler for en opblødning af lærerplanernes krav om obligatorisk stof?
Når man som lærer i et naturfag i dag skal undervise, skal man opfylde nogle meget konkrete pensummål, som skal lægges ind i undervisningsforløb i løbet af året og planlægges i ret god tid.
Hvis man skal kunne lægge disse til side for at følge med i de aktuelle opdagelser, vil det kræve, at der løsnes op for de formelle krav til indhold, så det vigtigste bliver, at man fordyber sig i et eller andet, snarere end noget centralt fastlagt.
Det vil dog have sine bagsider i form af manglende fælles grundlag blandt studenter...

Men hvis det er det, som du tænker på, så kan jeg godt se, at der er meget, der skal ændres på hele vejen igennem systemet. Så skal metoden, nysgerrigheden og evnen til at undersøge naturvidenskabelige problemstillinger sættes i højsædet fra folkeskole og op efter på bekostning af det fælles og traditionelle pensum, som måske også går hen over hovedet på mange.
Spørgsmålet er dog stadig, om det vil motivere flere, eller blot vil appelere til de i forvejen interesserede.


Det lyder spændende med det nye center, men jeg kan godt være bange for, at der fokuseres på den mere teoretiske, beskrivende naturdidaktiske forskning og viden, snarere end anvendt praktisk undervisning i naturfag.


22. aug 2009 kl 03:34

Claus Hviid Christensen

Det er radikalt det jeg foreslår

Mikkel:

Du kan være helt sikker på, at det jeg mener, ikke blot er en justering af det eksisterende. Min erfaring er også generelt, at hvis man blot vil justere det nuværende, så ender man efter alle de politiske kompromisser med at med være sådan ca. det samme sted som man startede - måske bare typisk lidt dårligere stillet.

Der er brug for vilje til at gentænke det helt forfra. Altså at starte med et fælles mål - og så bagefter se hvilke midler og metoder, der bringer een til målet. Det kan meget vel betyde helt farvel til elementer i læreplaner etc.

Målet SKAL i mine øjne være dét, jeg oven for har kaldt "kreativ naturfaglighed" - og lad os så finde ud af i fællesskab, hvordan vi kommer derhen. Jeg håber derfor det er klart, hvad jeg mener med kreativ naturfaglighed.

Vi skal simpelthen ville definere best practice - ikke bare efterligne modeller fra Norge, Holland, Finland eller Singapore, som faktisk ikke gør det bedre end os eller har helt andre (usammenlignelige) rammebetingelser. Man bliver bare ikke de bedste i verden ved at efterligne best practice.

Det er vel indlysende for enhver, at det vi gør i dag ikke er godt nok - og det holder genaske enkelt ikke i længden. Orker vi at tale om de her udfordringer omkring naturfag og teknik i 20 år mere ? Eller skulle vi tage fat og gøre noget nu?


Ny i debatten? Opret en brugerkonto

  • Seneste nyt
  • Mest læste
  • Debatterede
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.