Rødvin hæmmer betændelse i kroppen
Forskere har påvist, at antioxidanten resveratrol, som rødvin indeholder masser af, holder betændelse fra livet.
Læs også
Læs mere om
Dokumentation
Forskere fra University og Glasgow Skotland og fra Singapore har haft held til at »trække proppen af flasken« og åbne for en af rødvinens ældgamle hemmeligheder, som det skotske universitet selv formulerer det i en pressemeddelelse.
Skotterne har påvist, at stoffet resveratrol, som findes i rødvin, er en effektiv hæmmer af betændelsestilstande i kroppen
Resveratrol er en antioxidant, som især findes i røde druer. Den hæmmer udvikling af hjerte-kar-sygdomme, f.eks. åreforkalkning, og den hæmmer altså også betændelse generelt. Det kan have stor betydning, for betændelse, f.eks. i form af sepsis, som er en betændelse i kroppen generelt, er årsag til lige så mange dødsfald som blodprop i hjertet. Sepsis beskadiger også organerne, så der er en langtidsvirkning efter betændelsen.
Bughinde- og blindtartmsbetændelse er også alvorlige lidelser, som resveratrol, eller molekyler, der ligner det, vil kunne hæmme.
Forskerne gav en gruppe mus resveratrol i føden. Kontrolmus fik normalt musefoder. Så fik alle musene alle sammen et betændelsesfremkaldende stof. Hos rødvins-musene - og kun hos dem - havde det ingen effekt. Resveratrolet havde blokeret to enzymer, som cellerne må have for at udløse betændelse som en del af immunforsvaret. Betændelsen fik så at sige hele to knock-out-slag, skriver forskerne.
Redaktøren af The FASEB Journal, hvor resultaterne er offentliggjort udtaler, at »rødvinens terapeutiske potentiale har været proppet til i tusinder af år, men nu har forskerne trukket proppen op og åbnet mulighed for fremstilling af nye resveratrolstoffer til bekæmpelse livstruende betændelser.«






